ArcelorMittal představila nová ultralehká řešení pro výrobu automobilových dveří, uspoří až 34 procent hmotnosti
Rubrika: 2013
ArcelorMittal, největší světová ocelářská a těžební společnost, představila svá inovativní ultralehká řešení pro výrobu automobilových dveří. Tým pracovníků výzkumu a vývoje automobilových součástí ArcelorMittal prokázal, že v příštích letech se díky nové vysokopevnostní oceli sníží hmotnost automobilových dveří až o 34 % oproti současným řešením. I při takto významném snížení hmotnosti přitom zůstanou zachovány bezpečnostní a konstrukční parametry požadované automobilkami.
Výrobci automobilů jsou nuceni snižovat hmotnost svých vozidel, aby splnili budoucí emisní normy Evropské unie pro výfukové plyny. V EU vstoupí v platnost nové předpisy EURO 6 v roce 2014 a obdobné emisní normy začnou platit od roku 2021 i v USA.
„Vzhledem ke zvažovanému zavedení ještě přísnějších pravidel v následujícím období do roku 2025 v Evropě i USA se nyní přezkoumává každá část vozidla, abychom zjistili, kde je možné snížit jeho hmotnost. Redukcí hmotnosti vozidla o zhruba 12 kg se sníží emise CO2 o jeden gram na ujetý kilometr,“ říká Brian Aranha, viceprezident divize Automotive Worldwide skupiny ArcelorMittal.
Divize Automotive Worldwide začala již v roce 2010 pracovat na projektu S-in-Motion, díky kterému ArcelorMittal dokázala snížit hmotnost u karosérie a řady součástí montovaných k vozidlu, jako jsou například dveře. Mezi další výhody řešení patří nižší výrobní ceny a také nižší spotřeba paliva při provozu automobilu. „Automobilový průmysl je jednou z oblastí našeho franšízového podnikání a se všemi velkými OEM výrobci jednáme o použití nových řešení při konstrukci budoucích aut,“ dodává Aranha.
ArcelorMittal je schopna již dnes snížit hmotnost dveří aut nižší střední třídy z běžných 18,3 kg na pouhých 13,3 kg, a to při splnění konstrukčních a bezpečnostních požadavků. Snížení dosahuje použitím ultra vysokopevnostních ocelí (UHSS), které jsou známy pod označením MS 1500 a Usibor®, pro konstrukční části, a dvoufázových ocelí jako FF280DP pro vnější panely. Tyto oceli jsou součástí výrobkového sortimentu a při výrobě vozidel se již používají.
Nově vyvíjené oceli, které sníží hmotnost dveří až o 34 %, se objeví na trhu do roku 2017. Toto řešení využívá pro snížení hmotnosti dveří laserově svařované přístřihy. Celková hmotnost dveří pak bude přibližně 12 kg. K dosažení tohoto cíle jsou zapotřebí inovativní druhy oceli, které jsou nyní vyvíjeny, jako například Usibor® 2000 a další vysokopevnostní oceli (AHSS) pro vnější panel za účelem snížení jeho tloušťky na 0,5 mm.
„Naši výzkumníci přišli v posledních 10 letech s řadou klíčových inovací ocelových výrobků pro automobilový průmysl. Již dnes mohou být ocelové dveře aut o 30 procent levnější než hliníkové. Ultralehká řešení automobilových dveří jsou důkazem, že ocel je nejudržitelnější, nejuniverzálnější a cenově nejpřístupnější materiál,“ říká Greg Ludkovsky, viceprezident globálního výzkumu a vývoje společnosti ArcelorMittal.
V příštích letech je přitom dle LMC Automotive očekáváno zvýšení celosvětové automobilové produkce o 24 % (z přibližně 80 milionů automobilů v roce 2012 až na 100 milionů automobilů v roce 2017). ArcelorMittal proto nadále hodlá investovat do rozvoje svého know-how, podniků a vybavení, aby byl na celosvětový vývoj připraven.