Konzul: Byla by škoda nevyužít příležitost
Rubrika: Zajímavosti
Stejně jako v Čechách a na Slovensku, vypukl i v Polsku stavební boom. S ním jsou vždy spojeny velké investice do silniční a dálniční sítě, která je mimo jiné důležitá i pro příchod zahraničních investorů. Skoro čtyřicet procent tendrů v Polsku je nyní vyhlášeno právě ve stavebnictví. O budování nových dálničních tahů a možnostech spolupráce polských a českých firem jsme diskutovali s českým konzulem v Polské republice Milanem Peprníkem.
Dálniční tahy propojují postupně celou Evropu. Vidíte možnosti spolupráce českých a polských firem na jejich výstavbě?
Není tomu tak dávno, kdy byl otevřen nový úsek dálnice A4 ve Slezském vojvodství v délce 16 km, spojující dálniční uzly Sosnica a Batory. Výstavbu realizovaly firmy Strabag Kirchner, PRinz Katovice a Skanska nákladem 135 milionů euro, přičemž projekt byl hrazen z prostředků EIB a rozpočtu Polské republiky. Jedná se zatím o nejdražší úsek, co se týče nákladů na 1 km v Polsku, protože dálnice prochází územím, kde byla dříve silně rozšířena hornická činnost. Nově otevřený úsek dálnice navazuje na A4 z Krakova, která je součástí evropského koridoru Drážďany – Vratislav – Katovice – Lvov – Kyjev a je jednou z nejdůležitějších pozemních komunikací v Polské republice.
V současné době je provozován již úsek A4 ze směru od Vratislavi až do Krakova dálnicí. Uzel Sosnica je strategickým uzlem, neboť bude příští křižovatkou dálnice A4 (západ – východ) a A4 (sever – jih), která spojí Českou republiku a Polsko dálnicí D47. Budoucí dálnice, která protne sever Evropy, může být zajímavá pro podnikatele a stavební firmy z České i Polské republiky. Spojuje totiž území dvou států.
Jak můžete české firmy podpořit, aby se staly známějšími a mohly se ucházet o zakázky v Polsku?
Letos jsme přichystali ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu a společností CzechTrade mimořádnou nabídku pro účast českých podnikatelů na jednom z nejprestižnějších veletrhů v Polsku – Autostrada Polska, který se bude konat v květnu. Jedná se o největší oborovou akci v Polsku. V roce 2004 se veletrhu účastnilo i dvanáct samostatně vystavujících českých firem, přičemž některé z nich již v Polsku zakázky realizují. Například u Wrocłavi si jedna česká firma otevřela svoje asfaltové středisko a jiná firma tady zase půjčuje stavební stroje. Podnikatelé se mohou zeptat, proč jsme vybrali Polsko právě pro tento obor? Kvalita polské infrastruktury, a to především dálniční a silniční sítě, se stává velkým problémem pro hospodářský vývoj země. Polská vláda proto věnuje tomuto faktu značnou pozornost, existující nárůst v silničním stavebnictví od roku 2002 bude zvýšen zejména v následujících letech. Již v roce 2005 se zde bude stavět na 600 km nových úseků dálnic, nové obchvaty a silnice 1. třídy. Vidím to jako perspektivní možnosti pro české stavitele. V rámci veletrhu Autostrada pořádáme Český den – samostatnou prezentaci českých firem a pracovní seminář za účasti Generálního ředitelství silnic a dálnic Polské republiky.
Které stavební firmy jsou považovány za hlavní hráče na polském stavebním trhu?
V Polsku je více než čtvrt milionu stavebních firem. Skoro devadesát procent jsou však malé stavební firmy do pětadvaceti zaměstnanců. Roční hodnota stavebních prací přitom činí asi devatenáct miliard dolarů. I zde je, stejně jako v Česku, dominantní společnost Skanska se svými pěti tisíci pracovníky a čistým ziskem za rok 2004 pětadvacet milionů zlotých. V oblasti výstavby silnic a dálnic se dají ještě zmínit významní hráči jako například Budimex, Strabag nebo PRinz Katovice, což je polská stavební společnost, která se podílí na zakázce kanalizačních rozvodů pro Rybnik společně s ryze českou firmou Tchas.
Chystají se polské firmy ve větší míře na český trh?
Scénáře, které hovořily o tom, že po vstupu do Evropské unie do Česka masivně vtrhnou polské firmy, se nevyplnily. Život nám ukázal, že to pomohlo jedné i druhé straně. Například český vývoz zaznamenal až padesátiprocentní nárůst. Byl však zaznamenán zvýšený zájem polských investorů o český trh. Podle statistik jednoznačně větší zájem o práci je však ze strany polských občanů. V České republice pracovalo koncem roku 2004 asi devět tisíc Poláků, přičemž se jednalo o pracovníky v hornictví, stavebnictví a textilním průmyslu. Zkušenosti ale hovoří o tom, že je v Polsku čím dál větší problém získat kvalifikovanou pracovní sílu pro práci v České republice. Po vstupu do EU roste taktéž zájem českých podnikatelů o Polsko. Je zaznamenán nárůst počtu zastoupení českých firem, které jsou v Polsku zakládány, nejčastěji jde o společnosti s ručením omezeným. Zájem o české investice v Polsku byl nižší, jedinou měřitelnou investicí se stala výstavba závodu na výrobu nesycených nealkoholických nápojů v objemu 20 milionů eur. Polská republika je pro české podnikatele určitě velmi zajímavý partner. Jsme přesvědčeni, že dnes do široké nabídky patří právě oblast stavebnictví, energetiky, ale i oblast životního prostředí nebo bezpečnosti. Pokud čeští podnikatelé projeví zájem o spolupráci s Polskem, obchodně-ekonomický úsek velvyslanectví, generálního konzulátu i zastoupení CzechTrade jim nabízejí všestrannou pomoc.
Děkujeme za rozhovor