„Zaměřujeme se na další rozšíření sortimentu pro naše zákazníky,“
Rubrika: PR
říká Ing. Václav Jízdný, předseda představenstva ALFUN a. s.
Jak se hospodářská krize dotkla vaší společnosti?
Dnes a denně kladená otázka, na kterou už podle spousty diskusí, komentářů a analýz, které se na nás každý den valí ze všech stran, není jednoduché najít jednoznačnou odpověď. Já bych tuto otázku rozdělil do dvou rovin. To, co se dělo v našem oboru, ale nakonec v celém průmyslu v letech 2008 – 2009 a to se děje v současné době. Před těmi dvěma, třemi lety se v našem oboru setkalo v jednom okamžiku několik negativních faktorů. Byl to celosvětový propad ceny kovů, obrovský převis nabídky nad poptávkou a samozřejmě s tím spojený pokles prodeje a prodejních cen. Nastala situace, kterou nikdo z nás v takovém rozsahu nezažil, a záleželo na každé firmě, jak se dokázala se změněnou situací na trhu vypořádat. Uvědomte si, že my stejně jako naše konkurence pracujeme řádově s několika sty miliony korun oběžných prostředků vázaných z velké části v zásobách polotovarů připravených do výroby, jejichž hodnota se propadla o desítky procent. Z tohoto pohledu nás krize zasáhla jako, myslím si, bez výjimky každého v našem oboru. To, co nám výrazně pomohlo a díky čemu jsme i v této době dokázali růst, byly předchozí investice do servisního centra v Bruntále, směrující hlavně do nové technologie na dělení plechu, díky kterým jsme se dokázali prosadit v nových oborech a růst i na propadajícím se trhu.
Dalším důležitým aspektem, který vedl k růstu obratu i v „krizovém roce 2009“ byl nárůst exportu. Zejména v hliníkových polotovarech dnes vyvážíme do okolních zemí téměř 40 %. Celkově jsme během posledních 3 let zvýšili obrat asi o 30 % a v letošním roce očekáváme tržby na úrovni 2,5 mld. CZK.
To, co se děje v průmyslu a ekonomice v současné době odpovídá situaci, kdy je stále silný převis nabídky nad poptávkou. Na trhu je velké množství zboží, které nemá v daném okamžiku svého zákazníka a bude se prodávat v budoucnu. Potíž je v tom, že se další zboží nezačne vyrábět, až si to stávající najde toho „svého“ zákazníka, ale vyrábí se další a další, čímž se trvale udržuje výrazný převis nabídky. Obrovský nadbytek výrobních kapacit v mnoha oborech, je jedním z velkých problému světa, ve kterém žijeme.
V poslední době se setkávám s řadou diskuzí na téma, zda je, či není krize u konce nebo v jaké fázi krize se celosvětová ekonomika vlastně nachází. U řady našich zákazníků vidíme, že jejich výroba ještě nedosáhla předkrizové úrovně. Můj osobní názor je, že jí ještě dlouhou dobu ani nedosáhne. Bude dobře, když si všichni připomeneme to staré otřepané rčení, že bez práce nejsou koláče a že i malý růst je přeci jenom růst a nemusíme hned propadat panice z nové nastupující krize.
Kdo jsou Vaši zákazníci?
Naše společnost asi nemá typického zákazníka. Naším cílem je nabízet kvalitní servis jak pro malé, tak střední i velké firmy napříč celým průmyslem. Našimi nejvýznamnějšími zákazníky jsou jak společnosti působící v oblasti strojírenství, elektroprůmyslu, automobilového průmyslu, stavebnictví, tak firmy zabývající se výrobou forem nebo světelné techniky.
Zmínil jste se o exportu. Do kterých zemí vyvážíte?
Naší tradiční exportní zemí je samozřejmě Slovensko, kde máme dceřinou společnost, ale naše výrobky vyvážíme prakticky do všech okolních zemí. Daří se nám zejména v Polsku, Rakousku a Maďarsku, to je v zemích, kde máme v současné době zastoupení.
V roce 2008 jste rozšiřovali firmu o další pobočky. Chystáte se k podobnému kroku i v blízké budoucnosti?
O budování dalších poboček zatím neuvažujeme. Více než na budování nových poboček se v současné době zaměřujeme na další rozšíření sortimentu pro naše zákazníky. Jako příklad mohu uvést hliníkové materiály se speciální povrchovou úpravou, kdy jsme na český trh před dvěma lety uvedli hliníkový substitut kartáčované nerezi, který dodáváme na trh pod značkou SSL (Stainless steel look) nebo rozšíření nabídky v oblasti leštěných a plátovaných materiálů. Jestliže hovořím o rozšiřování sortimentu, tak nemohu nezmínit nerezovou ocel, která je sice už standardní součástí našeho sortimentu, ale právě s dělením nerezových pásek výrazně souvisí právě probíhající investice do nové výrobní haly, ve které bude příští rok instalována podélná dělící linka. Kumulovaná hodnota této investice do rozšíření servisního centra činí téměř 200 mil. CZK a výrazně zvýší naši kapacitu podélného dělení nerezových pásů a hliníku se speciálním povrchem.
Jaká je ve Vašem oboru konkurence?
Asi podobně jako v jiných oborech žijeme ve velmi konkurenčním prostředí. Konkurence v našem oboru je opravdu velká. Působí zde několik významných firem. Kromě tuzemských firem mají v České republice, ale i na Slovensku svá zastoupení nebo pobočky téměř všichni světoví distributoři a výrobci hutního materiálu.
Pomůže nějak stát? Využívá Vaše společnost dotací?
Ano, částečně. Využíváme dotace. Například v roce 2009 jsme využili dotační program na rozšiřování informačních a komunikačních technologií jako podporu řízení výroby. V současné době čerpáme dotaci na vzdělávání našich zaměstnanců v rámci programu Posílení konkurenceschopnosti společnosti prostřednictvím systematického vzdělávání lidského potenciálu. Tu zásadní roli státu při podporování tuzemských firem, ale určitě vidím úplně jinde než v rozdělování dotací. To bychom ale museli nakousnout témata, jako je úroveň české politiky úzce související s úrovní naší legislativy a další témata, která jsou na zcela jiný rozhovor.
Na co jste za posledních pět let nejvíce pyšní?
Podařilo se nám vybudovat moderní servisní centrum s kvalitním technologickým vybavením, které velmi výrazně rozšířilo naše možnosti. Za další významný úspěch považujeme otevření našich dvou poboček, jejichž cílem bylo přiblížit se našim zákazníkům na Slovensku a v Čechách.
Jaké máte plány do budoucna?
Plánů je hodně. Nejdůležitějším úkolem je již zmíněné dokončení nové výrobní haly, ve které budeme od příštího roku na nové podélné lince dělit nerezové pásky, ale také vyrábět z plátovaného hliníku pásky pro výrobce klimatizací nebo pásky pro výrobce světel.
Pro další rozšíření našich aktivit na okolních trzích se v současné době intenzívně zabýváme možností akvizice vhodného zahraničního partnera.