KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Havárie střešních konstrukcí - viníkem není pouze sníh

Havárie střešních konstrukcí - viníkem není pouze sníh

Publikováno: 25.5.2008, Aktualizováno: 2.1.2009 10:42
Rubrika: Projektování

Letošní zima prověřila spolehlivost střešních konstrukcí. Převládá laický názor, že se střechy dostaly do problémů vinou přetížení sněhem. Odborníci ovšem správně poukazují na to, že za tím stojí většinou nekvalitní práce – a to na všech úrovních od projekce, přes výrobu a montáž, až po údržbu konstrukcí.

LIDSKÝ FAKTOR
Za vadami v projekci, výrobě a údržbě konstrukcí stojí lidský faktor. Správně navržená, vyrobená a smontovaná střešní konstrukce musí přenést vyšší zatížení sněhem, než na jaké je aktuálně navržena. Zatížení sněhem je jedním ze zatížení, které se při návrhu konstrukce vyskytuje v kombinacích s jinými nahodilými zatíženími. Do výpočtu vstupuje i mnoho součinitelů, které zohledňují bezpečnost v principu návrhu podle mezních stavů atd.


Miloš Vodolan

Chyby ve statických návrzích sice nejsou tak časté jako chyby při stavbě, ovšem často mají fatální následky. Nejčastějšími chybami jsou hlavně chybně zvolené modely – zabudovaná konstrukce působí jinak, než jak byla řešena. Podceňuje se také přenos sil do spodní stavby, lokální problémy vzpěru, klopení atd. V lehkých střešních systémech se zanedbává prostorové ztužení, především v rovině střechy.
Časté jsou naopak chyby, které vznikají při montáži a výrobě konstrukcí. Pro montážní firmy pracují mnohdy nekvalifikovaní pracovníci. Pro určité typy konstrukcí je nutné dodržovat stanovené postupy montáže, jinak jsou do nosných prvků vneseny například příliš velké prvotní deformace. Na stavbě jsou také často některé prvky, především opět v oblasti prostorového ztužení, vynechány, nebo je ztužení provedeno neodborně, i když je projekt v pořádku. Častou příčinou havárií jsou také neoprávněné zásahy do nosné konstrukce. Odstranění nebo přidání některých prvků kvůli montáži různých dalších technologií (např. vzduchotechnika) je podle kontrol stávajících konstrukcí běžný jev. Je to velice alarmující zjištění, které dokazuje absenci elementární kontroly na stavbě.


Odborníci volají po důslednější a nezávislé kontrole na všech úrovních
realizace projektu (ilustrační foto).

SNÍH
Zvýšené zatížení sněhem se nesmí podceňovat. Určitě bude vhodné upravit – ve smyslu aktualizovat – charakteristické (normové) hodnoty zatížení sněhem podle nových údajů. Odbornou diskuzí v současnosti také prochází možnost zjednodušit (sloučit) některé sněhové oblasti a zohledňovat při výpočtu charakteristických hodnot zatížení nadmořskou výšku. Zpřesnění těchto hodnot v normě pro zatížení ale nebude automaticky představovat, že konstrukce budou naprosto bezpečné. Bude to znamenat, že správně navržené a smontované konstrukce budou vykazovat vyšší spolehlivost řádově o procenta až maximálně desítky procent. Fatální chyby v projekci nebo montáži se ovšem projevují většinou v řádech desítek a stovek procent. Kromě normy pro zatížení sněhem bude proto nutné aktualizovat i jiné normy a předpisy, které se věnují montážním postupům, kontrole projektů, statického návrhu a skutečného provedení stavby. V procesu projekt – stavba – kolaudace totiž často chybí kontrolní mechanizmy (například autorský dozor), působící po celou dobu výstavby.

INVESTOR
Nejvíce nedostatků v projekci a výstavbě vzniká především neúměrným tlakem investora na snižování cen a zkracování termínů výstavby a projekce. Také při developerském způsobu výstavby jsou často rizika přenášena na budoucího vlastníka. V nabídkových řízeních bývá jediným kritériem cena, kvalita a spolehlivost technického řešení se nebere v úvahu. Investoři si často neuvědomují, že levné řešení pod průměrnou cenovou hladinou s sebou nese riziko následných výdajů, například při opravách. Najímání renomovaných projekčních kanceláří pro zpracování typových projektů nebo pro vyhodnocení předložených cenových nabídek a technických řešení není zavedenou praxí – především z důvodu maximálních cenových úspor.

SYSTÉMY ZASTŘEŠENÍ
Pro zastřešování konstrukcí se používají různé systémy založené na různém principu – jak konstrukčním, tak materiálovém. Systémy, používané pro nosné střešní konstrukce, jsou ve většině případů široce rozšířené, ověřené systémy, které mají podporu i v zaváděných evropských normách a jejichž vývojem se zabývají přední výzkumná pracoviště. Selhání konstrukcí nejsou selháním systémů, ale vždy chybou způsobenou lidským faktorem na různých úrovních. Bohužel se při nedostatečné kontrole ve všech fázích projekce i výstavby projevuje i několik chyb zároveň, a to přispívá ke zvýšení rizik.

ZÁVĚR
Příčinou většiny havárií je lidský faktor, především nekvalitní práce při montáži, neodborné zásahy do nosné konstrukce a následně chybějící kontrola. Přetížení sněhem může být příčinou havárie správně navržené a vyrobené konstrukce až po vyčerpání všech rezerv v konstrukci, pouhé překročení charakteristických hodnot zatížení sněhem by nemělo automaticky znamenat kolaps konstrukce. Chyby v projektech a statice jsou také relativně časté, u lehkých střešních konstrukcí se jedná především o podceňování zabezpečení prostorové stability hlavních nosných prvků. Investorův neúměrný tlak na co nejnižší ceny vede i projektanty a výrobní firmy k technickým řešením, která nejsou adekvátní a značně snižují spolehlivost.

Tento článek naleznete také v čb. příloze časopisu Konstrukce 2/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (283x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (77x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (73x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice