Modulární výstavba za hranicemi
Rubrika: Zajímavosti
Výstavba z kontejnerových modulů není v Evropě žádnou popelkou a za svůj úspěch vděčí zejména rychlosti výstavby, malému zatížení v okolí stavby a vysoké variabilitě. Například spolupráce společnosti Fermacell GmbH, o. s. vyrábějící sádrovláknité desky FERMACELL a slušovické firmy FAGUS a. s., která se specializuje na výstavbu obytných, administrativních a jiných staveb formou montovaných sestav z připravených modulů, už přinesla řadu velmi zajímavých instalací.
MATEŘSKÉ ŠKOLY
V současné době je díky babyboomu velkým problémem nedostatek míst v mateřských školách. Přitom existuje jednoduché řešení a to výstavba modulárních mateřských škol.
V Německu, Nizozemsku a dalších zemích se staví mateřské školy na bázi modulů zcela běžně. Příkladem jsou například Kindergarten v Hammu, Karlsruhe, Neussu či Pesterwitzu nebo Radebeulu u Drážďan.
Výhoda tohoto řešení spočívá v rychlosti výstavby, ale také ve faktu, že budova vystavěná pomocí prostorových modulů se může lehce demontovat a znovu postavit na novém místě. A to se přitom nejedná o žádné náhradní řešení, ale o plnohodnotnou budovu, vyhovující všem platným normám a požadavkům.
Pomocí modulárních mateřských škol, ale i škol a studentských kolejí, řeší běžně tento problém na západ od našich hranic. Modulární budova se postaví tam, kde je problém s místy a když tento problém pomine, tak se budova přemístí na jiné místo, kde je tento problém aktuální. Na rozdíl od českého způsobu, kdy se zdlouhavě staví zděné budovy a děti se potom sváží z širokého okolí. Přitom doba na uskutečnění stavby z modulů není delší než jeden měsíc a modulární mateřské školy a školy mají navíc tu výhodu, že mají stejné mechanické vlastnosti jako standardní výstavba a z hlediska tepelné izolace jsou na tom ještě lépe.
NEJRYCHLEJI REALIZOVANÝ FOTBALOVÝ STADION V NĚMECKU
Zázemí fotbalového stadionu SV Wehen – Wiesbaden, který nese jméno BRITA Arena, bylo realizováno kontejnerovými moduly, které pro vnitřní opláštění svých kontejnerů využívají sádrovláknité desky.
Tribuny jsou vyhotoveny z ocelové trubkové konstrukce, funkční budova z kontejnerových modulů. Moduly na tomto projektu tvoří funkční budovy včetně kabin, sprch, VIP-lóží a také zázemí pro fanoušky, jako například pokladny, občerstvení, toalety apod. Během třech měsíců od zahájení výkopových prací byly dodány první kontejnery. Jednalo se celkem o 170 modulů, z nichž 136 kusů tvořilo funkční budovu. Kontejnery byly složeny na budoucí hrací ploše a přenášeny těžkotonážním jeřábem přes napůl hotové tribuny. Jen tak mohly být splněny stanovené termíny. Všechno muselo splňovat přísná kritéria německé Bundesligy a být plně funkční, jinak by stadion nedostal povolení k provozu.
Stadion s kapacitou 12.920 diváků má dvě tribuny – pro 6.178 stojících fanoušků jsou k dispozici dvě tribuny o rozměrech 70 × 12 m, pro 6.008 sedících diváků dvě tribuny o velikosti 105 × 16 m.
NOVÉ KANCELÁŘSKÉ BUDOVY AUTOMOBILKY AUDI V INGOLSTADTU
Nové administrativní centrum AUDI, stojí na celkové ploše více jak 9.500 m2, přímo u hlavní budovy a budovy muzea automobilky AUDI AG v německém Ingolstadtu. Třípatrové budovy slouží jako flexibilní kancelářské a vývojové prostory, umožňující vedoucím jednotlivých projektů automobilky poskytnout pro jejich mezinárodní týmy potřebné zázemí při řešení konkrétních zadání. Podle povahy týmu a charakteru jeho práce je možné prostory centra díky flexibilním dělícím příčkám velmi jednoduše přestavět například na jednotlivé kanceláře nebo naopak na velké místnosti pro vývojové práce nebo administrativní či konferenční služby.
Vnitřní opláštění včetně nosných konstrukcí bylo dle požadavku zákazníka provedené ze sádrovláknitých desek. Vše ve skladbách protipožární ochrany vnitřních prostor F90. Veškeré elektrorozvody včetně vytápění jsou vedeny ve dvojité podlaze, která zaručuje možný dodatečný vstup do těchto prostor pro případnou revizi nebo doplnění rozvodů. V zavěšených stropech jsou vedeny klimatizační rozvody včetně zapuštěných SPLIT klima jednotek. Samozřejmostí je i další prostor pro vedení potřebných technologických médií.
Kompletní elektroinstalace včetně topení, klimatizací, ovládání žaluzii a dalších prvků je zapojena přes sběrnici inteligentního elektronického systému, což umožňuje nastavovat chod systému z počítače a pak ovládat automaticky včetně možnosti dálkového ovládání.
Vnější nosná konstrukce jednotlivých modulů byla kompletně obložena sádrovláknitými deskami, přes které byly následně namontovány fasády z hliníkových plechů. Vše s cílem maximální harmonie s koncepcí fasád okolních budov v areálu AUDI.
MONTOVANÉ OBYTNÉ MODULY PŘESVĚDČILY I EVROPSKÉ DIPLOMATY
Holandské Ministerstvo pro rozvojovou spolupráci iniciovalo vznik společného dárcovského administrativního centra (Joint Donor Office – JDO), které koordinovalo mezinárodní spolupráci při rozvoji súdánského hospodářství. Hlavními důvody, proč se i holandské Ministerstvo zahraničních věcí při realizaci projektu JDO v jižním Súdánu přiklonilo k modulové výstavbě, byla cena a rychlost realizace od objednávky.
Investor nebyl modulovým systémem nijak limitován, naopak mohl podstatnou část ovlivnit. Přitom měl již ve fázi plánování k dispozici podrobné informace o zateplení, konstrukci, typech oken atd. Nespornou výhodou byla možnost změnit v krátké době stávající půdorys dle aktuálních požadavků. V modulovém systému nemá žádná stěna nosnou funkci a může být proto odstraněna, popř. přemístěna. Tak může být např. z 2–3 samostatných kanceláří ihned vytvořena školící místnost.
Modular construction abroad
Construction of container modules is nothing new in Europe. It owes its success, in particular, to speed of construction, minimal load in construction environment and high variability. For example, cooperation of company FERMACELL GmbH, o. s., manufacturing gypsum fibre boards and company FAGUS, Joint Stock Company, from Slušovice, which specializes in construction of residential, administrative and other buildings as mounted units of prepared modules, has brought a number of very interesting assemblies, such as kindergartens, office buildings of a car maker or the football stadium in Germany.