Beton 2008 odpověděl na široké spektrum zajímavých otázek
Rubrika: 2008
Konference Beton 2008, konající se koncem září v kongresovém sále Masarykovy koleje ČVUT v Praze, pokrývala široké spektrum zajímavých otázek z oborů, jejichž společným jmenovatelem jsou stavby pozemního a dopravního inženýrství. Hlavním úkolem bylo seznámit zájemce s novými poznatky ve výzkumu, teorii, technologii, navrhování, projektování a s ukázkami realizací mostů a dalších konstrukcí nejen z betonu, ale také ocelových a zděných.
V úvodu konference přednesla docentka Alena Kohoutková medailon věnovaný významnému životnímu jubileu, 70. narozeninám profesora Vladimíra Křístka z Katedry betonových a zděných konstrukcí Stavební fakulty ČVUT v Praze. Následovalo množství zajímavých přednášek významných odborníků z akademických, projektových a realizačních pracovišť. Součástí konference byly rovněž doprovodné prezentace realizací spolupracujících institucí. Z nich jmenujme například příspěvek Vladimíra Červenky (Červenka & Consulting) věnovaný metodě simulace skutečného chování mostů. V něm autor sdělil, že posouzení globální bezpečnosti mostu lze provést pomocí simulace skutečného chování založené na nelineárním výpočtu, a vše prezentoval na příkladě právě budovaného mostu přes Berounku na jižní části okruhu kolem Prahy. Most realizuje firma Novák a Partner a firma Červenka & Consulting zde použila metodu nelineárního výpočtu (s využitím programu ATENA).
Analýza rizika tunelu Praha – Beroun, kterou přednesl profesor Milík Tichý ze Stavební fakulty ČVUT, byla zaměřena na rizika výstavby tunelu a rizika spojená s jeho provozem. Tunel (s celkovou délkou 25 km) má být součástí transevropské sítě vysokorychlostní železnice s návrhovou rychlostí 300 km/h pro osobní dopravu. Dominantním zdrojem rizik u jeho výstavby je dle týmu 23 expertů, jež se analýzou komplexně zabývali, horninový masiv barrandienu. Nebezpečí, která ohrožují provoz tunelu, jsou větší než na volné trati, neboť z omezeného prostoru je obtížné uniknout. A rizika se týkají ohrožení lidských životů a zdraví, přičemž největším nebezpečím je požár vlakové soustavy.
Hojná účast posluchačů, odborníků z akademické oblasti i z realizačních firem, a jejich živé debaty po skončení jednotlivých přednáškových bloků konference dokládají, že přednesené příspěvky byly hodnotné a přinesly podnětné informace.
Obr. 1 - Zájem o přednášky v rámci konference Beton 2008 byl veliký.
0br. 2 - Příspěvek k řešení problémů mezních stavů tenkostěnných konstrukčních systémů přednesl profesor Škaloud (ÚTAM AVČR) .
Obr. 3 - Vladimír Červenka (Červenka & Consulting) se věnoval metodě simulace skutečného chování mostů.