Český Goliáš mezi rypadly – KK 1300
Rubrika: Zajímavosti
Po téměř pětadvaceti letech vznikl v Česku nový kolesový velkostroj pro těžbu v povrchových hnědouhelných dolech. Unikátní rypadlo KK1300 pro společnost Severočeské doly navrhli, vyprojektovali a smontovali technici společnosti NOEN, a. s., vyrobila jej společnost PRODECO , a. s. V rámci subdodávek se na projektu podílela celá řada firem zvučných jmen z oboru ocelových konstrukcí. O KK 1300 jsme v průběhu jeho výroby již několikrát psali spíše z pohledu projektantů. Pojďme se nyní podívat na stroj samotný.
Vznik rypadla KK 1300 se datuje na začátek roku 2006, kdy společnost NOEN zpracovala první studii. „Následně jsme vyhráli výběrové řízení a začali jsme zpracovávat projektovou dokumentaci. Ta byla hotová v lednu 2008 a sloužila jako podklad ke kompletní technické dokumentaci, kterou jsme dokončili v loňském roce. Mezitím již bylo možné předat do výroby podklady k produkci prvních částí z desítek tisíc dílů stroje,“ uvedl předseda představenstva společnosti NOEN Jaroslav Veverka. Tato společnost je jednou ze šesti světových a jedinou českou, která je schopna dokumentaci k výrobě takovéhoto stroje celkově zpracovat.
Výrobu rypadla KK1300 měla na starost společnost PRODECO. „Dodávka kolesového rypadla KK 1300 je vlastně součástí v prosinci roku 2006 uzavřeného kontraktu na dodání zakladače a rypadla za téměř 2 miliardy korun. První část kontraktu, zakladač ZPDH 6300.1‑CZ, byl v termínu předán objednateli v prosinci roku 2009. Opět v termínu, tedy v červnu 2011, zajistíme předání rypadla KK 1300 investorovi, jímž jsou Severočeské doly. Naše společnost, jako generální dodavatel tak potvrdila, že má schopnost zastřešit stavbu tak velkého rozsahu,“ uvedl výkonný ředitel společnosti PRODECO Hynek Mühlbach.
SPOLUPRÁCE S DODAVATELI
Práce na realizaci velkostroje začaly podle jeho slov již v roce 2006 spoluprací s projektanty ze společnosti NOEN. Od roku 2007 probíhala vyjednávání s jednotlivými subdodavateli a na podzim roku 2009 na montážním místě Jana v Duchcově u Teplic postupně zahájily montážní práce s jednotlivými komponenty stroje. „U příležitosti úspěšného ukončení celého projektu je důležité zmínit spolupráci s nejvýznamnějšími partnery a dodavateli. Hlavními dodavateli strojních dílů a ocelových konstrukcí byly společnosti Vítkovice Gearworks, Vítkovice
MKV a J.P.B. Kovovýroba. Montáž celého velkostroje realizovala společnost NOEN ve spolupráci s Hutními montážemi. Elektrodíly dodala firma Bohemia Müller ve spolupráci se společnostmi Elektroprim Koutník a Blumenbecker Prag,“ konstatoval Hynek Mühlbach. Mezi dalšími spolupracujícími firmami jmenoval dodavatele mazacích systémů REMIS – NBC, dodavatele nátěrových hmot AB Stain, společnost Výškové stavební práce Chomutov a dodavatele hydrauliky Liebezeit Hydraulik. „Význam této zakázky pro společnost PRODECO lze vyjádřit mimo jiné i jejím finančním rozsahem a v dlouhodobém horizontu je největší investiční akcí takového charakteru ve společnosti,“ dodal výkonný ředitel společnosti PRODECO Hynek Mühlbach.
Na montáži rypadla KK1300 pracovalo 50 až 100 osob a stroj se sestavoval od podvozkové části směrem nahoru. Paralelně s tím se kompletoval podpěrný vůz a spojovací most. Začínalo se nosnou konstrukcí a po jejím usazení na stroji pak následovala montáž mechanických dílů, elektrovybavení a hydrauliky s mazáním. K montáži je zpracovaný mnohastránkový podrobný technologický postup. Sestavování rypadla KK1300 si vzhledem k jeho velikosti vyžádalo speciální postupy. Montážní místo muselo být osazené vždy nejméně třemi velkými jeřáby o nosnosti 80 tun a tým zkušených montérů musel mít k dispozici velké množství montážních přípravků a podpěr. Specifická byla také přeprava jednotlivých dílů. Přepravovány byly po silnicích na tahačích, snahou bylo minimalizovat nadrozměrné náklady, pokud to bylo možné.
SPOLUPRÁCE S PŘEDNÍMI DESIGNERY
A ještě jednou ojedinělostí se rypadlo KK1300 může pyšnit. Barevná podoba vznikala ve spolupráci s předními českými designéry, konkrétně se studiem Olgoj Chorchoj. „Rádi bychom našim zákazníkům dodávali nové, moderní a nadčasové stroje. Nové kolesové rypadlo KK 1300 bude splňovat nejen veškeré technické parametry zadané zákazníkem, ale i netradiční moderní barevné zpracování, které nemá v tuzemských dolech obdoby. Jde o naši první a doufám, že ne poslední spolupráci s designéry Olgoj Chorchoj,“ dodal předseda představenstva společnosti NOEN Jaroslav Veverka. Studio Olgoj Chorchoj nabídka společnosti NOEN na nevšední spolupráci velmi zaujala. „Vždycky nás ohromovala nelidskost tohoto stroje. I kdyby naše spolupráce skončila prohlídkou rypadla v dole, byli bychom saturováni,“ uvedl Jiří Němeček ze studia Olgoj Chorchoj. U barevnosti podle jeho slov designéři brali v potaz převládající barevnost okolí, konkurenčních strojů a případné odlišení některých funkčních prvků, jako je například zábradlí. „Náš přístup byl ale především formální. Zabývali jsme se estetikou barevných kombinací a poměrem barev,“ konstatoval Jiří Němeček. „Tahle zkušenost je pro nás naprosto nová. S něčím tak obrovským jsme se ještě nesetkali. Ale, konec konců, všechno je někdy poprvé.“
Celkové náklady na vznik a výrobu rypadla KK 1300 dosáhly 1,56 miliardy korun.
Czech Goliath Among Excavators – KK 1300
After almost twenty five years a new wheel giant machine for mining in surface lignite mines in the Czech Republic was created. This unique excavator KK1300 was proposed, designed and assembled for company Severočeské doly by engineers of company NOEN, a. s., it was manufactured by company PRODECO, a. s. A number of renowned companies in the field of steel structures were involved as subcontractors in the project. We have already mentioned KK 1300 in the course of its manufacture from the perspective of designers. Let us now take a look at the machine itself.
Z podkladů NOEN, a. s.