KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Beton a ocel v konstrukcích nového autobusového terminálu v Náchodě

Beton a ocel v konstrukcích nového autobusového terminálu v Náchodě

Publikováno: 7.5.2015
Rubrika: Projektování

Kráse ocelových nebo betonových konstrukcí dávají stále vyniknout především menší stavby dopravního charakteru. Autobusová, tramvajová nebo vlaková nástupiště jsou ideální platformou pro odvážné architekty a projektanty, jejichž stavby mohou být výzvou pro výrobce a dodavatele konstrukcí z nejrůznějších materiálů. I v naší domovině se již ledy pohnuly, a tak se stále častěji můžeme ve veřejném prostoru setkat i s něčím jiným, než jen s budkami z vlnitého plechu. Další zdařilou realizací, kterou vám představíme, je nový autobusový terminál v Náchodě, který splňuje všechny požadavky na funkčnost a estetiku.

Studii a nakonec i podrobnou projektovou dokumentaci zpracoval náchodský ATELIER TSUNAMI, s. r. o., který nelehký úkol, zpracovat požadavky města a dopravců, zvládnul na jedničku.

ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
Při návrhu terminálu pracovali architekti s představou a motivem nádraží jako novodobé vstupní brány do města. Pro část návštěvníků města je nádraží to první (a pro přestupující často to jediné), co v městě spatří. Snahou bylo, aby prostředí nové vstupní brány do města bylo co nejvíce uživatelsky příjemné, vzdušné a přitom chránilo cestujícího před nepřízní počasí. Aby bylo jednoduché z hlediska orientace návštěvníka, umožnilo mu rychlý a bezpečný pohyb bez kolizí po celém areálu a přitom mu umožnilo strávit příjemně čas čekání na další spoj v navazujícím parku.

„Na počátku návrhu autobusového terminálu byl rozbor celkové dopravní situace. Odstranili jsme kolizní body a to především nebezpečné couvání autobusů naslepo mezi cestujícími a vylepšili ukončení cyklostezky. Výzvou bylo i zachování statného dubu uprostřed nádražních ploch. Když už přežil v minulých desetiletích zaasfaltování až ke kmeni, zasloužil si přizpůsobení návrhu provozu tak, aby mohl žít dál. Neméně důležitým úkolem bylo vytvořit esteticky vlídné a proti povětrnosti chráněné prostředí,“ přibližuje prvotní vize nového terminálu Ing. arch. Ivo Balcar z ATELIERU TSUNAMI.

Návrh konstrukčního řešení
Zastřešení odjezdových a příjezdových stání vychází z navrženého dopravně-organizačního řešení. Jsou koncipovány tak, aby umožnily pohyb suchou nohou mezi autobusy a vlaky. Z hlediska plošného rozsahu, architektonického a konstrukčního hlediska bylo zvoleno řešení dvou konstrukčně nezávislých zastřešení.

Na symetrickou formu historické budovy vlakového nádraží navazuje jednoduchý a střídmý přístřešek odjezdových stání. Jednoduchá liniová forma přístřešku byla zvolena s respektem k „nevelké“ budově vlakového nádraží.

Zastřešení odjezdových stání je obdélného tvaru. Kombinuje použití transparentních a pevných střešních ploch. Pevná hmotnější betonová plocha je navržená jako úžlabní a je umístěna podél nádražní budovy. Na ní navazuje ocelová odhmotněná konstrukce, která se zdvihá směrem k parku. Výfukové plyny jsou tedy směrovány od objektu. Srážky, sníh a listí jsou naopak směrovány do pevného betonového úžlabí.

Zastřešení příjezdových stání bylo navrženo jako krytá kolonáda, která postupně graduje směrem k hlavním pohledovým osám od příjezdu autobusů i přístupu pěších směrem od centra města. Návrh vychází zejména z pohybu cestujících mezi příjezdy a odjezdy autobusů a vlaků.

Konstrukce zastřešení se sebevědomě vznáší do volného prostoru. V uvolněném prostoru chce působit jako socha a má ambice se stát novým symbolem spojeným se vstupem do města. Půdorysný tvar kolonády je navržen ve tvaru písmene „S“ a konstrukčně se jedná o železobetonový nosník nesený sloupy. Konkávní křivky jsou doplněny ocelovou konstrukcí s transparentní krytinou.

Materiálové řešení
Materiálové řešení je shodné u přístřešku příjezdových i odjezdových stání. Kombinuje konstrukční pohledový beton a ocelovou konstrukci s transparentní skleněnou krytinou. Betonové konstrukce jsou vždy navrženy jako úžlabní. Je to hlavně z hlediska estetického (nečistoty v úžlabích) i z hlediska funkčního (přístup údržby). Ocelové prosklené konstrukce pak prosvětlují zastřešený prostor nástupišť.

STAVEBNĚ-TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Zastřešení příjezdů je půdorysně esovitého tvaru s nepravidelným rastrem podporujících sloupů a pravidelným rastrem střešních trámů. Střední část konstrukce je tvořena železobetonovým úžlabím v příčném řezu tvaru otevřeného „V“, proměnné tloušťky od cca 100 mm do 300 mm, podporovaným železobetonovými sloupy průměru 350 mm. Druhá část přístřešku je ocelová konstrukce tvořena dvěma ocelovými průvlaky ukládanými na betonové úžlabí s jednostranným vetknutím. V místech kluzného uložení jsou průvlaky položeny na elastomerové vyztužené ložisko únosnosti min. 200 kN. Delší průvlak je ve třetinách rozponu ještě podepřen ocelovými sloupy průměru cca 250 mm. Vlastní plocha ocelového zastřešení je tvořena krokvemi z uzavřených obdélníkových profilů uložených na betonové úžlabí a zavěšených na ocelovém průvlaku. Krokve nesou vrstvené bezpečnostní sklo tl. 2 × 8 mm.

Stabilita konstrukce je zajištěna vetknutím podporujících sloupů do pilot. Betonová část je díky esovitému půdorysnému tvaru stabilní a krokve jsou na ní uloženy kloubově.

Betonová část přístřešku je shora opatřena hydroizolačním nátěrovým systémem proti působení dešťové vody. Pohledový beton byl proveden v nejvyšší kvalitě povrchu třídy „PBS“ podle příručky „Pohledový beton“ České betonářské společnosti.

Zastřešení odjezdů je půdorysně obdélníkového tvaru s pravidelným rastrem podporujících sloupů a střešních trámů. Část konstrukce přiléhající ke stávající budově drah je tvořena železobetonovým úžlabím v příčném řezu tvaru otevřeného „V“, proměnné tloušťky od cca 100 mm do 240 mm, podporovaným železobetonovými sloupy průměru 350 mm. Druhá část přístřešku je ocelová konstrukce tvořená průběžným průvlakem stykovaným ve čtvrtině rozpětí, podporovaným ocelovými sloupy průměru cca 220 mm a shora položenými krokvemi na ocelový čep. Na krokve je provedeno strukturální zasklení tabulemi z bezpečnostního vrstveného skla tl. 2 × 8 mm. Stabilita konstrukce je zajištěna vetknutím podporujících sloupů do pilot. Z důvodu nevyvážené hmoty betonové části jsou ocelové krokve vetknuty do betonového úžlabí.

Konstrukce je tvořena jedním poměrně velkým dilatačním celkem 70 × 15 m. U obou přístřešků bylo nutno, z důvodu rozměrů konstrukce a objemových změn od teploty, krajní skleněné tabule uložit na podložky umožňující větší vodorovnou deformaci, než ve střední části. Standardní velikost skleněné tabule ve střední části byla navržena 1 × 2,5 m.

NAPLNĚNÍ CÍLŮ
„Příprava, projektové práce i vlastní stavba nebyly jednoduché, s nadsázkou se nabízí srovnání s tvarově nejednoduchou konstrukcí zastřešení. Všichni zúčastnění od investora, přes nás architekty a stavební inženýry, po stavební firmu a její subdodavatele šli za jediným cílem – kvalitní a dobře fungující autobusový terminál. Konstrukční a zároveň pohledový beton také jiné řešení než „na první dobrou“ nenabízí,“ dodal na závěr Ing. Martin Tomek, autor stavební části projektové dokumentace. 

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:
Investor: Město Náchod
Architektonická část:

ATELIER TSUNAMI, s. r. o.
Ing. arch. Ivo Balcar,
Ing. arch. Michal Ježek,
Ing. arch. Aleš Krtička

Stavební část:

ATELIER TSUNAMI, s. r. o.
Ing. Martin Tomek

Statika: Ing. Alexandr Šmíd
Hlavní dodavatel stavby:

M – SILNICE a. s., oblastní závod SEVER

Dodavatel ocelové konstrukce: FEMONT OPAVA s.r.o.
Zhotovitel betonových konstrukcí: Betonservis s.r.o.
Termín výstavby: 6/2013 - 7/2014
Náklady: 37,5 mil. Kč v DPH

Z podkladů ATELIER TSUNAMI s. r. o.

Concrete and Steel in the Structures of a New Bus Terminal in Náchod
Mainly smaller buildings of transport services keep bringing out the beauty of steel or concrete structures. Bus, tram and railway platforms are an ideal opportunity for brave architects and engineers, whose buildings may represent a challenge for the producers and suppliers of the structures of various materials. Even in our homeland the situation has changed a bit, allowing us to encounter even something other than a hut of corrugated iron in a public space. The following construction we are going to introduce is a new bus terminal in Náchod, meeting all requirements of functionality and aesthetics.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Zastřešení příjezdůSituace širších vztahůPůdorys zastřešení příjezdůVnitřní síly na descePrůhyb konstrukceVnitřní síly na desceOdbedňování zastřešení příjezdů a montáž ocelové konstrukceVázání výztuže zastřešení odjezdůFinalizace ocelové konstrukce před pokládkou zasklení u zastřešení příjezdůZastřešení příjezdůZastřešení odjezdůZastřešení odjezdůZastřešení příjezdů ve tvaru písmene „S“

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (244x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Zatížení konstrukcí námrazouZatížení konstrukcí námrazou (66x)
Pro navrhování konstrukcí na zatížení námrazou byla nedávno v ČR zavedena mezinárodní norma ČSN ISO 12494 a připravena n...
Oceli s vyšší pevností jsou předpokladem udržení konkurenceschopnosti ocelových konstrukcí (65x)
Vývoj v oblasti výroby konstrukčních ocelí směřuje všeobecně k významnému zvyšování jejich pevnosti. I na našem trhu jso...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice