Do Ostravy dorazil konvoj vozidel Modrého koridoru, akce má veřejnost přimět jezdit na ekologický zemní plyn
Rubrika: 2012
Unikátní mezinárodní road show Blue Corridor (Modrý koridor), která chce upozornit veřejnost na možnost využití stačeného zemního plynu (CNG) jako ekologického, bezpečného, úsporného a dostupného paliva pro dopravu, se dnes zastavila v Ostravě. Odborníci tu nejen diskutovali o ekologické dopravě, ale představili i konkrétní vozidla, a to nejen silniční, která mohou na CNG ekologicky i ekonomicky šetrně jezdit.
Modrý koridor představuje trasu napříč Evropou, kudy se dá projet s vozy na CNG. Díky stále se zahušťující síti plnících stanic je trasa letošního ročníku, projížděná 15 vozidly na zemní plyn, vedena z Moskvy, přes Smolensk, Minsk, Brest, Varšavu, Ostravu, Prahu, Karlsruhe a Paříž až do Bruselu, kde se 17. září uskuteční významná propagační akce ve prospěch CNG se zástupci Evropské unie. Z Bruselu pak budou vozidla pokračovat dále přes Essen do Berlína, kde spolu s rallye CNG vozidel proběhne také diskuze na téma role zemního plynu jako ekonomické a ekologické pohonné hmoty.
Ostravu si modrý konvoj vybral jako první zastávku v České republice mimo jiné díky tomu, že krajské město Moravskoslezského kraje má velkou veřejnou čerpací stanici CNG, kterou tu vybudovala skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. Vedle toho je Ostrava sídelním městem zajímavého vývoje dopravních prostředků na CNG. „Vyvinuli jsme lokomotivy na CNG, trajlerový vůz pro přepravu CNG na místa, kde není plynovod, máme vlastní flotilu aut a manipulační techniky na CNG a v těchto dnech představujeme další dvě naprosté novinky – CNG mobilní čerpací stanici a dokonce golfový vozík,“ uvedl Zdeněk Trejbal, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP.
Nové mobilní plnící stanice s označením CNG Booster jsou založené na technologii s neobvyklým způsobem zásobování plynem. Plyn se do zásobníku stanice nedostává klasickým plynovodem, ale pomocí tlakových lahví, které vyrábí společnost VÍTKOVICE CYLINDERS, rovněž firma z vítkovické strojírenské skupiny. Ke stanici je budou navážet trajlerové vozy, tedy kamiony naložené několika svazky tlakových nádob se stlačeným zemním plynem. „Vozy tak představují takový virtuální plynovod, díky kterému lze dceřiné stanice vystavět i na místech, které nejsou napojené na rozvod plynového vedení,“ říká Z. Trejbal. Trajlery se naplní v mateřské plnící stanici, která je připojena na přívod zemního plynu.
Vedle této novinky je Ostrava patrně prvním městem na světě, kde se vyrábí golfové vozíky na CNG. Zatímco většina vozíků se na golfových hřištích prohání na benzín, v lepším případě na elektřinu, konstrukce tohoto vozíku je maximálně „green friendly“. „Jsme asi vůbec první firmou v Evropě, která se do přestaveb golfových vozíků na CNG vážně pustila,“ říká Vítězslav Trojan, autor řešení ze společnosti VÍTKOVICE Doprava. Palivo si vozík odebírá z lahve o vodním objemu 30 litrů, do které se vejde zhruba 4,5 kilogramů stlačeného plynu. Na toto množství může jezdit přibližně pět hodin. Výkon motoru zůstal, tak jako je to obvyklé i u klasických automobilů, zachován.
„Jsme ale především propagátory zavádění CNG do individuální silniční, železniční dopravy i hromadné dopravy a služeb. CNG se chová jako 130oktanový benzín a jeho cena je přitom mnohem menší než jakéhokoliv klasického paliva na bázi ropy,“ upozornil ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava Z. Trejbal. Právě proto se rozvoj vozidel na CNG, která produkují výrazně méně emisí, stal klíčovým prvkem rozvoje tzv. green byznysu skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. Plynové plnící stanice skupina provozuje pod značkou CNGvitall.
Stlačený zemní plyn je nejčistším palivem a zároveň je nejlevnější pohonnou hmotou.
V České republice jezdí přes 4 tisíce vozidel na zemní plyn. Jen v Evropě je to téměř 1,6 mil. CNG vozidel a na světě pak dokonce více než 14,5 mil. vozů na CNG.
Doplňující informace:
Konvoj Blue Corridoru projíždí ČR ve dnech 12. až 14. září. Trasa povede z Ostravy přes Prahu a bude pokračovat do německého Mannheimu.
Myšlenka „Blue Corridor“ vznikla již v roce 2000 za podpory Nadace Vernadsky Ecological v Moskvě. Původním cílem bylo vytvořit dopravní koridory pro těžká vozidla nákladní dopravy, a to s využitím stlačeného zemního plynu (CNG).
Jedním z hlavních důvodů byly hospodářské a ekologické výhody. Autoři také chtěli poukázat na to, že již dnes je cestování po Evropě na zemní plyn reálné, na rozdíl od ostatních alternativních paliv, která jsou stále ještě ve stádiu vývoje.