KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    CE-Defense: Aktuální problém rozvoje metod navrhování a realizace nosných konstrukcí

CE-Defense: Aktuální problém rozvoje metod navrhování a realizace nosných konstrukcí

Publikováno: 12.5.2006, Aktualizováno: 14.12.2009 08:54
Rubrika: Projektování

Příspěvek upozorňuje na aktuální problém rozvoje soudobých koncepčních přístupů k problematice navrhování a realizace nosných konstrukcí, a to se zřetelem na nezbytnost začlenění katastrofických událostí do systému analýzy a verifikace spolehlivosti a efektivnosti staveb a technologických zařízení.

Obecně lze katastrofické události (CE – Catastrophic Events) klasifikovat jako nežádoucí situace vyskytující se v průběhu provozu stavebního objektu, v jejichž důsledku dochází k významnějším hmotným ztrátám i ohrožení zdraví a života. Těmto případům je třeba předcházet, nicméně existují též situace, kterých intenzita, nepředvídatelnost a charakter neumožňuje je jednoznačně v předstihu vyločit. Zůstává tak významná cesta obrany proti těmto katastrofickým událostem spočívající v přípravě zmirňující a následně eliminující jejich následky.

Obr. 1 – Zkoušený model vyrobený z organického skla
Obr. 1 – Zkoušený model vyrobený z organického skla

Tradiční pojetí metod navrhování a realizace nosných stavebních konstrukcí je – zejména v našem středoevropském regionu – historicky založeno na pojetí vycházejícím z požadavků na definovanou hladinu spolehlivosti (bezpečnosti) a kvality (použitelnosti a trvanlivosti) stavebního díla v souladu s příslušnými technickými dokumenty, a to při působení zatížení stálých (vlastní tíha konstrukce, tíha pevně zabudovaných součástí stavby, předpětí, zatížení účinky vody, zemního tlaku, nepřímé účinky vlivem sedání základů aj.), zatížení proměnných (užitná zatížení, účinky sněhu a větru, nepřímé účinky od teploty aj.) a zatížení mimořádných (účinek požáru, nárazu vozidla, výbuchu apod.).
V souladu s konečným návrhem unifikovaného evropského dokumentu EN 1990: Zásady navrhování konstrukcí [1] musí mít navržená konstrukce odpovídající únosnost, použitelnost a trvanlivost. Uvažují se čtyři návrhové situace, a to trvalá (normální provoz), dočasná (výstavba, přestavba), mimořádná (požár, výbuch, náraz) a seizmická (účinky zemětřesení). Pro různé typy nosných konstrukcí stavebních objektů se definují diferencované návrhové doby životnosti v rozmezí od 10 (dočasné konstrukce), přes 50 (konstrukce pozemních staveb) až po 100 let (monumentální objekty, mosty apod.).


Obr. 2 – Silikátový zkušební model

Příslušné návrhové situace se volí s přihlédnutím k okolnostem, za kterých bude nosná konstrukce plnit svou funkci. Konstrukce má být navržena a provedena tak, aby se nepoškodila způsobem nepřiměřeným příčině (výbuch, náraz, důsledky lidských chyb). Typy uvažovaných událostí se pro určitý projekt definují v souladu s dohodou klienta (investora) a odpovídající zákonné (oprávněné) instituce.
Z hlediska dosažení odpovídající trvanlivosti konstrukce je třeba uvážit zejména zamýšlené, resp. předvídané použití stavby, požadovaná návrhová kritéria, předpokládané podmínky prostředí, kvalitu provedení, kontroly i udržování aj.
Definování uvažovaných návrhových situací je nepochybně odvislé od účelu a významu stavby, možných důsledků porušení objektu a zejména též výše odpovídajících nákladů, jež by umožnily dohodnuté požadavky a podmínky na plnění funkce objektu zabezpečit.
Novější soubor příspěvků k problematice inženýrských trendů a rozvoje koncepce metod navrhování nosných konstrukcí založených na soudobém pojetí analýzy bezpečnosti, rizika a spolehlivosti stavebních objektů je zpracován např. v [2].

CE-DEFENSE
Uvedená základní východiska vymezující požadavky na návrh nosného konstrukčního systému naznačují, že z hlediska procesu řízení spolehlivosti a analýzy rizik (Management of Reliability and Risk Analysis) nelze všeobecně a jednoznačně vyloučit nebezpečí porušení či poškození stavebního díla a závažných materiálních a provozních důsledků i ztrát v rámci ohrožení zdraví a života dotčených osob, a to zejména s přihlédnutím k tzv. katastrofickým událostem, jejichž rozsah a intenzita se vymyká definovaným, tj. předpokládaným standardizovaným a očekávaným vlivům projevujícím se po dobu životnosti objektu.
Obrana proti katastrofickým událostem (CE-Defense) je novodobým komplexním přístupem spadajícím do oblasti analýzy rizik, jehož podstatou je prevence a minimalizace ztrát vyplývajících z nežádoucích účinků působících na stavební konstrukce. Katastrofické události lze klasifikovat jako nežádoucí situace vyskytující se v průběhu provozu stavebního objektu, v jejichž důsledku dochází k významnějším hmotným ztrátám i ohrožení zdraví a života. Těmto případům je třeba v první řadě předcházet, nicméně existují též extrémní situace, u kterých jejich intenzita, nepředvídatelnost a charakter neumožňují jednoznačně v předstihu směřovat k důslednému vyloučení jejich účinků. Zůstává tak významná cesta obrany proti těmto katastrofickým událostem spočívající v přípravě zmirňující a následně odstraňující, resp. eliminující jejich následky.
K reprezentativnímu výběru charakteristických příkladů katastrofických událostí lze uvést např.:

  • účinky požáru;
  • zemětřesení a působení lávových proudů;
  • výbuchy (technologického, resp. teroristického původu);
  • sesuvy půdy, poklesy podloží a tektonické zlomy;
  • nárazy vozidel a letadel do stavebních děl;
  • přívalové deště, povodně, záplavy a přílivové vlny;
  • extrémní účinky zatížení sněhem, navátým pískem apod. nad rámec definovaných hodnot zatížení;
  • vichřice, tropické cyklony a hurikány (v oblasti Střední Ameriky, Mexika a USA), resp. tajfuny (v Tichém oceánu v oblasti Japonska, Číny a Filipín) aj.

Ke katastrofickým událostem lze tedy přiřadit jak situace, jejichž důsledky lze minimalizovat návrhem a provedením konstrukce (např. účinky požáru či definovaného výbuchu), tak situace, jež jsou svým rozsahem a účinky zcela mimořádné, stěží zvládnutelné (zlomy podloží, hurikány aj.) a též společensky zcela nepřípadné (teroristické výbuchy, navedení letadel na stavební díla, apod.). Je zřejmé, že řešení úloh obrany proti katastrofickým událostem není vždy jen technickým a technologickým problémem, nýbrž z velké části též problémem společenským, ekonomickým a sociologickým.

Obr. 3 – Schéma unikátního zkušebního zařízení – vibračního stolu
Obr. 3 – Schéma unikátního zkušebního zařízení – vibračního stolu

EXPERIMENTÁLNÍ VÝZKUM
V tomto příspěvku dále poukážeme na vybrané dílčí problémy technického řešení otázek analýzy katastrofických událostí a zejména na možnosti jejich experimentálního výzkumu, podstatně determinované kvalitou vybavení zkušebních laboratoří a jejich testovacích aparatur. Zaměříme se zvláště na dílčí oblast tzv. E-Defense, tj. výzkumu obrany proti účinkům zemětřesení (Earthquake-Defense). Naznačeným otázkám je zejména v zahraničí věnována v období posledních dvou desetiletí výrazná pozornost. Uvedeme dva ilustrativní příklady.

Obr. 6 – Ověřován byl například i ocelový skelet pětipodlažní
Obr. 6 – Ověřován byl například i ocelový skelet pětipodlažní
budovy.

Celý nezkrácený článek vč. dalších fotografií si můžete přečíst v časopise KONSTRUKCE číslo 2/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (271x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (76x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (72x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice