Dodávky a specifikace betonů při rekonstrukci Paláce Špork
Rubrika: Zajímavosti
Palác Špork tvoří komplex tří budov. V rámci rekonstrukce došlo k jejich propojení, sjednocení a vznikla navíc dvě nová železobetonová podlaží 6. NP a 7. NP. Dodávaly se z velké většiny běžné betony o pevnostech C25/30 (konstrukce stropů, stěn) a C30/37 (sloupy).
Povrchy stropů, stěn a sloupů v horních patrech zůstaly nezakryté. Na stropech jsou patrné obtisky prkenného bednění, cílem bylo, aby betony působily „staře“. Na stěnách jsou někde použity motivy obtisku stromků a B-systémů (podobně jako v DRN). Zajímavá jsou schodiště, kde byl použit barevný beton (černý a bílý). Pro černá schodiště byl základem běžný šedý beton o pevnostní třídě C30/37, do něhož se na betonárně přidaly 4 % černého pigmentu. Tato schodiště jsou většinou v nižších a podzemních podlažích + jedno krásné tenké točité v horním podlaží (viz foto). Schodiště v horních podlažích jsou z bílého betonu, kde byl použit bílý cement. Povrch všech schodišť z barevného betonu je broušený, proto je ve struktuře betonu zřetelné kamenivo, což trochu opticky bílý beton ztmavuje a černý zesvětluje. Oříškem betonáží schodů vždy byla konzistence. Obecně se pro dodávku betonů na stavbu očekává, že zákazník si přeje hustější beton, nicméně je velmi důležité zohlednit způsob ukládky betonu. Zde se beton ukládal z badie, v případě černého betonu ještě navíc z badie do kolečka a pak teprve lopatou do bednění, proto bylo lepší beton udělat „tak akorát“, aby šel vyndat z badie, a aby držel v bednění – tedy lehce hustší S4. Dokonce v jednom případě byl beton ukládán přes 3 koryta autodomíchávače do okna v suterénní stěně, kde z vnitřní strany bylo betonované schodiště.
Zato v případě bílého betonu (z bílého cementu) je konzistence vždy trochu boj. Beton se vyráběl v zimě, tedy z teplé vody. Bílý cement je jemněji mletý než klasický portlandský, jedná se totiž o CEM I 52,5R, tedy rychleji nabíhá a v kombinaci s teplou vodou je velmi znát doba dopravy. Tedy je na zkušenosti technologa, aby v zimním období byl beton na betonárně řidší a cestou zhoustl. Naštěstí s tímto betonem se na betonárně TBG METROSTAV již pracuje relativně často, takže to i v tomto případě dopadlo dobře.