KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Ekonomika    Na výstavbě dálnice D1 ve Slovenské republice se bude podílet veřejný i privátní sektor

Na výstavbě dálnice D1 ve Slovenské republice se bude podílet veřejný i privátní sektor

Publikováno: 18.3.2005, Aktualizováno: 16.2.2010 01:03
Rubrika: Ekonomika

Vláda Slovenské republiky usnesením č. 523 z 26. června 2003 rozhodla, že dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi má být dokončena do roku 2010 s předpokladem financování vybraných úseků D1 systémem veřejně-soukromého partnerství (PPP).

PUBLIC AS WELL AS PRIVATE SECTOR WILL PARTICIPATE IN D1 MOTORWAY BUILDING IN SLOVAKIA
The government of Slovakia passed a resolution n. 523 from 26 March 2003 about finishing the motorway between Bratislava and Košice till 2010 providing that some of its parts will be financed by “Public Private Partnership” (PPP).

Na základě smlouvy mezi Slovenskou správou cest a společností Mott MacDonald, podepsané 9. června 2004, poskytuje Mott MacDonald s partnery Deloitte, Dewey Ballantine a Dedák & Partners poradenskou činnost pro výběr metody a podmínek financování a spolufinancování výstavby dálnic ve Slovenské republice s pomocí soukromého kapitálu. Společnost zahájila práce v polovině června minulého roku.
Primárním cílem tohoto projektu bylo poskytnout Slovenské správě cest poradenství, zaměřené na urychlení výstavby dálnice D1 s využitím soukromých zdrojů, minimalizování nedostatku prostředků veřejných financí na rozvoj a výstavbu dálnic a ulehčení od těžké nákladní dopravy na nejvíce zatížených trasách.

Tento projekt má dvě fáze. Právě dokončená fáze 1 prověřila možnosti financování osmi vybraných úseků dálnice D1 ze soukromých zdrojů a fází 2 tohoto projektu bude příprava tendrové dokumentace pro mezinárodní veřejné zadávání na PPP projekt a technická pomoc Slovenské správě cest při výběrovém řízení a implementaci celého programu.

Síť slovenských silnic je dlouhá 17.300 kilometrů, z toho je 300 kilometrů dálnic (stav ke konci roku 2003). Podle Programu vlády Slovenské republiky, přijatého v roce 2001, plánovaná délka dálniční sítě bude 659 kilometrů a plánovaná délka rychlostních komunikací 847 km. Rychlostní komunikace se budou stavět ve střední části země, na jih od hlavní východně-západní dálnice D1.

ODHADY RIZIK
Na výstavbu pomocí soukromého kapitálu byly určeny následující dálniční úseky: Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové, Višňové – Dubná Skala, Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov, Jablonov – Studenec. Pro těchto osm úseků bylo vypracováno kompletní technické, finanční a environmentální posouzení. Z toho vyplynulo, že na navrhovaných projektech úseků by se mohlo vykonat více úprav, které by přinesly snížení nákladů anebo kvalitnější řešení. Navrhovaná optimalizace zahrnuje mimo jiné úpravy horizontálního a vertikálního uspořádání některých úseků, zkrácení mostů a tunelů. Firma Mott MacDonald také doporučila prodloužit implementaci programu pro výstavbu dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi do roku 2013, aby se předešlo zbytečným rizikům překotné přípravy a schvalování projektů a navyšování nákladů z důvodu urychlování výstavby. Na základě těchto analýz byl připraven odhad nákladů na výstavbu, případně jejich snížení, pokud by byly implementovány úpravy, navrhované společností Mott MacDonald.

Z právního hlediska byly posuzovány různé druhy právních struktur – vztahy mezi vládou, koncesionáři, věřiteli, stavebními společnostmi, provozovateli a soukromými investory tak, aby splňovaly specifické slovenské podmínky a zákony. Výsledkem právního posouzení byla doporučení pro vládu Slovenské republiky na změny v legislativě, které by byly pro navrhovanou právní strukturu potřebné a které by byly nutné.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Ekonomika staveb, Developerské projekty, která je součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 1/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trendy v managementu údržby (28x)
V současné době se čím dál častěji setkáváme s pojmem management údržby. Nové koncepce a technologie měnící celkový pohl...
O certifikace zelených budov je zájemO certifikace zelených budov je zájem (27x)
V budově centrálního sídla ČSOB v Praze-Radlicích se uskutečnilo diskusní setkání „Mezinárodní certifikace zelenýc...
UniCredit Leasing zajistí financování nových investicUniCredit Leasing zajistí financování nových investic (26x)
UniCredit Leasing, přední společnost nebankovního financování v ČR, očekává oživení jak v oblasti financování strojů a z...

NEJlépe hodnocené související články

KOVOSVIT MAS, a.s. v minulém roce navýšil tržby téměř o 21 procent na 2, 2 miliardy korun (4 b.)
„Rok 2014 byl jeden z nejúspěšnějších roků naší společnosti od roku 2011. Když jsem do společnosti nastupoval, byla na p...
UniCredit Leasing zajistí financování nových investicUniCredit Leasing zajistí financování nových investic (3.4 b.)
UniCredit Leasing, přední společnost nebankovního financování v ČR, očekává oživení jak v oblasti financování strojů a z...
O certifikace zelených budov je zájemO certifikace zelených budov je zájem (3 b.)
V budově centrálního sídla ČSOB v Praze-Radlicích se uskutečnilo diskusní setkání „Mezinárodní certifikace zelenýc...

NEJdiskutovanější související články

O certifikace zelených budov je zájemO certifikace zelených budov je zájem (2x)
V budově centrálního sídla ČSOB v Praze-Radlicích se uskutečnilo diskusní setkání „Mezinárodní certifikace zelenýc...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice