Beton a ocel v konstrukcích nového autobusového terminálu v Náchodě
Rubrika: Projektování
Kráse ocelových nebo betonových konstrukcí dávají stále vyniknout především menší stavby dopravního charakteru. Autobusová, tramvajová nebo vlaková nástupiště jsou ideální platformou pro odvážné architekty a projektanty, jejichž stavby mohou být výzvou pro výrobce a dodavatele konstrukcí z nejrůznějších materiálů. I v naší domovině se již ledy pohnuly, a tak se stále častěji můžeme ve veřejném prostoru setkat i s něčím jiným, než jen s budkami z vlnitého plechu. Další zdařilou realizací, kterou vám představíme, je nový autobusový terminál v Náchodě, který splňuje všechny požadavky na funkčnost a estetiku.
Studii a nakonec i podrobnou projektovou dokumentaci zpracoval náchodský ATELIER TSUNAMI, s. r. o., který nelehký úkol, zpracovat požadavky města a dopravců, zvládnul na jedničku.
ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Při návrhu terminálu pracovali architekti s představou a motivem nádraží jako novodobé vstupní brány do města. Pro část návštěvníků města je nádraží to první (a pro přestupující často to jediné), co v městě spatří. Snahou bylo, aby prostředí nové vstupní brány do města bylo co nejvíce uživatelsky příjemné, vzdušné a přitom chránilo cestujícího před nepřízní počasí. Aby bylo jednoduché z hlediska orientace návštěvníka, umožnilo mu rychlý a bezpečný pohyb bez kolizí po celém areálu a přitom mu umožnilo strávit příjemně čas čekání na další spoj v navazujícím parku.
„Na počátku návrhu autobusového terminálu byl rozbor celkové dopravní situace. Odstranili jsme kolizní body a to především nebezpečné couvání autobusů naslepo mezi cestujícími a vylepšili ukončení cyklostezky. Výzvou bylo i zachování statného dubu uprostřed nádražních ploch. Když už přežil v minulých desetiletích zaasfaltování až ke kmeni, zasloužil si přizpůsobení návrhu provozu tak, aby mohl žít dál. Neméně důležitým úkolem bylo vytvořit esteticky vlídné a proti povětrnosti chráněné prostředí,“ přibližuje prvotní vize nového terminálu Ing. arch. Ivo Balcar z ATELIERU TSUNAMI.
Návrh konstrukčního řešení
Zastřešení odjezdových a příjezdových stání vychází z navrženého dopravně-organizačního řešení. Jsou koncipovány tak, aby umožnily pohyb suchou nohou mezi autobusy a vlaky. Z hlediska plošného rozsahu, architektonického a konstrukčního hlediska bylo zvoleno řešení dvou konstrukčně nezávislých zastřešení.
Na symetrickou formu historické budovy vlakového nádraží navazuje jednoduchý a střídmý přístřešek odjezdových stání. Jednoduchá liniová forma přístřešku byla zvolena s respektem k „nevelké“ budově vlakového nádraží.
Zastřešení odjezdových stání je obdélného tvaru. Kombinuje použití transparentních a pevných střešních ploch. Pevná hmotnější betonová plocha je navržená jako úžlabní a je umístěna podél nádražní budovy. Na ní navazuje ocelová odhmotněná konstrukce, která se zdvihá směrem k parku. Výfukové plyny jsou tedy směrovány od objektu. Srážky, sníh a listí jsou naopak směrovány do pevného betonového úžlabí.
Zastřešení příjezdových stání bylo navrženo jako krytá kolonáda, která postupně graduje směrem k hlavním pohledovým osám od příjezdu autobusů i přístupu pěších směrem od centra města. Návrh vychází zejména z pohybu cestujících mezi příjezdy a odjezdy autobusů a vlaků.
Konstrukce zastřešení se sebevědomě vznáší do volného prostoru. V uvolněném prostoru chce působit jako socha a má ambice se stát novým symbolem spojeným se vstupem do města. Půdorysný tvar kolonády je navržen ve tvaru písmene „S“ a konstrukčně se jedná o železobetonový nosník nesený sloupy. Konkávní křivky jsou doplněny ocelovou konstrukcí s transparentní krytinou.
Materiálové řešení
Materiálové řešení je shodné u přístřešku příjezdových i odjezdových stání. Kombinuje konstrukční pohledový beton a ocelovou konstrukci s transparentní skleněnou krytinou. Betonové konstrukce jsou vždy navrženy jako úžlabní. Je to hlavně z hlediska estetického (nečistoty v úžlabích) i z hlediska funkčního (přístup údržby). Ocelové prosklené konstrukce pak prosvětlují zastřešený prostor nástupišť.
STAVEBNĚ-TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Zastřešení příjezdů je půdorysně esovitého tvaru s nepravidelným rastrem podporujících sloupů a pravidelným rastrem střešních trámů. Střední část konstrukce je tvořena železobetonovým úžlabím v příčném řezu tvaru otevřeného „V“, proměnné tloušťky od cca 100 mm do 300 mm, podporovaným železobetonovými sloupy průměru 350 mm. Druhá část přístřešku je ocelová konstrukce tvořena dvěma ocelovými průvlaky ukládanými na betonové úžlabí s jednostranným vetknutím. V místech kluzného uložení jsou průvlaky položeny na elastomerové vyztužené ložisko únosnosti min. 200 kN. Delší průvlak je ve třetinách rozponu ještě podepřen ocelovými sloupy průměru cca 250 mm. Vlastní plocha ocelového zastřešení je tvořena krokvemi z uzavřených obdélníkových profilů uložených na betonové úžlabí a zavěšených na ocelovém průvlaku. Krokve nesou vrstvené bezpečnostní sklo tl. 2 × 8 mm.
Stabilita konstrukce je zajištěna vetknutím podporujících sloupů do pilot. Betonová část je díky esovitému půdorysnému tvaru stabilní a krokve jsou na ní uloženy kloubově.
Betonová část přístřešku je shora opatřena hydroizolačním nátěrovým systémem proti působení dešťové vody. Pohledový beton byl proveden v nejvyšší kvalitě povrchu třídy „PBS“ podle příručky „Pohledový beton“ České betonářské společnosti.
Zastřešení odjezdů je půdorysně obdélníkového tvaru s pravidelným rastrem podporujících sloupů a střešních trámů. Část konstrukce přiléhající ke stávající budově drah je tvořena železobetonovým úžlabím v příčném řezu tvaru otevřeného „V“, proměnné tloušťky od cca 100 mm do 240 mm, podporovaným železobetonovými sloupy průměru 350 mm. Druhá část přístřešku je ocelová konstrukce tvořená průběžným průvlakem stykovaným ve čtvrtině rozpětí, podporovaným ocelovými sloupy průměru cca 220 mm a shora položenými krokvemi na ocelový čep. Na krokve je provedeno strukturální zasklení tabulemi z bezpečnostního vrstveného skla tl. 2 × 8 mm. Stabilita konstrukce je zajištěna vetknutím podporujících sloupů do pilot. Z důvodu nevyvážené hmoty betonové části jsou ocelové krokve vetknuty do betonového úžlabí.
Konstrukce je tvořena jedním poměrně velkým dilatačním celkem 70 × 15 m. U obou přístřešků bylo nutno, z důvodu rozměrů konstrukce a objemových změn od teploty, krajní skleněné tabule uložit na podložky umožňující větší vodorovnou deformaci, než ve střední části. Standardní velikost skleněné tabule ve střední části byla navržena 1 × 2,5 m.
NAPLNĚNÍ CÍLŮ
„Příprava, projektové práce i vlastní stavba nebyly jednoduché, s nadsázkou se nabízí srovnání s tvarově nejednoduchou konstrukcí zastřešení. Všichni zúčastnění od investora, přes nás architekty a stavební inženýry, po stavební firmu a její subdodavatele šli za jediným cílem – kvalitní a dobře fungující autobusový terminál. Konstrukční a zároveň pohledový beton také jiné řešení než „na první dobrou“ nenabízí,“ dodal na závěr Ing. Martin Tomek, autor stavební části projektové dokumentace.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE: | |
Investor: | Město Náchod |
Architektonická část: |
ATELIER TSUNAMI, s. r. o. |
Stavební část: |
ATELIER TSUNAMI, s. r. o. |
Statika: | Ing. Alexandr Šmíd |
Hlavní dodavatel stavby: |
M – SILNICE a. s., oblastní závod SEVER |
Dodavatel ocelové konstrukce: | FEMONT OPAVA s.r.o. |
Zhotovitel betonových konstrukcí: | Betonservis s.r.o. |
Termín výstavby: | 6/2013 - 7/2014 |
Náklady: | 37,5 mil. Kč v DPH |
Z podkladů ATELIER TSUNAMI s. r. o.
Concrete and Steel in the Structures of a New Bus Terminal in Náchod
Mainly smaller buildings of transport services keep bringing out the beauty of steel or concrete structures. Bus, tram and railway platforms are an ideal opportunity for brave architects and engineers, whose buildings may represent a challenge for the producers and suppliers of the structures of various materials. Even in our homeland the situation has changed a bit, allowing us to encounter even something other than a hut of corrugated iron in a public space. The following construction we are going to introduce is a new bus terminal in Náchod, meeting all requirements of functionality and aesthetics.