Lávka Gateshead Millennium
Rubrika: Projektování
Projekt firmy Wilkinson Eyre Architects and Gifford je rozpracováním vítězného návrhu soutěže z roku 1997, řešícím přemostění řeky Tyne pro provoz chodců a cyklistů. Projekt za 22 mil. liber dotovala rada města Gateshead a částečně byl financován z výtěžku národní loterie. Lávka je situována nalevo od nově zastavovaného nábřeží Newcastle Quayside v rámci ambiciózní plánované přestavby čtvrti East Gateshead, jejíž dominantou se má stát vizuálně atraktivní Centrum umění (Arts Centre) u obilných mlýnů Baltic Flour Mills a hudebního centra Northern Regional Music Centre.
Zadání obsahovalo hlavní požadavek na zachování 30 m širokého plavebního kanálu pro lodní dopravu, zároveň zachování nízkoúrovňového přechodu pro chodce a cyklisty a současně na přizpůsobení stavby významovému kontextu této lokality, charakteristické svými mosty.
NÁROČNÉ ZVEDÁNÍ
Hlavním výrazovým prostředkem návrhu je zvedání mostu. Mosty, které se zvedají, nabízejí podívanou, ale zřídkakdy bývají spektakulární. Tento most má naopak vizuální smělost a eleganci ve spuštěné poloze a spektakulární se stává jeho zvedání. Idea je jednoduchá: dvojice oblouků, z nichž jeden tvoří mostovku a druhý ji nese, se otáčí kolem společné patky a umožňuje, aby pod mostem ve zvednuté poloze proplouvaly lodě. Pohyb je efektivní a racionální, ale značně převyšuje možnosti dříve prověřovaných zvedacích mechanismů. Dvě synchronizované baterie tří hydraulických pístů, umístěné v obou opěrách, zajišťují hnací sílu pro základnu oblouku 4,5 m pod osou ložisek. Celý most se zvedá a při tom celá kompozice prochází metamorfózou v „grand arch“ (velký oblouk) úctyhodné šířky a elegance, připomínající svým průběhem pomalu se otevírající oko.
Celý projekt je zcela podřízen potřebě čitelné integrace do existující soustavy mostů na řece Tyne a jejího kontextu. Řešení je směsí robustnosti kombinované s celkovou lehkostí tak, aby vizuálně kontrastovalo s hmotou obilných mlýnů Baltic Flour Mill. Oblouk, vypínající se do výšky 45 m, zajišťuje okamžitou vizuální vazbu k mostu Tyne Bridge v pozadí, ale představuje štíhlejší profil proti panoramatu, interpretující i aktualizující konstrukční a estetický řád svého souseda.
Projekt osvětlení, zpracovaný firmou Jonathan Speirs & Associates, elegantně vyvažuje funkci a vzhled, zdůrazňuje konstrukční tvar a obsahuje mj. i ve vozovce zabudované světelné značení z LED. Pod vozovkou je instalované osvětlení žebroví a bodová svítidla, měnící barvu, která osvětlují hlavní oblouk a jsou řízená počítačem s konstantně se měnícím scriptovým displejem. Rozpětí mostu mezi novými betonovými opěrami, založenými v říčním dně paralelně s nábřežím, je 105 m. Přístup k základovým konstrukcím je na každé straně umožněn v jednoduché prosklené hale a poskytuje možnost pobytu ve velice dramatickém místě s neuvěřitelnými výhledy na konstrukci a řeku Tyne.
POUŽITÍ OBŘÍHO JEŘÁBU
Most má mezi dvěma opěrami dvě paralelní lávky, pro chodce a pro cyklisty, oddělené výškově a přerušovaným perforovaným stíněním z nerezové oceli pro odlišení stezek. Chodci mají ničím nerušený výhled nad níže položenou mostovkou, určenou pro cyklisty. Možnosti k sezení a jiné vymoženosti činí z mostu místo jak pro oddech, tak pro překročení řeky Tyne. Parabolický oblouk má průřez ve tvaru papírového draka, zužující se jak v nárysu, tak v půdorysu. Je zhotoven jako komorový vnitřně vyztužený ocelový průřez se stěnami o tloušťce až 35 mm. Hlavní nosník lávky pro chodce je rovněž tvořen ocelovým skříňovým profilem, jenž je parabolický v půdorysu a zužuje se od obou nábřeží směrem ke středu řeky. Oblouk je s mostovkou spojen lanovými závěsy, uchycenými v detailně propracovaných kotevních okách na oblouku a zapuštěných cylindrických kotvách v mostovce. Níže položená lávka pro cyklisty má povrch, tvořený lehkým hliníkovým roštem, upevněným k hlavnímu nosníku prostřednictvím konzol.
Architekt: Wilkinson Eyre Architects
Statika: Gifford and Partners
Dodavatel ocelové konstrukce: Watson Steel Ltd.
Hlavní dodavatel: Harbour & General
Investor: Rada města Gateshead
Nezkrácený článek včetně fotografií si můžete přečíst v prosincovém čísle 6/2003.