KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Elipsovité světlíky Grid-Shells v Centru Chodov

Elipsovité světlíky Grid-Shells v Centru Chodov

Publikováno: 31.10.2017
Rubrika: Zajímavosti

Opusťme na chvíli tradiční formu a podání článku, jak jsme na ni obvykle zvyklí. Technický popis, detailní informace o geometrii ocelové konstrukce, mechanickou odolnost a stabilitu nechme pro tentokrát stranou. Fotogalerie, kterou Vám na následujících třech stranách nabízím, se věnuje charakteristice zajímavé práce, která měla za úkol vytvořit nesložité dílo pro všechny zainteresované v rámci celého řetězce. Zjednodušení pro jednotlivé články řetězce potom představovalo časovou úsporu, bez které by nešlo konstrukci vyrobit a dodat v rámci harmonogramu.

Může to znít jako klišé, ale základním kamenem byla, a měla by i nadále vždy být, komunikace mezi jednotlivými členy týmu. Počínaje projekčním a konstruktérským týmem, zástupci výroby a montážníky konče. Velice často bývá totiž vzájemné spojení opomíjeno, a to primárně na začátku projektu. Při vyslechnutí zkušených výrobních mistrů se můžete dozvědět, že navržené řešení není praktické a vede k vyšším finančním nákladům v rámci výrobního procesu. Znalý vedoucí montážník zase poradí jak zjednodušit a tím pádem i urychlit instalaci jednotlivých dílců a celé konstrukce. Mozek projektu, pod kterým si stále představuji projekční a konstruktérský tým, by neměl zmíněný základní kámen v podobě komunikace opomíjet, a to minimálně u složitějších projektů. Bez tohoto pomyslného základu se zbytečně vystavuje riziku. Riziku, že jeho práce bude nejenom nekvalitní, ale taky neproveditelná. Popis podoby nekvalitní práce je velice důležitý, protože nemusí představovat jenom vyšší finanční náklady a prodlení v časovém harmonogramu, ale také nutnost brzkého servisu konstrukce nebo reklamaci díla.

Projekt Centra Chodov představoval řadu konstrukcí, ale ve fotogalerii se zaměříme na hlavní světlíky (GRID-SHELLS), které mají elipsovitý půdorys o velikosti 14 × 20 m a vzepětí přes 1,3 m. Fotogalerie s jednoduchým popisem ukazuje, že na zmíněnou komunikaci byl u prezentované konstrukce kladen velký důraz a uvedené nedostatky (vyšší finanční náklady, časové prodlevy) byly poníženy na realistické minimum. Je nutné si přiznat, že se nejednalo o klasickou konstrukci a během práce na prvních částech celkové sestavy jsme dále zjišťovali, že lze provést korekce řešení ku prospěchu výroby a instalace. Fotogalerie tedy představuje zmíněný řetězec od myšlenky návrhu základního detailu až po finální výsledek v podobě realizace světlíku jako celku.

Prvotním problémem bylo propojení šesti nosníků v jednom bodě. Jako nejefektivnější východisko se ukázalo řešení používané včelami při budování jejich hnízd, a to včelí plástev, tedy šestiúhelníková buňka. Jako praktická nástavba řešení buňky byl použit spodní límec, na který se během výroby mohly jednotlivé nosníky jednoduše pokládat a tím pádem i lépe zajistit v požadované poloze. Na jednotlivých buňkách byly vytvořeny i lícovací značky pro správné sestavení a nakresleny šablony pro lepší efektivitu výroby.

Bylo nutné vytvoření sítě podpůrných stojek pro jednotlivé buňky (viz obrázky – podpůrné stojky pro buňky), mezi které se následně vkládaly jednotlivé pruty. Dále byla konstrukce rozdělena na jednotlivé segmenty a jejich propojení bylo řešeno skrytými spoji. Skryté spoje byly navrženy pouze pro montážní stav. Nezbytně nutná byla předmontáž, bez které by se konstrukce nedokázala na stavbě smontovat.

Po předmontáži konstrukce přišla na řadu příprava staveniště, kde bylo nutné vytvořit podpůrné lešení pro montéry tzv. pódia. Následně byly instalovány jednotlivé segmenty a vložené pruty, které propojily části mezi sebou. V průběhu montáže konstrukce byly prováděny kontrolní měření a pozice jednotlivých segmentů nebo vložených prutů se následně korigovala. Závěrem lze říci, že se díky vzájemné spolupráci a komunikaci podařilo vytvořit kvalitní dílo s přidanou hodnotou pro zainteresované v podobě hodnotné zkušenosti a reference. Před prohlídkou fotogalerie mi zbývá už jen poděkovat všem zainteresovaným za výborně odvedenou práci.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Řešení styčníku šestiúhelníkovou buňkouŘešení styčníku šestiúhelníkovou buňkouŘešení styčníku šestiúhelníkovou buňkouŘešení styčníku šestiúhelníkovou buňkouPodpůrné stojky pro buňky a detail skrytého spojePodpůrné stojky pro buňky a detail skrytého spojePodpůrné stojky pro buňky a detail skrytého spojePodpůrné stojky pro buňky a detail skrytého spojePo předmontáži byla celá konstrukce zaměřena z důvodu návaznosti na další profese.Příprava před zahájením instalace jednotlivých segmentů trojúhelníkové sítěDíky správnému rozdělení konstrukce, které lze vidět na obrázku – segmenty a vložené pruty, bylo nutné přepravit na stavbu pouze jeden nad rozměr. Na jednotlivé segmenty byly přivařeny ztužující pruty z důvodu zachování tvaru z předmontáže.Situace před propojením jednotlivých segmentů pomocí vložených prvkůFinální stav pro propojení jednotlivých segmentůFinální stav pro propojení jednotlivých segmentůKonečná podoba světlíku se zasklením, opláštěním a světelnými pásy

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (421x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (72x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (68x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice