KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    EURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictví

EURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictví

Publikováno: 28.4.2010, Aktualizováno: 29.4.2010 10:35
Rubrika: Zajímavosti

Až za dva roky píšťalka rozhodčího zahájí první utkání ze série evropského fotbalového šampionátu EURO 2012, budou mít za sebou Polsko a Ukrajina jednu z nejhektičtějších stavebních akcí v centrální Evropě za několik posledních let. Nové stadiony, rekonstrukce těch stávajících, kilometry nových dálnic, nové letištní haly, vlaková nádraží, tréninkové haly, hotely a spousta dalších investic v řádech miliard euro. Díky časopisu Konstrukce máte možnost podívat se na ty nejvýznamnější stavby, které kvůli fotbalovému šampionátu v obou zemích vznikají. Přiblížíme vám aktuální dění na jednotlivých stavbách, konstrukční a architektonická řešení, ale také problémy, které tak obrovský projekt, jakým je výstavba nových stadionů a celé infrastruktury, provází.

Podle současných plánů by se mistrovství Evropy v roce 2012 mělo v Polsku vedle Vratislavi hrát ve Varšavě, Poznani a Gdaňsku. Na Ukrajině se zápasy mají uskutečnit v Doněcku, Lvově, Charkově a Kyjevě. Rozhodla o tom sice v prosinci UEFA, ale fotbalový svaz a stavařské lobby jsou dvě odlišné bussines třídy a tak není divu, že výstavbu samotných stadionů provázejí první problémy. Závěr loňského roku byl podle evropských médií kritickým především na Ukrajině. Ta bojovala s prvními problémy již v roce 2008, kdy finanční krize a problémy v legislativě způsobily, že Ukrajina byla nucena přípravy na Euro 2012 pozastavit.

Výsledkem bylo pozastavení výstavby objektů, které mají sloužit fotbalistům a fanouškům. Práce na budovách a modernizacích objektů na Ukrajině se tehdy zastavily nejen ve čtyřech městech, ve kterých by se měl turnaj konat, ale i v náhradních dějištích. Na osmdesáti procentech objektů, které by se měly stavět, se tehdy nepracovalo a projekty nabraly zpoždění. Kromě finančních problémů byly počáteční potíže způsobeny i údajně zastaralým právním systémem, kvůli kterému pokulhávalo vydávání stavebních povolení. Situaci příliš neulehčuje ani současná politická situace v zemi, přesto Ukrajinci trvají na tom, že do začátku šampionátu všem svým závazkům dostojí.

První problémy ale na sebe nenechaly dlouho čekat ani v Polsku. Tím posledním, který dělá organizátorům vrásky na čele, bylo prosincové vypovězení smlouvy konsorciu pod vedením Mostostalu Warszawa S.A., které mělo postavit stadion ve Vratislavi. Zdejší starosta Rafal Dutkiewicz totiž nabyl dojmu, že Mostostal není schopen stavbu dokončit v požadovaném termínu, kterým byl červen příštího roku. Firma má ale k dispozici tři odborné posudky, z nichž vyplývá, že několikaměsíční zpoždění nevzniklo její vinou. Není proto vyloučeno, že konsorcium bude požadovat po Vratislavi odškodnění. Město Vratislav dalo Mostostalu dva týdny na inventarizaci stavebních prací a další měsíc na to, aby jeho dělníci ze stavby odvezli všechnu techniku. Experti ze stavební branže ale tvrdí, že takový termín je nereálný. Mezitím byl pro dokončení stadionu vybrán nový zhotovitel.

Polsko-řecké konsorcium pod vedením Mostostalu Warszawa S.A. tak zastoupila společnost Max Bögl Bauunternehmung GmbH & Co. KG, která má nyní stanovit nové datum, do kterého bude schopna stavbu předat. Boj s časem je na tak velkém projektu neúprosný a tak pokud by stavba nabrala další zpoždění, mohla by UEFA rozhodnout o tom, že zápasy Eura se místo ve Vratislavi budou hrát v Krakově, který byl v původní šestici polských měst ucházejících se o pořadatelství šampionátu. Ten svůj stadion ale rekonstruuje nezávisle a první zápasy EURA 2012 by se na něm teoreticky odehrát mohly. V plném proudu jsou rovněž rekonstrukce na stadionu v Chorzowie, který se rovněž do oficiálního výběru UEFA nedostal, ale představitelé města šampionát a investiční příležitosti s ním spojené pojali jako samozřejmou věc a stadiony modernizují svépomocí.

ZÁKLADNÍ PARAMETRY STADIONŮ
GDAŃSK – Stadion na Letnicy

  • Projektant: RKW
  • Kapacita: 42 tis. diváků
  • Začátek výkopových prací: prosinec 2008
  • Začátek výstavby: květen 2009
  • Plánovaný konec výstavby: leden 2011
  • Generální dodavatel: konsorcium firem HYDROBUDOWA POLSKA S.A, HYDROBUDOWA 9, ALPINE BAU DEUTSCHLAND AG Berlin, ALPINE BAU GmbH AUSTRIA, ALPINE CONSTRUCTION Polska Sp. z o.o.

POZNAŃ – Stadion Miejski
(rekonstrukce)

  • Projektant: Modern Construction Systems
  • Kapacita: 46 tis. diváků
  • Začátek demontáže staré tribuny: říjen 2008
  • Začátek výstavby: leden 2009
  • Plánovaný konec výstavby: červen 2010
  • Generální dodavatel: konsorcium firem Hydrobudowa Polska SA, PBG SA, AK-BUD Kurant, Alpine Construction Polska Kraków, Alpine Bau Deutschland Berlin, Alpine Bau GmbH Austria.

WARSZAWA – Stadion Narodowy

  • Projektant: JSK
  • Kapacita: 55 tis. diváků
  • Začátek výkopových prací: říjen 2008
  • Začátek výstavby: květen 2009
  • Plánovaný konec výstavby: květen 2011
  • Generální dodavatel: konsorcium ALPINE BAU DEUTSCHLAND AG, ALPINE BAU GmbH, ALPINE Construction Polska Sp. z o. o., Hydrobudowa Polska SA, PBG S.A.

WROCŁAW – Městský stadion

  • Projektant: JSK
  • Kapacita: 43 tis. diváků
  • Začátek výkopových prací: září 2008
  • začátek výstavby: duben 2009
  • Konec výstavby: Datum určí nově vybraný generální dodavatel
  • Generální dodavatel: 30 prosince 2009 město Wrocław vypovědělo smlouvu konsorciu firem Mostostal Warszawa S.A., J&P Avax, Wrocławskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego Nr. 2 „Wrobis“ S.A , Modern Construction Design Sp. z o.o. Novým generálním dodavatelem byl vybrán Max Bögl Bauunternehmung GmbH & Co. KG

KRAKÓW – Městský stadion
Wisła Kraków (rekonstrukce)

  • Projektant: Studio Architektoniczne sp. z o.o.
  • Kapacita: 33 tis. diváků
  • Začátek demontáže staré tribuny: květen 2008
  • Začátek výstavby: únor 2009
  • plánovaný konec rekonstrukce: červen 2010
  • Generální dodavatel: sdružení Polimex-Mostostal S.A.

CHORZÓW – Stadion Śląski
(rekonstrukce)

  • Projektant: GMP
  • Kapacita: 55 tis. diváků
  • Začátek výkopových prací: září 2008
  • Začátek výstavby: říjen 2009
  • Plánovaný konec výstavby: červen 2011
  • Generální dodavatel: konsorcium firem Hochtief Polska Sp. z o.o., Mostostal Zabrze-Holding S.A., Hochtief Construction A.G., Thermosser Sp. z o.o.

EVROPSKÁ DUBAI
Projekt EURO 2012 bude mít ale v Polsku a na Ukrajině daleko rozsáhlejší podobu. V celé řadě měst se v těchto měsících staví o překot a stavební ruch lze bez nadsázky přirovnat k tomu, který propuká v zemích hostících Olympijské hry. Jeden příklad za všechny. Díky šampionátu se Varšava stane „nejvyšším“ městem v Evropě. Do roku 2012 zde totiž údajně vyroste dvacítka mrakodrapů. Staveb, jejichž výška bude přesahovat sto metrovou hranici.Čtrnáct z nich již má svou adresu a existují i jejich architektonické návrhy. Nové mrakodrapy tak doplní sedmnáctku těch, které již ve Varšavě stojí. Více mrakodrapů už za dva roky najdete pouze v Londýně, Paříži a Frankfurtu nad Mohanem. Jedině ve Varšavě je ale budete moci všechny vidět v centru! Ve Varšavě ale nejdete i nové vlakové nádraží, několik letišť v celém Polsku se dočká výrazné modernizace… Je toho zkrátka dost, o čem bychom vás rádi v souvislosti se stavbami pro EURO 2012 informovali. Sledujte proto další vydání Konstrukcí, kde se k polským nebo ukrajinským stadionům, ale i ostatním stavbám zcela určitě vrátíme.

EURO 2012 – Poland and Ukraine – the centres of the European construction industry
When in two years, the whistle of the referee starts the first match of the series of European Football Championship EURO 2012, Poland and the Ukraine will have experienced one of the most hectic construction activities in Central Europe over the last few years. New stadiums, reconstruction of the existing ones, miles of new highways, new airport halls, train stations, training halls, hotels and many other investments worth billions of Euros. Thanks to the magazine “Konstrukce” you will get a chance to see the most significant constructions, which are being built because of the upcoming football championship in both countries. We are going to take a closer look at current events in individual constructions, at design and architectural solutions, but also at problems which may accompany such a huge project that includes construction of new stadiums and the entire infrastructure.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

EURO 2012 – Polsko a Ukrajina centry evropského stavebnictví

Pěkné stavby
Aspoň budou mít krásné nové stadióny. Ne jak u nás, vždyť je to děs a bída. Navíc mají práci stavební firmy a různí subdodavatelé. Kéž by to bylo i u nás :(...
Re: nemají šanci
protože jsme se tam chtěli dostat jako subdodavatelé a neuspěli jsme češi jsou držší o 30% jelikož nám záleží taky trochu na kvalitě jim ne....
A co ti naši kluci...
Jen at se tam dostanou ti naši, neni to tak daleko......
počet příspěvků: 3 | poslední příspěvek: 4.5.2010 14:02vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Model budoucího stadionu Poznań (zdroj: EURO Poznań 2012.pl)Vizualizace – Stadion Narodowy Warszawa (zdroj: Narodowe Centrum Sportu Sp. z o. o.)Stadion Wrocław – vizualizace (zdroj: Wrocław 2012 Sp. z o. o.)Vizualizace stadionu v Chorzówie (zdroj: GMP)Poznań říjen 2009 (zdroj: EURO Poznań 2012.pl)Výstavba Stadionu Narodowego únor 2010 (zdroj: Narodowe Centrum Sportu Sp. z o. o.)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (407x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (58x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (56x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice