„Je třeba, aby stát zahájil jednání o nastavení nových fi nančních toků pro další rozvojové projekty,“
Rubrika: Zajímavosti
tvrdí Ing. Pavel Pilát, generální ředitel společnosti Metrostav a. s.
S jakými plány vstupuje Skupina Metrostav do roku 2010? Máte recept na „boj s krizí“?
Pro Skupinu Metrostav a akciovou společnost Metrostav zvlášť je důležité letos, ale i v dalším období udržet dosavadní podíl na stavebním trhu. I v tomto roce chceme vhodně doplnit portfolio zakázek, zaměřit se na vyhledávání volných míst na trhu a podívat se též do zahraničí. Vzhledem k přetrvávající ekonomické recesi se zostřuje konkurenční boj, protože na českém trhu je přebytek stavebních kapacit.
Hlavním cílem pro nejbližší období je pokračovat ve výstavbě tunelů Blanka, které jsou součástí severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu metropole. Dalším zásadním projektem je prodloužení trasy metra A z Vítězného náměstí do Motola, kde jsme lídrem sdružení, v němž má podíl i společnost Hochtief CZ a. s. Ražby traťových tunelů budou prováděny technologií TBM – dvěma plnoprofilovými razícími štíty.
Říci, že máme „recept na krizi“, by bylo velmi odvážné. Chceme a musíme pokračovat v tom, co jsme začali již před více než rokem, tedy ve snižování nákladů a hledání vnitřních rezerv. Zaměřujeme se rovněž na vylepšování našich nosných technologií a zkvalitňování a optimalizace personálu.
Co plánujete v segmentu pozemního stavitelství?
Není žádnou novinkou, že v tomto recesí sužovaném segmentu se soukromí investoři potýkají s velkými problémy při financování svých projektů a hlavně s jejich umísťováním na trhu. Banky jsou velmi opatrné při poskytování úvěrů developerům. Naše společnost se v rámci svých možností snaží investorům pomáhat s technickou a legislativní přípravou staveb. Samozřejmě pracujeme na projektech naší dceřiné developerské společnosti Metrostav Development.
Co se týče veřejného sektoru, zatím zde pozitivně působí příliv evropských peněz. Řada projektů je velmi dobře připravena, ale i tady se občas setkáváme s legislativní nepřipraveností. Velmi by prospělo, kdyby stát na sebe vzal garance například za sociální bydlení. Jsou tu dvě skupiny obyvatelstva – mladí lidé a senioři – které na plnohodnotné bydlení dočasně či trvale nemohou dosáhnout, a právě jim by mohl stát pomoci.
Z hlediska rozvoje může být rok 2013 kritický pro většinu stavebních firem. Máte již jasno, jak budete této situaci čelit?
Výpadek evropských dotací je pro české stavebnictví a potažmo pro celou českou ekonomiku velmi rizikový a považuji ho do budoucna za hrozbu. Je třeba, aby stát zahájil jednání o nastavení nových finančních toků pro další rozvojové projekty, protože státní rozpočet nebude schopen s největší pravděpodobností zdroje EU nahradit.
Jak už jsem uvedl, Metrostav bude muset ještě intenzivněji hledat volná místa na stavebním trhu, kde by v následujících letech mohly sehrát důležitou roli např. PPP projekty. Investorům chceme šířeji nabízet nejrůznější dodatečné služby, tzv. value engineering, pomáhat jim při přípravě staveb, jak se o to již dnes do jisté míry snažíme. Významnou oblastí, kde by bylo možné nalézt uplatnění pro naše kapacity, je výstavba nových bloků jaderných elektráren v Česku a na Slovensku.
Úkolem pro nás zůstává zvyšování konkurenceschopnosti našich nosných technologií, které musíme nasadit i v cizině. Na tuzemském trhu po nich totiž nebude dostatečná poptávka, a proto se bez zahraničních zakázek v budoucnu neobejdeme. Další možnou cestou pronikání na zahraniční trhy jsou akvizice firem v zemích střední a jihovýchodní Evropy. Nabídek jsme měli už několik, ale prodávající požadovali neadekvátní ceny. V důsledku recese však dostávají jejich požadavky reálnější podobu a nevylučujeme, že dojde k uzavření nějaké transakce.
Čekají Metrostav nějaké zajímavé projekty za hranicemi?
Masivní přesun našich kapacit na realizaci pozemních staveb v zahraničí nepředpokládáme. Zdůrazňuji, že v cizině budeme monitorovat zejména příležitosti pro naše nosné technologie s menším podílem lidské práce než je u klasických pozemních staveb.