KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Navrhování ocelových konstrukcí bez protipožárních nátěrů I.

Navrhování ocelových konstrukcí bez protipožárních nátěrů I.

Publikováno: 23.4.2006, Aktualizováno: 26.12.2008 09:57
Rubrika: Projektování

Administrativní budova „State Street Bank“ ve čtvrti Kirchberg poblíž centra Luxemburgu představuje novou administrativní zónu ve městě.

Základní informace
Investor: State Street Building Kirchberg S.A.
Architekt: Atelier a+u
Návrh nosné ocelové konstrukce: Schroeder & Associés S.A., TR-Engineering
Dodavatel: HOCHTIEF Luxemburg S.A.
Požární návrh: PROFILARBED-Research
Termín výstavby: 2000–2001
Typ budovy: Čtyřpodlažní administrativní budova, třípodlažní podzemní garáže
Výška: 21,6 m
Půdorysné rozměry: 63 × 38,8 m

Nosná konstrukce
Nosnou konstrukci nadzemních podlaží administrativní budovy tvoří spřažené nosníky o dlouhém rozpětí a částečně obetonované sloupy. V suterénu budovy, kde jsou podzemní garáže, je navržena podobná konstrukce s částečně obetonovanými stropními nosníky. Nosná konstrukce je čtyřpodlažní rám o třech polích s rozpětím 15,15 m, 8,5 m a 15,15 m, rámy jsou ve vzdálenostech 4,5 m. Konstrukční výška prvního nadzemního podlaží je 4,5 metru, výška ostatních podlaží je 4,2 m. Celková tloušťka stropní konstrukce je 360 mm, tvoří ji železobetonová deska z betonu C30/37 o tloušťce 160 mm (včetně prefabrikované desky o tloušťce 50 mm) a podlaha s tloušťkou 200 mm. Spřažené stropní nosníky z oceli S355 pro rozpětí 8,5 m a z oceli S460 na rozpětí 15,15 m jsou spřaženy se železobetonovou deskou pomocí trnů 22 × 125 mm. Ocelobetonové sloupy, jejichž montážní díly zasahují přes dvě podlaží, jsou vyrobeny z oceli S355 a betonu C30/37. Montážní spoj sloupů ve výšce 12,9 m je proveden pomocí kontaktních desek a čtyř šroubů a chová se jako tuhý spoj díky velké působící osové síle. Patky sloupů jsou navrženy jako kloubové. Tuhost budovy je zajištěna betonovými jádry, která současně slouží jako schodišťový prostor a výtahové šachty. Sloupy přenášejí pouze osové síly, všechny přípoje nosníků ke sloupům jsou kloubové. Sloupy po obvodu budovy jsou namáhány malým ohybovým momentem od zatížení větrem, který je však zanedbatelný vzhledem k působící osové síle a neovlivňuje dimenzování sloupu. Podobné zatížení (velmi malá osová síla a ohybový moment ve dvou směrech) působí také na rohové sloupy.

Požární bezpečnost
Výzkumné oddělení společnosti PROFILARBED bylo pověřeno posouzením požární odolnosti nosné ocelové konstrukce. Po dohodě s místními úřady bylo provedeno posouzení využívající přírodní požár [1, 2, 3] s požárním zatížením podle EN 1991-1-2 [1] (charakteristická hodnota požárního zatížení pro administrativní budovy 511 MJ/m2) se zohledněním prvků aktivní protipožární ochrany (automatické detektory s přenosem informací na hasičskou stanici, zařízení pro odvod tepla a kouře, …). Samočinné hasicí zařízení nebylo instalováno.
Teplota plynů v požárním úseku byla určena dvouzónovým modelem pomocí programu Ozone [1, 2]. Byla provedena řada výpočtů pro různé požární úseky. Velká pozornost byla věnována předpovědi okamžiku, kdy dojde k rozbití skleněných výplní v oknech. Nejvyšší teplota v nosnících průřezu IPE 600 dosáhla 850 °C. Numerická analýza metodou konečných prvků byla použita pro určení průběhu vnitřních sil při požáru. Pro nejvíce namáhaný rám byl vytvořen dvourozměrný model v programu Ceficoss [5]. Mechanické zatížení při požáru odpovídá normě prEN1990 [6].
Původně byly stropní nosníky navrženy s kloubovými přípoji, ale na základě doporučení výzkumného střediska společnosti PROFILARBED byly použity přípoje s čelní deskou, kde řada šroubů nad horní pásnicí nosníku je zabetonována ve stropní desce. Toto opatření zajistí, že v případě požáru zůstane alespoň jedna řada šroubů chráněna před účinkem vysoké teploty a bude schopna přenášet posouvající sílu. Tuhost přípoje byla ještě zvýšena přidáním výztuže do betonové desky a takto upravený styčník umožnil vznik podporových momentů nad vnitřními sloupy. Tato úprava současně zvýšila požární odolnost ocelové konstrukce bez nutnosti protipožární ochrany.

Pro podzemní garáže byla požadována požární odolnost R90, které bylo dosaženo obetonováním sloupů i nosníků a přidáním betonářské výztuže.

Obrázek 1 – Hlavní průčelí budovy
Obr. 1 – Hlavní průčelí budovy

Obrázek 2 – Pohled na konstrukci při montáži
Obr. 2 – Pohled na konstrukci při montáži

Obrázek 3 – Detail přípoje
Obr. 3 – Detail přípoje

Původní text napsal: M. Haller / ARCELOR Long Carbon Steel, Research Department

Literatura

  • [1] EN 1991-1-2, Eurocode 1- Actions on structures, Part 1.2-Actions on structures exposed to fire. CEN Central Secretariat, Brussels, November 2002
  • [2] Competitive steel buildings through natural fire safety concept. ECSC Research 7210-SA/125; 1994-98
  • [3] Natural fire safety concept –Full scale tests, implementation in the Eurocodes and development of a user-friendly design tool.“ ECSC Research 7210-060, 1997-2000;
  • [4] Valorisation project - Natural Fire Safety Concept.“ ECSC Research 7215-PA/PB/PC –042-057, D-E-F-INL- UK & ECCS, 1999-2001.
  • [5] CEFICOSS , A Computer Program for Analysis of Structures Submitted to the Fire, University of Liège, Department Structures du génie Civil, Service Ponts et Charpentes
  • [6] CEN; prEN1990, Eurocode – Basis of structural design, 2001.

Další souhrnné informace o problematice návrhu požárních konstrukcí naleznete na www.pozarni-inzenyrstvi.cz.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (271x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (76x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (73x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice