KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Most Košická - Lanové závěsy

Most Košická - Lanové závěsy

Publikováno: 21.11.2004, Aktualizováno: 18.2.2010 21:57
Rubrika: Zajímavosti

Hlavní mostní pole mostu Košická je tvořeno dvěma proti sobě nakloněnými ocelovými oblouky komorového  průřezu, na kterých jsou zavěšeny dva trámy, tvořící celek s mostovkou. Rozpětí oblouků je 231 metry, výška nad mostovkou přes 40 metrů. Mostovka je na oblouk zavěšena pomocí systému 2 × 33 kusy mostních závěsů od německé firmy DSI – Dywidag Systems International z Mnichova. Ta mostní závěsy vyvinula a dodává jejich nejdůležitější součásti - kotevní prvky.

THE KOŠICKÁ BRIDGE – SUSPETION CABLE
The main compartment of the Košická bridge is made of two against each other sloping steel vaults of bridge of ventricular cross-section, on which 2 beams are hanged, which made aggregate with the bridge deck. The range of the vaults of bridge is 231 m, height above the bridge deck over 40 meters. The bridge deck is hanged on the vault of bridge by the system of 2 × 33 pieces of beam hangers made by german company DSI – Dywidag Systems International from Munich. This company had these beam hangers constructed and supply their the most important components – anchors.

Mostní závěsy typu DYNA GRIP jsou sestaveny ze šesti až dvanácti přepínacích lan kvality St 1570/1170 MPa o průměru 15,7 mm. Tento typ závěsů odpovídá nejvyšším kvalitativním požadavkům, které jsou na tento konstrukční prvek kladeny, a byl použit na mnoha známých zavěšených mostech po celém světě. Z významných mostů, na kterých byl tento systém závěsů použit, lze vyzdvihnout například most Rosario v Argentině nebo Nelsona Mandely v Jihoafrické republice. Závěsy mostu jsou uspořádány tak, že osa každého je kolmá na střednici oblouku a závěsy vytváří pod obloukem jakýsi vějíř. Ten působí velmi příznivě hlavně při pohledu z obou břehů Dunaje. Kotevní prvky jsou ve spodní části opatřeny kryty, zabraňujícími poškození kotevních prvků. Kryty zároveň slouží k umístění elektrického vedení k osvětlovacím tělesům, která jsou součástí nočního osvětlení mostu, jež přispěje ke zvýraznění působivé architektury mostu.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Každý oblouk mostu je osazen 33 kusy závěsů. Nejkratší závěsy mají délku 11 metrů a jsou sestaveny z šesti lan, nejdelší mají délku 37 metrů a jsou sestaveny z dvanácti lan. Kotevní prvky všech závěsů jsou z architektonických důvodů stejné a jsou umístěny uvnitř komory oblouku i hlavních trámů mostovky, odkud bude taktéž probíhat napínání a rektifikace závěsů. Protikorozní ochrana závěsů je řešena jako trojnásobná tak, že vlastní lano je chráněno pozinkováním, opatřeno ochranným obalem z polyetylenu (HDPE) a celý prostor uvnitř ochranného obalu je vyplněn protikorozním tukem. Všechna lana jednoho závěsu jsou umístěna v ochranné trubce z HDPE.

Lana jsou kotvena pomocí trojdílných kotevních čelistí do kotevního bloku. Kotevní prvky závěsu umožňují dodatečnou rektifikaci závěsů pomocí korunových matic na kotevním bloku, který se opírá o kotevní desku. Samotný kotevní prvek je konstruován tak, aby byla bezpodmínečně dodržena protikorozní ochrana jak všech součástí kotvení, tak i vlastních lan závěsu. Konstrukce kotevních prvků je řešena tak, aby bylo možno v kterémkoliv okamžiku životnosti mostu v případě potřeby vyměnit jednotlivé lano nebo celý závěs. Závěsy jsou opatřeny elastomerovými ložisky, které mají za úlohu tlumit účinky dynamického zatížení zejména od větru tak, aby se neprojevily nepříznivě v místě kotvení lan v kotevních čelistech.

Závěsy umožňují provádět trvalou kontrolu napjatosti v lanech. Ve spodní části jsou osazena čidla s propojením k měřicím místům, kde budou odečítána potřebná data v jednotlivých stadiích výstavby mostu a stejně tak i za jeho provozu. Údaje umožní porovnat předpoklady projektanta se skutečným napětím v jednotlivých závěsech a v případě potřeby přistoupit k dodatečné rektifikaci.

MONTÁŽ
Závěsy byly sestaveny na desce mostovky. Nejprve byly svařeny ochranné polyetylenové trubky, do nichž byla nasunuta jednotlivá lana, odřezaná na přesné délky podle údajů o skutečné geometrii oblouku. Následovala montáž kotevních prvků na konce lan, kde byly namontovány kotevní prvky. Závěs, osazený pomocí zdvihacího mechanizmu do své polohy, byl ukotven do oblouku i do hlavního trámu mostovky. Tato operace byla velmi náročná zejména proto, že uvnitř komor oblouku i trámu je velmi stísněný prostor, omezený ještě výztuhami a kotevními přírubami závěsů. Práce probíhaly za extrémních teplot v měsíci červenci a srpnu. Vzhledem k nutnosti souběhu prací na hlavním mostním objektu bylo nutné osazovat závěsy na oblouk v době, kdy nebyl ještě zcela odskružen. Po osazení a úplném odstranění všech provizorních podpor oblouku byla do závěsu vnesena minimální předpínací síla.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Most Košická, která je součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 5/2004.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (313x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (69x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (66x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice