„Jednoznačný trend je nasazení robotů všude, kde je to možné,“
Rubrika: Svařování a dělení
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Aleš Plíhal, marketingový ředitel společnosti ESAB VAMBERK, s. r. o., člen koncernu.
U ESABu jste zodpovědný (mimo jiné) za propagaci značky. Je vůbec ještě co propagovat? 90 % lidí z oboru si při vyřčení slova svařování automaticky vybaví ESAB… Jakými způsoby lze dnes ještě získat nového zákazníka?
Ano, je skutečností, že historie svařování a historie společnosti ESAB spolu silně souvisí, a to již od roku 1904. Pro naprostou většinu lidí z oboru jde jistě o známou značku. Je ale také mnoho lidí mimo náš obor, kteří značku ESAB neznají. Tím pádem ani nevědí jak široký záběr produktů, procesů a technologií jsme schopni nabídnout. Je evidentní, že i domácí kutil se stává našim zákazníkem na malý svařovací zdroj, kuklu, rukavice a elektrody. Takže je důležité propagovat značku, aby byla v podvědomí lidí. Máme nejen velký podíl na trhu, ale i výrobní závody ve Vamberku, které jsou z pohledu kapacity výroby největší v Evropě. Tím máme i společenskou zodpovědnost k oboru svařování a to například i v oblasti vzdělávání. Ještě k novým zákazníkům. Stále máme nové a nové zákazníky, protože jsme schopni nabídnout kvalitní procesy a služby s kvalifikovaným, česky mluvícím personálem.
Ptám se, protože rozhovor vzniká v době konání mezinárodního svářečského veletrhu v Düsseldorfu. Jaké novinky ESAB na tuto stěžejní oborovou akci přivezl představit a o co byl na vašem stánku největší zájem?
Mezinárodní veletrh SCHWEISSEN & SCHNEIDEN 2017 se letos konal ve městě Düsseldorf. Jedná se dost o výjimku, protože se pro tuto výstavu notoricky vžil název ESSEN, a to podle klasické destinace, v které se každé čtyři roky akce koná. Naše expozice letos nesla motto: ESAB = INOVACE. Přestavili jsme opravdu celou řadu novinek, a to v celé řadě procesů, kterými se zabýváme. Mnoho z nich jsme navíc představovali naživo. V oblasti řezání a dělení materiálů jsme představili ruční řezací plazmu CUTMASTER 60i pro průmyslové využití. Dále pak novou generaci otočné řezací hlavy PLASMA BEVELLER pro velké pálicí a řezací stroje, jakým je například SUPRAREX HDX. V oblasti svařovacích procesů jsme předvedli robotizované svařování s novou generací MAG svařovacích drátů PURUS s minimálním rozstřikem a obsahem silikátových ostrůvků na povrchu svárů. O tento proces byl opravdu ohromný zájem, jedná se o absolutní novinku. Na šesti svařovacích pracovištích si zákazníci a návštěvníci mohli sami odzkoušet řadu nových svařovacích zdrojů. Toto místo stánku bylo prakticky trvale, obsazeno. Zájem byl o všechny nové řady svařovacích zdrojů řady WARRIOR, REBEL, RENEGADE a ARISTO. Naprosto největší zájem byl o WELDCLOUD což je on-line systém pro řízení, kontrolu a registraci svařovacích procesů realizovaných na ESAB svařovacích zdrojích. Jedná se opravdu o posun do jiné dimenze, kdy vedení firmy a manažeři svařování mohou vidět on-line kde jsou jejich zařízení (GPS), jestli jsou zapnuta, co a jak se na nich svařuje. A to nejen na počítačích ve firmě, ale kdekoliv na světě na mobilních zařízeních. Není možno v tomto omezeném prostoru podat vyčerpávající informaci o všem, co systém umí a nabízí. Jednoznačně je to ale budoucnost pro náš obor.
Pojďme k trendům. Jedním ze stěžejních pilířů podnikání ESABu jsou dodávky pro automobilový průmysl. Stále automobilky zajímá především rychlost svařování a úspora svařovacích materiálů?
Automobilový průmysl a jeho dodavatelé jsou pro nás opravdu významnými partnery. Nejen v oblasti čistě komerční, ale podílíme se i na celé řadě společných projektů. Trendy jsou, jak v oblasti používaných materiálů jakými jsou vysokopevnostní oceli, slitiny a odlitky z hliníku a jeho slitin, tak v oblasti technologií spojování jednotlivých prvků karoserií a jejich částí. Není tajemstvím, že se stále více prosazují i jiné procesy, nežli jen klasické odporové a tavné svařování elektrickým obloukem. Jedné se např. o vyšší nasazení moderních lepidel. Hmotnost vozidel byla vždy významným parametrem už kvůli spotřebě pohonných hmot. Nyní s nástupem hybridů a elektromobilů se tlak ještě zvýšil, a to kvůli hmotnosti používaných baterií. To vše vede k vyššímu nasazení hliníkových slitin a dále i dalších moderních nekovových materiálů. S tím pochopitelně souvisí nutnost řešit, jak tyto v podstatě různorodé materiály kvalitně spojovat a tam, kde je to možné i svařovat. Svařovací procesy se stále zdokonalují a modernizují. Jednoznačný trend je nasazení robotů všude, kde je to možné. Zároveň je však nutno mít procesy reprodukovatelné a výstupy v požadované kvalitě. Současně je také velmi důležitá sledovatelnost materiálových toků v procesu výroby. Zde je možno uvést vhodný příklad, kdy naše svařovací dráty MAG ve velkokapacitních baleních ESAB MARATHON PAC o hmotnosti 250 nebo 500 kg jsou vybaveny čipem RFID pro 100% identifikaci ve výrobě. Informace z RFID slouží nejen k identifikaci, ale i integraci do celého výrobního systému řízení a logistiky.
Není tajemstvím, že ESAB již nějaký čas kormidlují noví majitelé z USA. Mají Američané jasné představy o fungování a potřebách evropských zákazníků? Jak vlastně funguje taková spolupráce s vedením „přes oceán“?
Především je nutno úvodem konstatovat, že svařovací procesy se realizují úplně stejně na celém světě. Pochopitelně někde se svařuje více, někde méně a někde vůbec. Podíl technologií tavného svařování se liší jak na různých kontinentech, tak v různých zemích. V Africe se ještě hodně používají elektrody a např. v ČR je podíl MAG okolo 75 %, což je světový unikát. Vedení společnosti Colfax Corporation má nastaveny procesy stejně na celém světě a platí pochopitelně i u nás. Z pohledu obchodních aktivit máme své Evropské vedení tak, jako v naší společnosti máme české vedení. Potřeby zákazníků jsou velmi podobné na celém světě. Jde spíše o to, co se ve firmě vyrábí a svařuje a jaké jsou tradice v použitých technologiích. Pokud se bavíme o Evropě zde nejsou opravdu velké rozdíly. Provedli jsme několik průzkumů, a to podle vzoru, který se provádí v USA s vybranými zákazníky z vybraných oborů, a došli jsme překvapivě k velmi podobným závěrům. Mimochodem zmíněný svařovací drát pro MAG technologii PURUS je výstupem z podobného průzkumu. Takže odpovědí je, že nás řídí potřeby zákazníků. Samozřejmě procesy korporace jsou nastaveny tak, aby naše podnikání bylo v souladu s požadavky našich akcionářů, což je pochopitelné. Nutno konstatovat, že díky nové vlastnické struktuře se velmi rozšířily naše znalosti v oblasti řízení a marketingu. Komunikace je snadná s přihlédnutím k časovému posunu a nutnosti adaptace na americkou angličtinu.
Jaké jsou plány na příští rok? Budete například pokračovat v akcích s DEMO BUSEM?
V příštím roce bychom rádi pokračovali s realizací konkrétních projektů se zákazníky. Budeme realizovat přednášky, semináře a workshopy pro naše zákazníky, partnery a distributory. Chceme podpořit obor svařování na úrovni vysokých a středních škol. Je pravděpodobné, že budeme realizovat DEMO BUS TOUR 2018 stejně, jako vloni. Máme i další plány, které zatím nelze publikovat. Závěrem bych rád konstatoval, že přes všechny trendy a tendence jsem přesvědčen, že tavné svařování bude i v dalších desetiletích používanou technologií a to jak v průmyslu, tak v dopravě a stavebnictví.