Most o sedmi polích na dálnici D3
Rubrika: Zajímavosti
Stavba dálnice D3 v úseku Mezno - Chotoviny (0306-I) navazuje na úsek 0306-II, který je již v realizaci. Úsek 0306-I se nachází těsně před zahájením stavebních prací a v současné době probíhá zpracování realizační dokumentace.
Na uvedené stavbě je deset mostních objektů. Z těchto mostů je sedm mostů dálničních a tři plní funkci nadjezdu přes dálnici. Celková délka přemostění dálničních mostů je 363,2 metru a celková plocha dálničních mostů 11.604 m2. Délka přemostění nadjezdů činí 138,5 metru a jejich celková plocha 1.740 m2. Největším mostním objektem stavby je dálniční most u Rzavé na 69. kilometru stavby. Most převádí dálnici D3 přes údolí a potok u obce Rzavá a umožňuje rozšíření průběhu stávajícího biokoridoru. Navržený most je kolmý a je tvořen spojitou spřaženou mostní konstrukcí o sedmi polích. Pod mostem dále prochází polní cesta a cesta pro pěší a cyklisty.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Délka přemostění 226,60 m
Délka mostu 241,95 m
Délka nosné konstrukce 230 m
Rozpětí polí 24,0 + 5 x 36,0 + 24,0 m
Šířka mezi svodidly 28,0 m
Šířka nouzového chodníku 1,5 m (zrcadlo mostu)
Výška mostu nad terénem 12 - 17 m
Stavební výška 2,40 m
Plocha mostu 28,0 x 226,6 = 6.344,8 m2
Plocha nosné konstrukce 13,5 x 230 + 14 x 230 = 6.325,0 m2
Založení mostu je navrženo hlubinné na vrtaných železobetonových pilotách, vetknutých do zvětralé, rozpukané pararuly třídy R3 - R4. Piloty většiny podpor jsou navrženy teleskopické Ø 1.220/1.070 mm. Opěry tvoří železobetonový úložný práh, založený přímo na skupině pilot. Vnitřní pilíře jsou založeny vždy na skupině pilot, spojených roznášecí patkou, do které je vetknut mostní pilíř. Tvar pilířů koresponduje s nosnou konstrukcí a z konstantní spodní části se pilíře v horní části plynule rozšiřují v hlavici pro uložení ložisek.
NOSNÁ KONSTRUKCE
Spojitá konstrukce mostu, samostatná pro každý směr dálnice, je řešena jako spřažený ocelobetonový dvojtrámový nosník o sedmi polích v rozpětí 24 + 5 x 36 + 24 metrů. Celková délka nosné konstrukce je 230,0 m, podélný spád mostu je 3,56 %, příčný sklon je střechovitý 2,5 % a směrově je most v konstantním oblouku R = 3.800 m. Nosnou konstrukci tvoří dva svařované ocelové nosníky konstantní výšky 2,0 m, které podporují ve vzdálenosti 7,1 m desku mostovky. Monolitická spřažená deska mostovky má v příčném směru proměnnou výšku 0,25 - 0,40 m, v příčném směru je mostovka předepnuta čtyřlanovými kabely v plochých kanálcích. Podporové příčníky jsou navrženy železobetonové, mezilehlé příčníky z příhradové ocelové konstrukce. Nadpodporové monolitické příčníky jsou vetknuté do hlavních ocelových nosníků a umožňují snížení šířky pilířů. Mostní římsy jsou monolitické betonové, na pravé vnější římse probíhá protihluková stěna. Záchytný systém tvoří zábradelní svodidlo ZSNH4/II. Most je uložen na hrncová ložiska. Zrcadlo mezi nosnými konstrukcemi je zakryto kompozitními rošty a slouží jako nouzový chodník. Odvodnění mostu je trubní s podélným svodem umístěným mezi hlavními ocelovými nosníky. V tomto prostoru funguje i stabilní revizní lávka.
POSTUP VÝSTAVBY
Výstavba nosné konstrukce se předpokládá výsuvem kompletního průřezu čili ocelových nosníků včetně spřažené betonové desky. Ocelová konstrukce bude sestavována z montážních dílů délky 16,0 m, respektive 18,0 m ve stabilní výrobně za táborskou opěrou. Smontovaná konstrukce bude posunuta a následovat bude betonáž příčně předpjaté spřažené desky mostovky. V předstihu před deskou bude betonována spodní část monolitických příčníků. Pro snížení namáhání při výsuvu bude na čele konstrukce použit ocelový výsuvný nos. Výsuv bude prováděn v třinácti krocích délky 18,0 m. Po vysunutí celé konstrukce proběhne rektifikace polohy a osazení na definitivní ložiska.
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Hlavní zhotovitel: Sdružení firem STRABAG a SMP Construction
Zhotovitel: SO 6 203-I METROSTAV
Generální projektant: Mott MacDonald Praha