Automatický parkovací a skladovací systém KOMA SYSTEMS
Rubrika: Zajímavosti
Velkým problémem civilizace je parkování osobních automobilů. Zejména ve velkých městech dochází k zneprůchodnění komunikací, kdy nemohou vozidla zdravotníků, hasičů či policie zasahovat. Tento problém je řešen několika principy velkokapacitních garáží Jedná se zejména o betonové skeletové garáže v podobě parkovacích domů nebo parkování pomocí různých důmyslných mechanismů.
Firma KOMA - ložiska ve spolupráci s pracovníky ŽĎAS, a. s. vyvinula originální parkovací a garážovací systém. Základní myšlenkou je umožnit parkování dostatečnému množství automobilů na malé ploše a minimalizovat zejména dobu vyskladnění, vše při splnění ekologických požadavků. Zejména se jedná o minimalizaci hluku při provozu. Navržený systém plní všechny tyto požadavky - na prostoru o průměru 26 metrů při verzi se šesti podlažími je možno zaparkovat 126 automobilů. V přízemí je prostor buď pro občanskou vybavenost nebo parkování dodávek. Doba vyskladnění se pohybuje od 2 do 4 minut. Ve stejném okamžiku mohou být odbavovány tři automobily.
Technické údaje
Automatický parkovací a skladovací systém KOMA je určen převážně k parkování osobních automobilů. Lze jej též použít ke skladování palet s jakýmkoliv nákladem. Skladovaný automobil může mít max. délku 5.300 mm, šířku 2.200 mm, výšku 1.870 mm a hmotnost do 2.000 kg. Celá stavba je řešena stavebnicovým způsobem, takže je možné ji libovolně nastavovat až do maximálních 22,5 m. Tento systém umožňuje nezávislý příjezd a odjezd tří automobilů najednou. Na základě této skutečnosti je systém schopen vyskladnit až 78 automobilů za hodinu. Všechny pohony (otáčení otočí, pojezd výtahu, zvedání a spouštění závor a rolovacích mříží) jsou realizovány elektricky. Maximální odběr el. energie je 140 kW a při výpadku proudu je celý systém napájen z náhradního dieslového agregátu, umístěného v přízemí, který má dostatečný výkon k provozování celého parkovacího cyklu. Celý systém pracuje automaticky bez stálé obsluhy a rozlišuje dva typy zákazníků. Prvním jsou stálí zákazníci se zákaznickou magnetickou kartou a druhým náhodní zákazníci, kteří platbu provádí u platebního terminálu buď hotově nebo platební kartou. Celou stavbu lze slučovat do různých modulů, čímž dojde k úspoře investičních a následně i provozních nákladů. Přístup k uskladněným automobilům je jen pro případný zásah servisního technika nebo jiné oprávněné osoby. Automobily jsou proto dokonale chráněné vůči odcizení či jakémukoliv jinému poškození cizí osobou. Systém je navržen na teplotní podmínky od -20 °C do +40 °C. Hladina hluku je pod hranicí 40 dB.
Nezkrácený článek si můžete přečíst v prosincovém čísle 5/2002.