KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    I takové konstrukce lze navrhovat v programech Dlubal

I takové konstrukce lze navrhovat v programech Dlubal

Publikováno: 9.6.2014
Rubrika: Projektování

Všichni známe klasické konstrukce, jako jsou betonové kancelářské budovy, ocelové rámové konstrukce, výrobní nebo skladovací haly nebo snad dřevěné konstrukce, jako například rohledny zmíněné v minulých číslech. To vše lze navrhnout a posoudit v programech Dlubal. V tomto článku Vás seznámíme s netypickými konstrukcemi, u kterých byly použity programy Dlubal pro návrh a posouzení.

KONSTRUKCE HLUBINNÉ VRTNÉ SOUPRAVY
Vzhledem k tomu, že se trh geotermální energie neustále rozrůstá, vyvinula německá firma BAUER Maschinen GmbH, společnost působící v oblasti odborného zakládání, novou hlubinnou vrtnou soustavu. Firma BAUER Maschinen GmbH byla pověřena statickým návrhem této vrtné soustavy. V oblasti geotermální energie, ropy a plynu se toto zařízení používá k vytvoření vrtu až do hloubky 7 000 m. Kromě toho je možné rozšířit stávající vrty za použití moderní vrtací technologie. Vrtací přístroj se vyrábí v Německu a je distribuován po celém světě. 

Konstrukce
Hlubinná vrtná souprava má rozměry: D/Š/V = 25 m/12 m/42 m. Hmotnost celé konstrukce je 580 tun. Zařízení má modulovou konstrukci, takže je možné jej převážet na nákladním autě. Zařízení je možné sestavit po částech a může být přesunuté od jednoho otvoru k dalšímu, který má vyhloubit. Vrták lze zavést do země pod maximálním momentem 60 kNm a vytáhnout maximální silou 4 400 kN.

Výpočet
Model se skládá z 1 137 uzlů a 2 052 prutů tvořících příhradovou věž ve tvaru U. Vedení vrtáku je vložené na otevřené straně tvaru U. Pro výpočet analyzovali inženýři šest modelů v programu Dlubal RSTAB s různým zatížením a různými polohami, jako jsou např. zařízení v a mimo provoz s bodovou podporou s neúčinností v tahu, ležící věž, zvedání věže, montáž navijáku apod.

Konstrukční systém a zatížení bylo vloženo do jednoduchého systému. Poté byly všechny systémy k analýze odvozeny ze základního systému. Pro určení maximálních vnitřních sil a napětí se všech šest modelů složilo do superkombinace. Kromě výpočtu v RSTABu byly použité pro posouzení následující přídavné moduly:

  • STEEL,
  • RSBUCK,
  • SUPER-LC,
  • SHAPE-THIN.

TYGR A ŽELVA – MAGICKÁ HORA
Z dálky návštěvníci vidí, že na zeleném kopci stojí horská dráha. Když se přiblíží, pochopí, proč chybí v jejím okolí typický rozruch. Není to horská dráha s vysokou rychlostí, ale přístupná konstrukce s různými schodišti o délce 215 m. Po konstrukci však není možné projít v jednom směru, protože je překážkou smyčka, kterou nelze překonat. Po 2 letech navrhování a výstavby byla velká venkovní plastika s názvem „Tygr a želva – Magická hora“ otevřena pro veřejnost v listopadu 2011. Dráha je umístěna na Heinrich-Hildebrand-Hight, umělém kopci 30 m vysokým, který vznikl nashromážděním zinkové strusky na jihu německého města Duisburg a je viditelný z velké dálky. Ve výšce 45 m nad zemí se návštěvníci mohou těšit na překrásný výhled do krajiny západního Porúří. Návrh „horské dráhy pro chodce“ vyrobili umělci z Hamburku, Heike Mutter a Ulrich Genth.

Konstrukce
Nosná konstrukce se skládá z prostorově zakřivených trubek ležících na 17 ocelových sloupech. Příčníky vykonzolované na obou stranách jsou upevněny na hlavní nosníky, na které je uložen pochozí rošt o šířce 1 m. Rozpětí trubek hlavního nosníku se liší od 7 do 15 metrů. Nepravidelné uspořádání sloupů je založeno na výsledcích výzkumu stavebních inženýrů z Berlína, na optimalizaci deformace a vibrace konstrukce. Horizontální tlumiče vibrací byly instalovány ve významných napěťových oblastech. 

NOVÁ STAVBA PLACHETNICE ALEXANDER VON HUMBOLDT II
V říjnu 2011 začala plachetnice „Alexander von Humboldt II“ svoji službu a od té doby brázdí moře. Loď německé nadace Deutsche Stiftung Sail Training (DSST) je trojstěžník. Stěžně a lodní trup jsou z oceli.

Je to první nově postavená německá velká plachetnice od stavby lodi „Gorch Fock“ sloužící jako výuková loď námořnictva. Na „Alexovi II“ si je možno vychutnat jedno- nebo vícedenní plavbu nebo speciální výukovou plavbu.

Stavbou lodi byla pověřena společnost HB Hunte Engineerign GmbH. Společnost Marine Engineering Wollert GmbH prováděla výpočty lanoví (stěžňů a lan, která stěžně upevňují), stejně jako pevnostní výpočty trupu. Obě firmy jsou již roky zákazníky firmy Dlubal a používají RFEM ke svým analýzám.

Statický výpočet
Kromě typických MKP výpočtů vysoce zatížených částí lodi, jako jsou kotevní systém, úvazy a člunové jeřáby, byly podrobně zkoumány také síly v lanoví.
 
Pro velký počet kombinací plachet pro různé rychlosti a směry větru byla vytvořena obsáhlá matice počítaných zatěžovacích stavů.

Nelineární MKP výpočty byly porovnány s analytickými konstrukčními předpisy německé pobočky firmy Lloyd. Tak bylo možno dosáhnout promyšleného bezpečnostního konceptu pro stěžně a ráhna stejně jako jejich ukotvení stěžňovými lany a stěhy.

„Zvláště aplikace zatížení větrem vyžaduje komplexní znalosti a teoretické i praktické základy konstrukce tradičních plachetnic“, říká Jürgen Wollert z firmy Marine Engineering GmbH.

These Structures Can Also Be Designed in Dlubal Programmes
All known classic structures, like concrete office buildings, steel frame structures, manufacturing or storage halls or wooden structures, like e.g. observation towers already mentioned in previous issues. All those can be designed and estimated in Dlubal programmes. This article will familiarise you with atypical structures, which were designed and estimated by Dlubal programmes.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Nedeformovaná a deformovaná konstrukce hlubinné vrtné soupravy (screenshot: Dlubal RSTAB)Model se zobrazenými deformacemi v programu Dlubal RSTABTygr a želva – Magická hora (Foto: ifb frohloff staffa kühl ecker)Schody se smyčkou (Foto: ifb frohloff staffa kühl ecker)Plachetnice se svou délkou 65 metrů na moři (Foto: Deutsche Stiftung Sail Training)Model plachetnice Alexander von Humboldt II určený pro prezentace v programu Dlubal RFEMZobrazení deformací lanoví při bouři 54 uzlů (přibližně 100 km/h) v programu Dlubal RFEM

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (263x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420 (70x)
Ekonomika stavebního díla je dnes velmi důležitým parametrem. Svařované příhradové střešní vazníky vždy byly a i v souča...
Oceli s vyšší pevností jsou předpokladem udržení konkurenceschopnosti ocelových konstrukcí (69x)
Vývoj v oblasti výroby konstrukčních ocelí směřuje všeobecně k významnému zvyšování jejich pevnosti. I na našem trhu jso...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice