„Nebyla to v žádném případě stavba na zelené louce,“ rozhovor s Ing. Jaroslavem Kubinem
Rubrika: Zajímavosti
říká o stavbě Pavilonu P manager projektu společnosti Bovis Lend Lease a. s., Ing. Jaroslav Kubin.
Ing. Jaroslav Kubin
Co pro Bovis Lend Lease představuje řízení tak velkého projektu, jakým je stavba Pavilonu P?
Výstavba Pavilonu P je pro nás každopádně prestižní projekt. Mohu říct, že svou velikostí patří ke stavbám, se kterými má Bovis Lend Lease a. s. za dobu působení v ČR dost zkušeností. Osobně jsem měl ve firmě příležitost podílet se na přípravě a realizaci takových staveb, jako jsou Hala Sazka, Univerzitní kampus Masarykovy univerzity či obchodní centrum Olympia Brno. Naše firma se podílela i na přípravě a realizaci tak velkých projektů, jako byla výstavba Kongresového centra Praha či Terminálu Sever II – Letiště Praha.
Pavilon P bude největším výstavním pavilonem ve střední Evropě a je unikátní tím, že akce budou probíhat v hale o celkové ploše 15.390 m2, kde jsou umístěny pouze 4 středové nosné sloupy. Celkové rozměry nového pavilonu jsou 214 × 90 m.
Jaká jsou specifika řízení výstavby na tomto projektu?
Velmi specifická byla přípravná fáze, která začala studií řešící několik variant architektonického řešení. Významně do řízení projektu zasáhlo rozhodnutí investora otevřít nový pavilon již na výstavní akci „Autosalon 2009“, což pro přípravu i realizaci stavby stanovilo velmi krátké lhůty. Proto také v době, kdy ještě nebylo uzavřeno výběrové řízení na generálního dodavatele, na sebe investor musel vzít závazek zpracování výrobní dokumentace nosné ocelové konstrukce. Celková hmotnost této konstrukce činila cca 2.500.000 kg.
Obtížným úkolem bylo také zajistit v daném čase právoplatné stavebního povolení, aby bylo možno zahájit stavbu v plánovaném termínu. Lhůta výstavby je stanovena na cca 10,5 měsíce, což bylo i pro generálního dodavatele, za situace kdy mezi akceptací nabídky a převzetím staveniště bylo 14 dnů, v každém případě velkou výzvou. Obzvlášť s nutností zajistit včas výrobní kapacity pro nosnou ocelovou konstrukci a při reálném provádění nosných konstrukcí i opláštění v zimním období.
Museli jste po dobu výstavby řešit nějaké netradiční problémy?
Nebyla to v žádném případě stavba na zelené louce. Před vlastním zahájením výstavby bylo nutné samostatně řešit vyklizení a přemístění několika hospodářských objektů investora a to vše za plného provozu výstaviště, kde v intervalu cca 14 dní probíhají výstavní akce. Kromě skladů a jiných provozních budov se přesouvala např. i mostní váha, odpadové hospodářství nebo stanice PHM. Plocha budoucího Pavilonu P byla připravena pro generálního dodavatele tak, že její část byla použita jako výstavní plocha v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu 2008. Domnívám se, že omezení při demolicích a přesunech objektů, vyvolaná provozem investora s účastí veřejnosti, je možno svojí složitostí, nikoliv rozsahem dotčeného území, srovnávat s výstavbou Haly Sazka, kde bylo také nutno sanovat celou zájmovou plochu.
Jak fungují vztahy mezi dodavateli? Jsou dodávky bez problémů?
Velkou zásluhu na, doufejme, zdárném dokončení stavby mají všichni naši partneři. Generální projektant Arch Design a. s. akceptoval nejen náročné termíny pro dokončení projektové dokumentace, převzal na sebe obtížný úkol získání stavebního povolení v požadovaném termínu, ale při řešení pavilonu reagoval i na náš systém ROAD (Risk and Oportunities at Design) – což znamená, že do projektů zapracovával taková řešení, která respektují požadavky bezpečné práce jak při realizaci, tak i budoucím provozování budovy. Malým příklad je např. zábradlí na okraji rozlehlé střechy, které bylo projektováno jako součást nosné ocelové konstrukce. Slouží pro bezpečné provádění prací při výstavbě i pro bezpečné servisní zásahy na střeše.
Generální dodavatel stavby Strabag a. s. respektuje závazky vyplývající z podmínek poptávky a spolupracuje při řešení všech problémů, které při realizaci takové stavby v krátkém čase mohou vyplynout z koordinace projektového řešení a zajišťování jednotlivých dodávek. Respektuje také požadavky našeho systému řízení bezpečnosti práce a domnívám se, že na stavbě přijatá opatření převyšují obvyklý standard staveb v ČR prováděných. Z časového hlediska bylo rozhodující zejména zajištění nosné ocelové konstrukce pavilonu. Zde mohu říct, že dodávky a montáže nosné OK probíhaly v souladu s termíny stanovenými v harmonogramu a generální dodavatel splnil smluvní podmínky. Stavba obsahuje také některá neobvyklá technická řešení. Navržen je netradiční způsob rozdělení výstavní haly pomocí shrnovací nafukovací stěny, která musí splňovat jak požadavky statické a estetické, tak požadavky požárně bezpečnostní.
Při požáru nesmí hmota skapávat či produkovat nebezpečné zplodiny a při své výšce 12 m nesmí ohrozit evakuované osoby. Speciální konstrukci mají také vrata do výstavní haly, z nichž největší, o rozměrech 7 × 11 m, jsou řešena jako vícedílná vrata, se zabudovanými prosklenými dveřmi sloužícími současně jako únikové cesty.
Co si osobně z řízení tohoto projektu odnášíte do budoucna?
Práce na přípravě a realizaci akce Pavilon P mi potvrdila skutečnost, jak důležitá je přípravná fáze stavby pro úspěšnou realizaci stavby v čase, dodržení smluvní ceny a pro bezpečné provádění prací. Že spolupráce s investorem založená na vzájemné důvěře z dříve realizovaných projektů Pavilonů G, F, C, V i parkovacího domu jsou velmi důležitým faktorem pro úspěšnou realizaci projektu takového rozsahu.
Potvrdil jsem si také, že systémy práce aplikované firmou Bovis Lend Lease a. s., mohou poskytnout investorovi potřebný servis jak při realizaci stavby generálním dodavatelem (tzv. stavby „na klíč“), tak i při systému s využitím více dodavatelů (tzv. Construction Management).