Jubilejní sympozium nabídne bohatý program
Rubrika: 2005
Vzhledem k blížícímu se termínu jubilejního 10. mezinárodní sympozia MOSTY 2005, jsme se zeptali na pár organizačních otázek Františka Menšíka z brněnského Ředitelství silnic a dálnic České republiky, který je odborným garantem sympozia.
S jakým časovým rozsahem a programem počítáte, kdy symposium proběhne?
Jubilejní 10. ročník mezinárodního sympozia MOSTY 2005 se bude konat ve dnech 20. - 22. 4. 2005 v kongresové hale hotelu Voroněž. Tak jako předchozích devět ročníků bude sympozium nedílnou součástí odborného doprovodného programu Mezinárodního stavebního veletrhu „ibf“. Z rozhodnutí přípravného výboru sympozia s poukazem na slůvko „jubilejní“ bude tentokrát sympozium trvat dva a půl dne. První půlden – tj. ve středu 20. 4. 2005 – bude zařazen netradiční komponovaný pořad, zaměřený na mosty ve světě a v zemích našich přímých sousedů, který bude spojen s menším kulturním programem. Současně bude do pořadu zařazeno ohlédnutí za uplynulými ročníky sympozia. Zbývající dny 21. - 22. 4. 2005 budou věnovány problematice mostních staveb u nás i v zahraničí v tradiční šíři záběru - přednášky se budou týkat jak mostů silničních i železničních, a to z pohledu majetkových správců, vysokých škol a vědeckých ústavů, projekčních i zhotovitelských firem.
Uveďte předpokládaný počet zahraničních účastníků, jejich mateřské země a alespoň zhruba témata, o nichž budou hovořit.
Předpokládáme, že oproti předchozím letům, kdy se sympozia zúčastňovalo průměrně kolem 20 zahraničních účastníků, se může letos jejich počet zvýšit. Na základě našich předběžných dohod očekáváme významné zástupce světových inženýrských organizací a další mostní odborníky z Belgie, Francie, Polska, Rakouska, Slovenska, SRN, Španělska, Švédska, Velké Británie příp. jiné. Budou spolu s našimi významnými přednášejícími informovat účastníky sympozia o mostech ve světě a ve svých zemích, o architektuře a projektech mostů, technologických a materiálových novinkách i vědeckých poznatcích.
Objeví se na symposiu nějaká zvláštnost - například informace o nejdelším zavěšeném mostu ve Francii, speciality z jihovýchodní Asie a podobně? Čím si myslíte, že by se mohli čeští stavitelé mostů inspirovat od zahraničních?
Mostařským hitem konce minulého roku bylo zprovoznění mostu „Millau Viaduct“ ve Francii, který má nejvyšší pilíře na světě a jehož výška mostovky nad okolním terénem je druhá největší na světě.Tento most jistě neunikne výkladu přednášejících, tak jako mosty v asijských zemích – na příklad v Japonsku a v Číně, které dosahují světových rekordních rozpětí a celkových délek a byly uvedeny do provozu v uplynulém desetiletí. A k druhé části otázky. Mnohé mosty v České republice jsou podle mého názoru co do typu konstrukcí i technologie výstavby srovnatelné s mosty v zahraničí. Konfigurace terénu a z toho vyplývající prostorové nároky u nás – na příklad hluboká horská údolí, říční veletoky, moře atd. - naši zemi nepředurčují k tomu dosahovat rekordů. Zanedbám – li záměrně problematiku financování takových staveb, musím říci, že o to více se u nás v našich podmínkách v posledním desetiletí dbá na estetiku mostních staveb, řekl bych jejich ladnost a jejich účelnost a že oceněná „Mostní díla“, vyhlašovaná Ministerstvem dopravy ČR každoročně právě na našem sympoziu jsou toho pádným důkazem.
Každoročně probíhá soutěž v různých kategoriích mostů. Jak tomu bude letos a je dost nominovaných staveb? Která mostní stavba Vás v poslední době zaujala a proč?
Navazuji na svou předešlou odpověď. Uzávěrka přihlášek do letošní soutěže „Mostní dílo roku 2003“– tady musím uvést malé vysvětlení, že jsou totiž hodnoceny mosty, které se musí osvědčit nejméně jeden rok v provozu a byly tedy pro vyhlášení v tomto ročníku sympozia zkolaudovány v roce 2003, proto tento zdánlivý „optický skluz“ v letopočtu – tedy uzávěrka přihlášek v kategorii „novostavba“ nebo „oprava“ mostu bude v únoru a v tento okamžik nevím, kolik přihlášek firmy vyhlašovateli soutěže MD ČR zašlou. K druhé části otázky mohu říci pouze tolik, že je postavena nebo se u nás staví celá řada zajímavých a velkých mostních objektů na příklad na nových dálničních úsecích i na silnicích a železničních tratích v Čechách i na Moravě, na tramvajové trati v Praze, ale také řada menších konstrukcí mostů nebo lávek pro pěší v dalších místech republiky, které mohou posuzující porotu soutěže překvapit. Rovněž opravy některých mostů, provedené s citem a vysokou profesionalitou budou jistě vysoce hodnoceny. Takže nechci nic předjímat.
Neuvažujete například o přednášce, která by například shrnula současný stav výstavby dálniční sítě v ČR? Jaký podle Vás vlastně stav dopravní infrastruktury u nás je? V čem vidíte největší problém rychlejšího rozvoje?
V minulých ročnících i v připravovaném 10. jubilejním ročníku se hovořilo a jistě bude hovořit o stavbách mostů na dálničních úsecích. Protože mosty jsou sice specielní a důležitou, ale pořád jen dílčí částí staveb dopravní infrastruktury, patří komplexní hodnocení výstavby dálniční sítě do jiné kategorie akcí a tou je každoročně pořádaná celostátní Silniční konference (v roce 2004 se uskutečnila v Hradci Králové), kterou zajišťuje Česká silniční společnost. V materiálech této konference najdete odpověď na Vaše otázky. Mám-li se však ze svého zorného úhlu přece jen vyjádřit - a to je všeobecně známé téma i na půdě parlamentu - je velmi složitá současná problematika přípravy území s ohledem na různé překážky a možnosti obstrukcí ze strany účastníků schvalovacího procesu, a v neposlední řadě pak i limitovaná výše finančních prostředků. Stav starší dopravní infrastruktury – budu hovořit v této souvislosti pouze o silničních mostech – je nezáviděníhodný. I když se finanční prostředky na opravy mostů podle globálních údajů SFDI zvýšily – zdaleka neodpovídají potřebám. Především starší mostní objekty chátrají a bohužel - bez oprav chátrání progresivně pokračuje. I o této skutečnosti svědčí údaje, které lze vyčíst z předchozích sborníků našich sympozií.
Bude se třeba konat nějaká exkurze jako tomu bylo i loni?
Přípravný výbor rozhodl, že se v letošním termínu exkurze ani pro omezený počet účastníků s ohledem na rozšířený program sympozia nebude konat. Chci však v této souvislosti upozornit na skutečnost, že nedílnou součástí posledních tří ročníků sympozií jsou navazující diskusní semináře, jež se konají vždy na podzim stejného roku. Lokalita, kde se seminář koná, je vybrána tak, aby bylo možné jako součást každého semináře uskutečnit exkurzi na význačné mostní stavby. V loňském roce 2004 se konala exkurze na rozestavěné i provozované mostní stavby na dálničním obchvatu Plzně. Závěry z těchto diskusních seminářů jsou zasílány Ministerstvu dopravy ČR a takto vzniklé podněty jsou řešeny za jeho přispění.