„Nejdůležitějším faktorem je vhodný výběr lokality,“
Rubrika: Obchodní Centrum Frýda
tvrdí Mogens Pedersen, generální ředitel TK Development, co-developer OC FRÝDA.
Vaše společnost se zabývá projektováním a výstavbou architektonických nákupních center. Můžete vysvětlit vztah mezi TK Czech operations s. r. o. a TK Development?
Společnost TK development A/S je společnost, která (prostřednictvím společností TKD Nordeuropa A/S a Euro Mall Holding A/S) zastřešuje skupinu firem, které podnikají v oblasti developmentu v severní a střední Evropě. Společnost TK Czech Operations s. r. o. je jednou z dceřiwných společností zajišťujících aktivity v České republice.
V ČR nejste nováčky. Máte za sebou například projekty Fashion Arena Outlet Center v Praze, Futurum v Hradci Králové a řadu dalších. Čím je pro Vás český trh v oboru projektování a výstavby nákupních center specifický?
Trh s retailovými projekty v ČR je malý a panuje na něm velmi silné konkurenční prostředí. Z tohoto důvodu musí být pečlivě zvážena proveditelnost každého projektu před jeho zahájením.
Myslíte si, že projekty nákupních center patří do center měst nebo na jejich okraje? Jak vnímáte negativní reakce na lokalizaci OC FRÝDA?
Nejdůležitějším faktorem pro správné fungování obchodního centra je vhodný výběr lokality. Záleží nejenom na dobré dopravní dostupnosti a spádovosti. Důležitou roli hrají místní zvyklosti, které jsou specifické pro každý region. Některé projekty fungují právě pro to, že jsou na okraji měst, jiné zase pro to, že jsou koncipované jako městské. Mám za to, že OC Frýda má mimořádně dobrou polohu i velmi dobrou architekturu. Na návrhu se podílel architektonický atelier, který v nedávné době obdržel několik cen Grand prix za architekturu. Centrum je dobře umístěno nejenom z komerčního hlediska, ale i z hlediska nového využití dříve zanedbaného okolí prašné estakády.
Když se budeme bavit o developmentu nákupních center v ČR: Je podle Vás na vrcholu, na sestupu nebo ještě existují mety, kterých lze v tomto byznysu dosáhnout?
Doba budování nových velkých nákupních center je dobou minulou. Požadavky trhu se mění a stávající obchodní centra se musí přizpůsobovat. Jednou z našich aktivit jsou tzv. revitalizace obchodních center, při kterých provádíme sofistikované stavební modernizace a revize nájemních vztahů. Zároveň se mírně odkláníme od klasického pojetí retailových projektů a snažíme se o nové přístupy.