Hraniční most - spojnice dálnice D8 s dálnicí A17
Rubrika: Zajímavosti
Hraniční most na dálnici D8 přemosťuje hluboké údolí Hraničního potoka v Krušných horách, který tvoří přirozenou hranici mezi ČR a SRN. Symbolicky zde mostem plynule překračujeme státní hranici a pokračujeme po dálnici A17 do Drážďan. Stavbu realizuje firma Firesta ve sdružení s firmou JHP.
Časově náročný proces výběru zhotovitele díla v roce 2004 posunul zahájení stavebních prací až do roku 2005. Nyní dodavatelé stojí před náročným úkolem splnit termín zprovoznění mostu na podzim roku 2006, který je dán mezinárodními dohodami v návaznosti na zprovoznění celého úseku dálnice. Došlo k razantnímu zkrácení výstavby mostu o jednu stavební sezonu a tomu bylo nutné podřídit technologii výstavby. V prosinci roku 2004 začaly práce na realizační dokumentaci, která musela skloubit časové nároky objednatele, technické parametry, dané českým a německým objednatelem, a přísné ekologické podmínky (staveniště leží v pásmu hygienické ochrany vodního zdroje Gottleuba). V únoru 2005 začaly stavební práce. Hraniční most je tvořen dvěma samostatnými mosty pro každý jízdní směr. Nosná konstrukce je tvořena komorovým spřaženým ocelobetonovým spojitým nosníkem o šesti polích. Konstrukce je samostatná pro každý dopravní směr.
Ocelová konstrukce je vyrobena z patinující oceli Atmofix
VÝROBA OCELOVÉ KONSTRUKCE (OK)
Ocelové konstrukce jednotlivých jízdních pruhů jsou souběžně vyráběny v mostárnách Firesta a DT Prostějov. Každá nosná konstrukce je tvořena ocelovou částí ve tvaru otevřeného truhlíku, tvořeného dolní pásnicí a bočními stěnami, k nimž jsou přivařeny horní pásnice, opatřené spřahovacími trny. Stěny a dolní pásnice truhlíku jsou vyztuženy soustavou příčných a podélných výztuh. Příčné výztuhy jsou tvořeny stojinou a pásnicí, které vytvářejí výztužný T-profil. Podélné ztužení tvoří ohýbané výztuhy ve tvaru korýtek.
Nosná konstrukce je vyrobena ve směrovém i výškovém polygonu, který sleduje skutečný průběh komunikace a průběh výrobního nadvýšení. Lomy polygonu jsou navrženy v místech dílenských a montážních styků, tj. po 9,0 m. Ocelová konstrukce je z přepravních důvodů příčně a podélně rozdělena, přičemž příčný styk je uprostřed dolní pásnice. Maximální délka dílců v podélném směru je cca 18,5 m. Maximální hmotnost montážních dílců je 57 t. Ve stěnách jsou připraveny prostupy pro systém odvodnění, ve spodní pásnici jsou otvory pro odvod kondenzátu. U nadpodporových dílců jsou v dolní pásnici truhlíku eliptické revizní prostupy. V obou nosných konstrukcích budou osazeny obslužné lávky. Jejich konstrukce je navržena z kompozitních materiálů.
PROTIKOROZNÍ OCHRANA OCELOVÉ KONSTRUKCE
S cílem urychlit stavbu a vyhnout se protikorozní ochraně v nepříznivých klimatických podmínkách v zimě byla OK vyrobena z patinující oceli Atmofix. Kvůli nedostatečnému atmosférickému působení pro vznik patiny oceli uvnitř komorové konstrukce rozhodl investor o protikorozní ochraně na vnitřním líci komorového průřezu. Dno truhlíku je proti korozi chráněno kombinovaným nátěrovým systémem a stěny jsou ošetřeny třívrstvým nátěrovým systémem. Protikorozní ochranu získává vnitřní líc ocelové konstrukce přímo ve výrobně před odvozem dílu na stavbu. Nenatřena zůstávají pouze místa montážních styků, poslední vrstva nátěru bude provedena až po dokončení montáže.
Celý nezkrácený článek včetně všech fotografií si můžete přečíst v čísle 6/2005.