KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Lávka Gateshead Millennium

Lávka Gateshead Millennium

Publikováno: 19.12.2003, Aktualizováno: 16.2.2010 01:04
Rubrika: Projektování

Projekt firmy Wilkinson Eyre Architects and Gifford je rozpracováním vítězného návrhu soutěže z roku 1997, řešícím přemostění řeky Tyne pro provoz chodců a cyklistů. Projekt za 22 mil. liber dotovala rada města Gateshead a částečně byl financován z výtěžku národní loterie. Lávka je situována nalevo od nově zastavovaného nábřeží Newcastle Quayside v rámci ambiciózní plánované přestavby čtvrti East Gateshead, jejíž dominantou se má stát vizuálně atraktivní Centrum umění (Arts Centre) u obilných mlýnů Baltic Flour Mills a hudebního centra Northern Regional Music Centre.

Zadání obsahovalo hlavní požadavek na zachování 30 m širokého plavebního kanálu pro lodní dopravu, zároveň zachování nízkoúrovňového přechodu pro chodce a cyklisty a současně na přizpůsobení stavby významovému kontextu této lokality, charakteristické svými mosty.

NÁROČNÉ ZVEDÁNÍ
Hlavním výrazovým prostředkem návrhu je zvedání mostu. Mosty, které se zvedají, nabízejí podívanou, ale zřídkakdy bývají spektakulární. Tento most má naopak vizuální smělost a eleganci ve spuštěné poloze a spektakulární se stává jeho zvedání. Idea je jednoduchá: dvojice oblouků, z nichž jeden tvoří mostovku a druhý ji nese, se otáčí kolem společné patky a umožňuje, aby pod mostem ve zvednuté poloze proplouvaly lodě. Pohyb je efektivní a racionální, ale značně převyšuje možnosti dříve prověřovaných zvedacích mechanismů. Dvě synchronizované baterie tří hydraulických pístů, umístěné v obou opěrách, zajišťují hnací sílu pro základnu oblouku 4,5 m pod osou ložisek. Celý most se zvedá a při tom celá kompozice prochází metamorfózou v „grand arch“ (velký oblouk) úctyhodné šířky a elegance, připomínající svým průběhem pomalu se otevírající oko.

Celý projekt je zcela podřízen potřebě čitelné integrace do existující soustavy mostů na řece Tyne a jejího kontextu. Řešení je směsí robustnosti kombinované s celkovou lehkostí tak, aby vizuálně kontrastovalo s hmotou obilných mlýnů Baltic Flour Mill. Oblouk, vypínající se do výšky 45 m, zajišťuje okamžitou vizuální vazbu k mostu Tyne Bridge v pozadí, ale představuje štíhlejší profil proti panoramatu, interpretující i aktualizující konstrukční a estetický řád svého souseda.

Projekt osvětlení, zpracovaný firmou Jonathan Speirs & Associates, elegantně vyvažuje funkci a vzhled, zdůrazňuje konstrukční tvar a obsahuje mj. i ve vozovce zabudované světelné značení z LED. Pod vozovkou je instalované osvětlení žebroví a bodová svítidla, měnící barvu, která osvětlují hlavní oblouk a jsou řízená počítačem s konstantně se měnícím scriptovým displejem. Rozpětí mostu mezi novými betonovými opěrami, založenými v říčním dně paralelně s nábřežím, je 105 m. Přístup k základovým konstrukcím je na každé straně umožněn v jednoduché prosklené hale a poskytuje možnost pobytu ve velice dramatickém místě s neuvěřitelnými výhledy na konstrukci a řeku Tyne.

POUŽITÍ OBŘÍHO JEŘÁBU
Most má mezi dvěma opěrami dvě paralelní lávky, pro chodce a pro cyklisty, oddělené výškově a přerušovaným perforovaným stíněním z nerezové oceli pro odlišení stezek. Chodci mají ničím nerušený výhled nad níže položenou mostovkou, určenou pro cyklisty. Možnosti k sezení a jiné vymoženosti činí z mostu místo jak pro oddech, tak pro překročení řeky Tyne. Parabolický oblouk má průřez ve tvaru papírového draka, zužující se jak v nárysu, tak v půdorysu. Je zhotoven jako komorový vnitřně vyztužený ocelový průřez se stěnami o tloušťce až 35 mm. Hlavní nosník lávky pro chodce je rovněž tvořen ocelovým skříňovým profilem, jenž je parabolický v půdorysu a zužuje se od obou nábřeží směrem ke středu řeky. Oblouk je s mostovkou spojen lanovými závěsy, uchycenými v detailně propracovaných kotevních okách na oblouku a zapuštěných cylindrických kotvách v mostovce. Níže položená lávka pro cyklisty má povrch, tvořený lehkým hliníkovým roštem, upevněným k hlavnímu nosníku prostřednictvím konzol.

Architekt: Wilkinson Eyre Architects
Statika: Gifford and Partners
Dodavatel ocelové konstrukce: Watson Steel Ltd.
Hlavní dodavatel: Harbour & General
Investor: Rada města Gateshead

Nezkrácený článek včetně fotografií si můžete přečíst v prosincovém čísle 6/2003.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (279x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (74x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (72x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice