KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Bezpečnost v železničních tunelech

Bezpečnost v železničních tunelech

Publikováno: 29.6.2005, Aktualizováno: 16.2.2010 00:50
Rubrika: Zajímavosti

Orgány Evropské unie opakovaně deklarovaly a praktickými kroky potvrdily svůj zájem na rozvoji železniční dopravy v rámci unie. Vedle aspektů ekologických je jako jedna ze zásadních výhod železniční dopravy uváděna její bezpečnost.

Už počtem krizových situací, které lze v rámci železniční dopravy identifikovat, se řadí železnice na výhodné místo v porovnání se silniční dopravou a z hlediska rozsahu a dosahu možných následků každé z takových situací snese srovnání i s leteckou dopravou. I přes možnost optimistického náhledu na úroveň bezpečnosti železniční dopravy je nutné zabývat se možnostmi dalšího zkvalitnění, případně zvýšení dosaženého standardu. Zaměříme-li se na vytypování míst, oblastí či činností, které mohou snižovat jinak velmi dobrou úroveň bezpečného provozování dráhy a drážní dopravy, dospějeme nezbytně k závěru, že jedním z takových omezujících bodů na trati jsou tunely. Kromě uvedené motivace byl v nedávné minulosti soustředěn zájem odborné i laické veřejnosti na tunely také a především kvůli haváriím, které se v tunelech udály. Jedná se především o havárie v silničních tunelech pod horou Mont Blanc a v Tauernském tunelu. Dále jde o katastrofální havárii v tunelu pozemní lanovky v Kaprunu, ale také o nehodu v železničním tunelu pod kanálem La Manche.

PROJEKT BEZPEČNOST DOPRAVY V ŽELEZNIČNÍCH TUNELECH
Vzhledem k uvedeným skutečnostem a také se zřetelem na výstavbu nových železničních tunelů rozhodly se České dráhy prostřednictvím stavebního odboru generálního ředitelství iniciovat projekt Bezpečnost dopravy v železničních tunelech. Financování tohoto projektu bylo zajištěno ze zdrojů SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury), určených na rozvojové projekty. Podpora pro tento projekt byla vyslovena také od SŽDC (Správy železniční dopravní cesty). Jako zpracovatel byla vybrána VŠB-TU v Ostravě, Fakulta bezpečnostního inženýrství. Požadavkem zadání bylo také respektovat jak platnou národní legislativu, tak materiály, vypracované pro oblast bezpečnosti železničních tunelů Mezinárodní železniční unií (UIC) a orgán Evropského společenství. Jedná se především o vyhlášku UIC Codex 779-9, směrnici UNECE (Ekonomická komise OSN pro Evropu) a postupovou zprávu AEIF (Asociace pro interoperabilitu evropského železničního systému).

NEJVĚTŠÍM RIZIKEM JSOU POŽÁRY
Zpracovaný projekt potvrdil, že hlavními riziky v železničních tunelech jsou srážky vlakových souprav, vykolejení železničního kolejového vozidla a požáry. Statistiky havárií ukazují, že s ohledem na organizaci dopravy po železnici a provedení železničních tunelů představují největší nebezpečí požáry, a to zejména v osobní železniční dopravě. Bezpečnost v železničních tunelech je výsledkem optimální souhry technických, organizačních a jiných opatření v oblasti železniční infrastruktury, vozového parku a provozu. Snížit riziko vzniku havárie lze dílčími způsoby nebo jejich kombinací. Volba je ovlivněna mnoha faktory, které vycházejí z konkrétních podmínek jednotlivých zařízení a objektů.
 

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 3/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (401x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (70x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (69x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice