KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Největší obchodní centrum v Evropě roste na pražském Chodově

Největší obchodní centrum v Evropě roste na pražském Chodově

Publikováno: 11.10.2016
Rubrika: Zajímavosti

Fotbalové hřiště, tak by se bez nadsázky dala označit plocha, na které se rozsáhlá stavba obchodního centra Chodov rozprostírá. Aby byla zajištěna kompletní obslužnost takového staveniště, bylo nutné nasadit celkem devět jeřábů, a ty zajistila společnost Jeřábový a výtahový servis s. r. o. (JVS). Monolitické práce na hrubé stavbě tohoto složitého projektu zajišťuje stavební společnost GEMO OLOMOUC, spol. s r. o.

V případě dostavby OC Chodov platí více než kdy jindy, že je důležitá optimalizace celého stavebního procesu – od pečlivého plánování harmonogramu výstavby, přes efektivní rozvržení bednicích systémů, jejich včasné dodávky i výkonnost systémů a jejich snadné použití. Spolehlivé musí být i jeřáby, které celou stavbu obsluhují. „Projekt takového rozsahu jsme už dělali v Ostravě, na rozdíl od toho projektu jsme zde výrazně omezeni prostorem kolem stavby a i tím, že celá stávající budova obchodního centra je v provozu. Na prvním místě je tak bezpečnost a co nejmenší omezení zákazníků centra. Navíc je celá stavba obklopena sídlištěm a jakékoliv rušení, zejména v noci, je zakázáno,“ komentuje Marcel Lupač z realizační společnosti GEMO OLOMOUC, spol. s r. o.

ROZMÍSTĚNÍ A MONTÁŽ DEVÍTI JEŘÁBŮ NA STAVBĚ OC CHODOV BYLA HODINÁŘSKÁ PRÁCE

Náročná na organizaci a specifická v mnoha ohledech je dostavba OC Chodova, platí to pro všechny její složky, nevyjímaje věžové jeřáby, kterých je na tuto stavbu použito celkem devět. Jejich dodání zajistila společnost JVS. Velkou výzvou byla tato stavba pro jeřábnickou firmu už od fáze plánování. „Byla to pro nás zajímavá práce. Původně totiž počítal projektant pouze se šesti jeřáby, nicméně pro stavbu s ohledem na postup výstavby byl tento počet nedostatečný. Bylo tedy nutné připravit upravený návrh řešení a rozmístění jeřábů,“ uvedl Petr Vacek, ředitel společnosti JVS. Přitom však bylo nutné zohlednit mnoho faktorů. Společnost JVS vytvořila návrh, který jednak splňoval požadavky na obslužnost stavby a zároveň se snažil o co nejmenší zásah do staveniště oproti plánovanému projektu. „Bylo to trošku jako kličkování v minovém poli,“ říká s úsměvem Marek Krčma, vedoucí obchodního oddělení JVS. Podle něj bylo nutné vyhnout se při rozmístění jeřábů například průvlakům a dilatačním spárám. „Zároveň jsme se snažili použít pro umístění jeřábů světlíky, abychom tak stavbě ušetřili odstávky při práci na stropech,“ poznamenal Krčma. Další překážkou byly radiové paprsky. Těch nad touto stavbou prochází různými směry celkem šest v nevelkých rozestupech a navzájem se kříží. „Kromě rozmístění jeřábů na stavbě tak bylo velmi důležité dobře promyslet i v jakých výškách se budou nacházet jejich výložníky tak, aby se vzájemně nestřetávaly jednotlivé jeřáby mezi sebou a zároveň, aby při jejich pohybu nedocházelo k přerušení zmíněných paprsků,“ vysvětluje ředitel společnosti JVS Vacek. Aby vše fungovalo jak má, byla nutná velmi úzká spolupráce se společností GEMO OLOMOUC, spol. s r. o., která dodává kompletní hrubou stavbu.

Zajímavá pak byla i samotná montáž jednotlivých jeřábů, protože se jedná o velkou zastavěnou plochu, navíc v těsné blízkosti obchodního centra, které je v provozu. Pět z devíti jeřábů je totiž ukotvených v garážích OC Chodov, kde nebyl provoz přerušen a společnost JVS na tuto skutečnost musela brát ohled. „Vzhledem k tomu, že se tím pádem nedalo k místu osazení některých jeřábů dostat a nebyla možná klasická montáž s pomocí autojeřábu, využili jsme náš největší nasazený jeřáb na této stavbě, konkrétně TEREX CTT 181 s nosností až 8 tun, vyložením 60 metrů a výškou pod hák téměř 70 metrů,“ uvádí Petr Vacek. Touto technikou byly namontovány jeřáby J4, J7 a J8. Přitom každý z nich bylo nutné rozebrat na části o maximální nosnosti 2,5 tuny. Stejný postup pak bude nutné zopakovat i při demontáži, jen s ještě větší opatrností a přesností, protože budou jeřáby demontovány z vnitřku už hotové stavby a sebemenší nepřesnost při demontáži by mohla stavbu poškodit.

FAKTA STAVBY:

  • celková plocha všech stropů je 67 125 m2
  • nese je 1 048 kusů sloupů
  • celkové množství uloženého betonu je 31 500 m3
  • stavbu obsluhuje 9 jeřábů
  • monolity realizuje téměř 250 pracovníků
  • hrubá stavba trvá osm měsíců
  • měsíčně je uloženo přibližně 4 000 m3 betonu
Typy a parametry jeřábů použitých na stavbě OC Chodov
Typ jeřábu Vyložení Max. nosnost Výška pod hák
J1 TEREX CTT 91 45 m / 1,8 t 5 t 42,8 m
J2 TEREX CTT 91 35 m / 2,75 t 5 t 39,85 m
J3 TEREX CTT 161 55 m / 2,65 t 6 t 34,75 m
J4 TEREX CTT 91 50 m / 1,4 t 5 t 64,45 m
J5 TEREX CTT 181 60 m / 2,6 t 8 t 67,2 m
J6 TEREX CTT 61 40 m / 1,4 t 2,5 t 28,85 m
J7 TEREX CTT 91 30 m / 3,3 t 5 t 39,85 m
J8 TEREX CTT 91 40 m / 2,3 t 5 t 45,75 m
J9 LIEBHERR 71 K 45 m / 1,2 t 6 t 23,1 m

Řez stavbou s rozmístěním jeřábů OC Chodov

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Stavba OC Chodov, foto: Jan TatarPůdorys stavby s rozmístěním jeřábů OC Chodov

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (525x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (70x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (67x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice