Amazon Court – budova budoucnosti
Rubrika: Aktuality
Objekt se nachází v Praze na Rohanském nábřeží a je součástí projektu River City Prague. Stavba se stala vítězem mezinárodní soutěže Budova budoucnosti MIPIM Architectural Review 2008 v Cannes v kategorii kancelářské budovy. Administrativní budově Amazon Court byl věnován 30. betonářský úterek, který se konal počátkem července na Stavební fakultě ČVUT.
Architektonický návrh sedmipodlažní administrativní budovy přiblížil architekt Jiří Koukolík ze společnosti Atrea. Pohovořil o zajímavé koncepci stavby, která je tvořena dvěma samostatnými trakty z monolitického železobetonu, a doplněna ve velkoryse řešeném atriu o pět vnitřních ocelových mostů a na jižní a severní fasádě o dalších pět vnějších ocelových mostů.
Jednatel společnosti Interstat doktor Karel Peleška seznámil posluchače s podrobnostmi, které se týkaly železobetonové konstrukce budovy, jejího založení a ocelobetonových sloupů. Upozornil na to, že při zakládání budovy byla použita kombinace plošného a hloubkového založení. A to zejména kvůli složitým geologickým podmínkám a velkému založení sloupů podél atria, které přenášejí reakce ocelových mostů. K vlastnímu postupu výstavby Karel Peleška řekl: „Stavební jáma pro výstavbu objektu byla zajištěna pomocí kotvených záporových stěn. Realizace železobetonových konstrukcí byla prováděna podle technologického postupu, který určil zejména způsoby betonáže, rozmístění pracovních spár a způsob ošetření betonu. Tím byly omezeny negativní důsledky smršťování betonu na konstrukci.“
Příspěvkem o konstrukčním systému horní stavby, zatížení z ocelových mostů, doplněný o výpočtové modely zaujal přítomné inženýr Viktor Beneš z projektové kanceláře Ing. Viktor Beneš. Nosnou konstrukci horní stavby, jak sdělil, tvoří železobetonový monolitický skelet. Nejvíce zatížené jsou ocelobetonové sloupy, ke kterým jsou přikotveny vnější mosty. Ocelobetonové sloupy jsou tvořeny ocelovým svařovaným profilem tvaru I a betonářskou výztuží z podélných vložek a třmínků. Vnější mosty jsou na sloupy vloženy pomocí ložisek a konzol, které jsou přivařené na pásnici ocelové části. Betonáž sloupů byla navržena jako tlaková vzhledem k malému prostoru mezi ocelovou částí sloupu, betonářskou výztuží a bedněním.
Hlavním tématem příspěvku inženýra Jaromíra Tomka, jednatele společnosti PARS – building, byla ocelová konstrukce realizovaná v objektu: střecha, mosty a gablewall. Ocelové příhradové mosty přemosťují atrium v několika úrovních. Zastřešení atria je pak vytvořeno pomocí ocelových oblouků s táhly. Střecha je doplněna ocelovou konstrukcí dvou rozpěr zajišťující spolupůsobení železobetonových křídel v úrovni střechy.
V sedmipodlažní nadzemní části objektu budou kancelářské prostory. Fasáda je sestavena ze železobetonových prefabrikátů montovaných před betonáží stropních desek. Ve třech suterénech navržených jako bílá vana jsou garážová stání a strojovny technologií. Pod objektem jsou vzduchotechnické kanály, které podcházejí pod podzemní komunikací a přivádějí do budovy čerstvý vzduch přímo od řeky. Budova je z důvodu umístění části půdorysu v prostoru bývalého ramene Vltavy a velkých podporových reakcí od spojovacích mostů založena na kombinaci velkoprůměrových pilot a základové desky.
Investor: Europolis Invest
Architekt: Schmidt, Hammer @ Lassen
Generální projektant: Atrea
Celkové náklady: 1.200.000.000 Kč
(Interstat provedl: Projekty pro stavební povolení, pro výběr dodavatele a pro provedení stavby)
Architekt Jiří Koukolík hovořil o architektonickém návrhu administrativní budovy
Vizualizace budoucího objektu
O přednášeky týkající se budovy Amazon Court byl velký zájem
Osoby na obrázku (zleva) - Karel Peleška (Interstat), Viktor Beneš (Ing. Viktor Beneš), Jiří Koukolík (Atrea), Martin Čvančara (Interstat), Vlastimil Šrůma (ČBS) a jeden z posluchačů
Téměř zaplněná posluchárna Stavební fakulty ČVUT