Most versus vlaková přeprava
Rubrika: Zajímavosti
Pro mnohé odborníky v mostním stavitelství byla neděle 20. února významná. Na části dálnice D47 mezi městskými částmi Ostrava - Polanka a Ostrava - Svinov probíhalo osazení ocelového mostního dílce v těsném sousedství tratě Českých drah. Přípravné práce, související s touto akcí, probíhaly již nejméně měsíc předem. Bylo nutné postavit blok lešení typu pižmo a na zemi svařit příslušný mostní dílec, který má hmotnost 186 tun.
Montáž ocelové konstrukce je v tomto místě mimořádně náročná, protože zde začíná tak zvaný dálniční rozplet, kdy jsou na dálnici různé typy sjezdů a nájezdů včetně tras, souvisejících s budoucím užíváním obřího kruhového objezdu.
VÝLUKA NA TRATI ČD
Akci zajišťovalo čtyřiadvacet montérů Hutních montáží Ostrava s příslušnými pracovníky ODS - Dopravních staveb Ostrava. Práce se rozeběhly úderem šesté hodiny ranní, kdy již byl ocelový dílec zavěšen na speciálních lanech. Dva kusy lan stojí okolo 250 tisíc Kč. Zdvih a přeprava dílce na místo osazení se děly za pomoci obřího pásového jeřábu Demag CC 2400, jehož hmotnost je 300 tun. Přemisťování jeřábu na nové montážní místo je hodně drahé a je k němu potřeba nejméně 5 těžkých dopravních prostředků. Demontáž či montáž, kterou zvládne pět lidí za pracovní den, přijde na půl milionu korun.
Ovládání jeřábu měl na starosti Jaroslav Říha, údajně nejlepší jeřábník Hutních montáží. Zvedání začalo v 7,15 hodin oddělením od montážních prvků s postupným otáčením o 180 stupňů. Prostorovou orientaci zároveň udržovali dva pracovníci pomocí lan. Mezitím již byla zastavena doprava na dvou kolejích ČD a vypnut elektrický proud v trolejích. Jištění proti jakékoliv poruše bylo provedeno navíc vícenásobným propojením trolejí s kolejemi.
OSAZENÍ DÍLCE
Těsně před osmou hodinou byl mostní dílec vyzvednut do výšky okolo 10 metrů. Jeřáb se zavěšeným břemenem mezitím popojel několik metrů směrem k místu instalace tak, aby napojení na již smontovanou část mostu bylo co nejjednodušší. Montéři již měli na pilíři instalovány hydraulické zvedáky, jimiž napomáhali jeřábu k přesnému usazení dílce ke smontované části. Styk se nacházel mimo hlavici pilíře. Krátce po deváté hodině byly dosaženy požadované pozice a začalo přivařování obou dílců ocelové konstrukce k sobě. Okolo desáté hodiny už bylo zcela jasné, že osazení daného dílce ocelové konstrukce mostu proběhlo bez komplikací a lidé, kteří nebyli bezprostředně zainteresovaní na dalších pracích (projektanti, bezpečnostní a výrobní technici, fotografové, novináři apod.) začali staveniště opouštět. Následným krokem bude definitivní propojení obou stran stavěného mostu nad další částí kolejiště. V tomto případě ale už nebude osazován celý zkompletovaný dílec, ale jednotlivě každý ze tří nosníků celé konstrukce. O dalším postupu výstavby budeme průběžně informovat.
Nastává fáze pootáčení dílce o 180 stupňů
Krátce po deváté hodině je ocelový dílec o hmotnosti 186 na určeném místě