Facility management
Rubrika: Zajímavosti
První oblastí jsou činnosti, spojené s vlastní budovou a technickými zařízeními, které budova obsahuje. Jedná se především o elektrická zařízení, vytápění, vzduchotechniku, výtahy apod. Je třeba zajistit obsluhu a údržbu těchto zařízení, jejich případné opravy a zákonem předepsané inspekce a revize. Tato oblast je rozmanitá i svým charakterem činností, nicméně ty obecně můžeme rozdělit na pravidelné, preventivní a nahodilé, tj. požadavky, poruchy a havárie. Pro tuto oblast již existuje ustálený a výstižný termín – technický facility management (FM).
Druhou oblastí je komplex služeb, týkajících se pracovního prostředí a služeb, spojených s přítomností lidí na pracovišti. Jedná se především o zabezpečení úklidu, stravování, ostrahu a řízení vstupu, správu vozového parku, zajištění likvidace odpadu a mnoho jiných rozmanitých činností. Pro tuto oblast v angličtině používáme pojem infrastructural FM. Je zřejmě možné používat počeštěný infrastrukturní facility management, i když tento termín není zatím běžný.
Poslední oblastí, a tentokrát trochu užší, i když nákladově možná nejobsáhlejší, jsou služby, spojené s energiemi a médii, tedy vodou, elektřinou, teplem atd. Tady již existuje přesný termín, který se ujal již i u nás, tzv. energy management. Facility management je možné poskytovat interně i externě. Vyčleňování těchto činností z organizace neboli outsourcing, je však v současné době v Evropě i u nás dominantní. Je zajímavé zamyslet se, proč je tento trend tak jednoznačný.
TECHNICKÁ SPRÁVA BUDOV
Technická správa budov je nový druh služeb pro majitele a uživatele nemovitosti. Tyto služby realizuje naše společnost pomocí programového vybavení, určeného pro organizaci technické správy budov. Systém upozorňuje na pravidelné revize, respektuje platné předpisy a požadavky majitele a uživatele objektu. Zahrnuje především:
-
obsluhu a kontrolu technických zařízení,
-
údržbu a opravy,
-
zákonem stanovené prohlídky a zkoušky,
-
provádění doplňkových služeb a prací (vedení technické dokumentace, energetické služby apod.),
-
vedení dokladů a dokumentace.
KOMPLEXNÍ FACILITY MANAGEMENT ZAHRNUJE:
-
koordinaci a řízení veškerých podpůrných činností – práci facility managera,
-
finanční řízení, správu a rozúčtování služeb, systematické vyhledávání finančních úspor,
-
zajištění a provádění služeb v oblasti:
❍ provozu, údržby a oprav nemovitého majetku – technická správa budov,
❍ ostatní služby, související s areálem nebo budovou – ostraha, úklid, stravování,
❍ technické služby – kopírování, provoz autoparku, inženýrská činnost, IT podpora, recepce,
❍ správa smluvních vztahů – nájmy nebytových prostor,
❍ speciální služby – např. provoz skládky apod.
Zařízení pro vytápění a klimatizaci
Klademe velký důraz na periodickou kontrolu a servis. Tím snížíme spotřebu energie a při klesajícím trendu nákladů zajistíme trvalý komfort.
Elektrická zařízení
Nízkonapěťová i vysokonapěťová zařízení udržujeme pravidelnou revizí a pečlivou kontrolou v bezvadném stavu.
Výtahy
Organizačně zajišťujeme pravidelnou kontrolu a revizi všech typů výtahů.
Sanitární zařízení
Jedním z úkolů údržby je zajistit chod veškerého sanitárního zařízení a tím předejít zbytečným únikům vody z netěsností nebo prasklých potrubí.
Stavební část objektu
Včasnou drobnou údržbou předejdeme nákladným opravám.
Energetické služby
Náklady na energie stále stoupají. Představují velkou část režijních nákladů na provoz budov, proto na každé budově energetik vyprojektuje optimalizaci spotřeb energií a zajistí jeho realizaci. Naše společnost má pro tuto činnost k dispozici kvalifikované provozní a servisní pracovníky včetně specialistů a nezbytného moderního
technického vybavení.
Doplňkové služby
Ostraha a recepce, úklid, vedení technické dokumentace, gastronomie, stěhování, ekologická likvidace odpadů, povinná školení, plánování, činnost techniků PO + BOZP, inspekční činnost, zásobování.
JAKÉ VÝHODY ZÍSKÁTE:
-
uvolnění kapacit pro váš hlavní předmět podnikání,
-
stálé měsíční platby umožní plánování nákladů na jednotlivé oblasti bez výkyvů,
-
přesnou evidenci požadavků na jednotlivé služby, umožní přesně alokovat náklady,
-
snížíte počet režijních pracovníků,
-
spolehlivého správce vašeho průmyslového areálu pro řešení nevýrobních a podpůrných procesů.
První realizovaný projekt v oblasti průmyslových areálů, kde se podařilo implementovat komplexní Facility Management, byl průmyslový areál ve Štětí (viz foto).
ÚDAJE O AREÁLU
-
Rozsah areálu 130 ha,
-
sídlo osmi výrobních firem,
-
celkem cca 1 500 zaměstnanců.
ÚDAJE O SLUŽBÁCH
-
Zajišťování až 80 druhů služeb,
-
převzetí a řízení více než 150 subdodavatelů,
-
správa služeb, spojených s provozem areálu, včetně jejich rozúčtování (ostraha, požární ochrana, venkovní komunikace a veřejné osvětlení) pro 15 společností, působících v areálu.