Konstrukce zauhlování nového zdroje Elektrárny Ledvice
Rubrika: Zajímavosti
Čilý stavební ruch panuje v těchto dnech v prostorách Elektrárny Ledvice. Již z dálky jej signalizují dvě 140 metrů vysoké komunikační věže. V areálu elektrárny se realizuje projekt Nový zdroj 660 MWe, projekt možná poslední, ale dnes jistě nejmodernější uhelné elektrárny u nás. Aby se v areálu stávající elektrárny mohlo takovéto dílo realizovat, musela předcházet řada opatření, mezi jinými i přeložení skládky paliva včetně stavby nové drtící stanice a nových zauhlovacích mostů. Realizace zakázky se po vyhraném výběrovém řízení zhostila společnost NOEN a. s.
OBJEKTY PO TRASE UHLÍ
V první fázi stávající, v závěru rekonstruované objekty Předávací místo z ÚUL (Úpravna uhlí Ledvice), pasové dopravníky T1 A, B v mostě T1, přesypná věž V1, pasové dopravníky T2 A, B v mostě T2, byly pro realizátora zakázky v první části tabu, neboť sloužily pro zauhlování elektrárny, které nemohlo (a v průběhu realizace nebylo) být narušeno. Jedinou dopředu připravenou prací byla rekonstrukce pasu T1 B, protože celé zauhlování bylo a je koncipováno jako záložní, takže se zauhlovalo pasem T1 A. Od přesypné věže V2 (i když v první části pouze částečně) byly ostatní části novostavbami, kromě dopravníkových pasů T7 A, B nad stávajícími bunkry, které sice jsou nové, ovšem opět ve vazbě na provoz elektrárny.
Nové objekty zauhlování
Přesypná věž V2 se nachází pod osou starého mostu T2. Protože sklon nového mostu T2 je menší než toho stávajícího, dala se nosná ocelová konstrukce věže vystavět tak, aby byla připravena pro osazení budoucího mostu T2, na jehož montáž bylo velmi málo času. Ve věži V2 je přesyp z T2 A, B na pasy T3 A, B. Tyto pasy jsou v dopravníkovém mostě T3 vedoucím z přesypné věže V2 do objektu drtící stanice. Jedná se o uzavřený, příhradový most o sedmi polích a celkové délce cca 190 m s ocelobetonovou podlahou, opláštěný trapézovým plechem.
Ocelový skelet drtící stanice má rozměry 50 × 23 m s vestavěnou železobetonovou stolicí pro osazení dvojice drtičů o výkonu 150 t / hod. Drtící stanice je opět opláštěna trapézovým plechem včetně zateplení. Teprve v tomto objektu je možnost směrování toku uhlí žádaným směrem, tzn. z pasů T4 A, B na budoucí pasy T14 A, B na Nový zdroj, na pas T10 na skládku, příp. při dohodě s ÚUL o dodávaném množství max. 300 t / hod. na pas T5. Celá trasa T1 až T4 je možná provozovat buď A nebo B a to s kapacitou 750 t / hod. Trasa trubkových dopravníků T14 A, B na Nový zdroj má připravené podpůrné nosníky, ale aktuální bude až v roce 2012.
Trasa na skládku je mostem T10, jehož střední podporu tvoří vyrovnávací zásobník na 200 t paliva a mostem T11, z jehož čtyř teleskopických hubic se skládka plní, pochopitelně za vydatného rozhrnování buldozery. Palivo se zpět ze skládky dopravuje přes hlubinný zásobník, vyhrnovacími vozy na dopravníkové pasy T8 A, B a přesypem na pasy T9 A, B kanálem zauhlování a mostem T9 do drtírny. Zde je možné z T9 A, B přesypem na T12 A, B posílat palivo buď na pas T5 a nedrcené do bunkrů bloků č. 2 či 3, nebo pomocí vibračních podavačů do drtičů a drcené do bunkru č. 4. Z drtírny na stávající bloky je palivo ať drcené či nedrcené dopravováno trubkovými dopravníky T6 A, B – dominantou této části zauhlování. Otevřená mostní lávka o sedmnácti polích, v půdorysném oblouku 250 m lemuje stavbu budoucí chladící věže a stoupá na cca +35 m k přesypu na pasy T7 A, B.
„Když jsme toto vše vybudovali, nastala první kontrolní fáze ze strany objednatele. Museli jsme dokázat, že jsme schopni z hlubinného zásobníku (byť naplněného uhlím z nákladních vozů) dopravit uhlí na stávající bloky. Po tomto úspěšném testu a bohatém zásobení stávající skládky palivem nám bylo dovoleno „odstřihnout“ stávající skládku od zdroje, tzn. demontáž stávajících polí mostu T2 a montáž nových.
Dostali jsme na to dvanáct dní a tento termín jsme splnili, přestože naplnění stávající skládky nám dávalo asi sedm dní navíc. Asi nemusím zdůrazňovat, že harmonogram těchto dní byl skoro hodinový. Vše co se dalo připravit dopředu (betonáž podlah, montáž středních dílů dopravníků, elektrolávek atd.) se pochopitelně připravilo. Přesto, počínaje demontáží stávajících rolí mostu i s technologií, montáží nových mostních dílů, technologií, elektrorozvodů, SKŘ (systém kontroly a řízení), oživování a zprovozňování, vše muselo na sebe navazovat. Po dvanácti dnech jsme opět byli nuceni předvést funkci nového zauhlování, a poté nám bylo umožněno demontovat stávající pas T7 a montovat nový pas T7 B,“ vysvětluje technický ředitel společnosti NOEN a. s. Ing. Zdeněk Pavel.
Uhlí bylo dopravováno po trase nového zauhlování a firmě zbývaly demolice stávající skládky včetně dopravníkových mostů a zvláště pak mostu T5, který byl vklíněn mezi stávající a novou chemickou úpravnou. I toto se podařilo realizovat v předtermínu a jak dokazují dnešní fotografie, v místě bývalé skládky je dnes patrné zakládání chladící věže, a budování potrubních kanálů, zkrátka staveniště je připravené. Za dva roky by mělo dojít k realizaci Díla B – vlastního zauhlování Nového zdroje.
Construction of Coal Feeding for the New Source of the Power Plant Ledvice
The article deals with the construction of a part of new operation of coal feeding for the Power Plant Ledvice within the projects of New Source. The existing system of coal feeding had to be in major part substituted by new conveyor belts, crushing station and other structures related to the coal route in order to release the future site for the implementation of the structure of the power plant new source.