Kvalitativní studie českého stavebnictví 2006
Rubrika: Zajímavosti
Jak se v českém stavebnictví získávají zakázky? Jaká kritéria mají největší vliv při výběru dodavatelů? Které informační zdroje pro získávání nových zakázek využívají velké firmy a které střední a menší firmy? Jaké jsou zkušenosti firem z účasti ve veřejných výběrových řízeních? Co limituje malé, střední a velké firmy v rychlejším růstu? Je korupce běžnou součástí podnikání v českém stavebnictví? Na tyto a mnohé další otázky odpovídá zpracovaná Kvalitativní studie českého stavebnictví 2006.
Studie je součástí projektu výzkumu Vývoj potenciálu stavebnictví v zemích střední a východní Evropy realizovaného při Vysoké škole ekonomické v Praze. Základem výzkumu bylo 302 interview s řediteli a vedoucími pracovníky drobných (do 20 zaměstnanců), malých (20–49 zaměstnanců), středních (50– 99 zaměstnanců) i velkých (100 a více zaměstnanců) firem podnikajících v českém stavebnictví. Výzkumu se zúčastnily jak největší mezinárodní firmy podnikající na českém stavebním trhu, tak i malé, relativně neznámé firmy. Tato studie poskytuje jak informace o českém stavebnictví jako celku, tak rovněž rozdělení příslušných informací podle velikosti jednotlivých firem.
Kvalitativní studie českého stavebnictví 2006 se zaměřuje na následující oblasti:
-
aktuální pozice drobných, malých, středních a velkých firem na trhu (úroveň využívaných technologií, plány rozvoje v průběhu jednoho roku, vývoj počtu zakázek, současné využití kapacit, limitující faktory v dalším růstu a další),
-
oblast získávání a zadávání nových zakázek (nejčastěji využívané informační zdroje, hlavní kritéria kladená na dodavatele, korupce při získávání zakázek, zkušenosti s veřejnými výběrovými řízeními, frekvence vybírání nových dodavatelů, objem nákupů a prodejů přes internet podle velikosti firmy a další),
-
oblast komunikace se zákazníky a hodnocení využívaných médií, hlavní způsoby využití internetu,
-
očekávaný vývoj stavebnictví v letech 2006 a 2007 z pohledu představitelů stavebních firem (předpokládaný vývoj českého stavebnictví, očekávané změny v prodejích, všeobecný vývoj v roce 2006 a 2007),
-
vliv rozšiřování Evropské unie a hlavní trendy posilující, případně oslabující postavení jednotlivých stavebních firem.
Při hodnocení současné pozice dochází k určitým rozdílům v odpovědích firem v závislosti na jejich velikosti, přesto však celkový výsledek poskytuje zcela jasné signály o dalším vývoji trhu. Signifikantní význam v různých kategoriích mají rovněž informace týkající se současného využití kapacit, aktuálního stavu aplikovaných technologií a jejich plánované zlepšovaní v blízké době. Z pohledu faktorů limitujících jednotlivé typy firem v rychlejším růstu zcela jasně vyplývá, že část těchto překážek je možné odstranit a odběratelé tak budou preferovat dodavatele, kteří o těchto překážkách vědí, mohou pomoci svým zákazníkům při eliminaci daných překážek, a tím si vytvoří výraznou konkurenční výhodu.
Oblast získávaní nových zakázek a portfolio využívaných informačních zdrojů o nich poskytuje informace o primárních prodejních kanálech firem a rovněž přináší překvapivé informace o nečekaně rychlém vývoji nových prodejních kanálů, včetně procentuální kvantifikace uskutečněných objemů nákupů a prodejů.
Představitelé firem také hodnotili kritéria při vybírání partnerů. V této kategorii došlo zvláště u některých k výrazným rozdílům v citlivosti na jednotlivé faktory u různě velkých firem, což jen podporuje diferenciaci prodejní strategie pro různé typy zákazníků.
Naopak v oblasti korupce při výběrových řízeních jsou si odpovědi představitelů stavebních firem velice podobné bez ohledu na velikost firmy.
Přestože je objem této kvalitativní studie a poskytovaných informací rozsáhlý, je její výsledné zpracování zároveň velice přehledné. Celkový objem dat této studie přesahuje 100 MB a zahrnuje 200 jasně strukturovaných grafů s patřičným množstvím komentářů a shrnutí, které poskytují spolu se souhrnem nejdůležitějších dat i detailní údaje za každou analyzovanou oblast.
Kvalitativní studie českého stavebnictví 2006 pomáhá dosáhnout rychlejšího růstu objemu zakázek a realizovaných prací, umožňuje firmám lépe přizpůsobit své marketingové strategie aktuální situaci na trhu, přispívá ke zkvalitnění a zefektivnění firemní komunikace a díky této vyšší efektivitě rovněž k dosažení výrazných úspor.
Pokud máte zájem o zaslaní kompletních výsledků Kvalitativní studie českého stavebnictví 2006, více informací o tomto projektu nebo o navázání bližší spolupráce, kontaktujte nás na elektronické adrese vacekjir@vse.cz, popřípadě navštivte prezentaci našeho projektu na www.CeeConstruction.eu.
The 2006 Construction in the Czech Republic Qualitative Study is the most comprehensive and detailed study of this type which was performed in the Czech Republic in 2006. The study provides up-to-date research information which can help the users increase the volume of their sales, tailor their marketing strategies to the current situation on the market, and also achieve prominent saving efficiencies.
Tento a další zajímavé články naleznete v aktuálním čísle časopisu KONSTRUKCE 4/2006.