Výzkum i o významu a úrovni odborného tisku
Rubrika: 2006
Stovky zástupců českých stavebních firem byly osloveny v rámci stavebních veletrhů v Brně týmem, který pracuje na řešení výzkumného úkolu nazvaného Vývoj potenciálu stavebnictví v zemích střední a východní Evropy. Výzkum se realizuje při Vysoké škole ekonomické v Praze.
„Byla zpracována Kvalitativní studie českého stavebnictví, která se zaměřuje na chování firem v oblasti stavebnictví. Základem výzkumu bylo 302 interview s řediteli a vedoucími pracovníky drobných, malých, středních i velkých firem podnikajících v tomto oboru,“ řekl nám Jiří Vacek, z Vysoké školy ekonomické.
Výzkumu se zúčastnily jak největší mezinárodní firmy podnikající v českém stavebnictví, tak i malé, relativně neznámé firmy. Tato studie je součástí projektu, který je zpracováván v rámci regionu zemí střední a východní Evropy a poskytuje informace o vývoji potenciálu stavebnictví jak celého regionu, tak plně srovnatelné údaje vývoje potenciálu stavebnictví v jednotlivých zemích.
ODBORNÁ MÉDIA JSOU EFEKTIVNÍM NÁSTROJEM INZERCE
Jednou z otázek byl i dotaz na význam a úroveň českých odborných časopisů, zaměřených na stavebnictví. „Z výsledku vyplývají zajímavá data, která potvrzují vliv a význam odborných časopisů pro činnost firem,“ dodal Jiří Vacek. Na dotazy ohledně českých odborných časopisů odpovídalo 245 zástupců firem. Známkou „1“, čili nejlepší ohodnocení, dotazovaní ocenili:
-
Zdroj informací o připravovaných stavebních zakázkách (24% ze všech odpovědí)
-
Přehled o aktivitách konkurence (28%)
-
Přehled o nových technologiích, materiálech (34%)
-
Zisk praktických stavebních informací, zkušenosti ze zahraničí (24%)
-
Efektivní forma propagace produktů a služeb vaší firmy (27%)
Naopak nejhorší známkou „5“ dotazovaní přisoudili:
-
Zdroj informací o připravovaných stavebních zakázkách (16% ze všech odpovědí)
-
Přehled o aktivitách konkurence (13%)
-
Přehled o nových technologiích, materiálech (0,07%)
-
Zisk praktických stavebních informací, zkušenosti ze zahraničí (1%)
-
Efektivní forma propagace produktů a služeb vaší firmy (1%)
„Těší mě tento výsledek. Je to velké ohodnocení úrovně kvalitních českých odborných médií. Mohl být ale ještě lepší. Na českém trhu B2B tisku je v současnosti více než desítka stavebních časopisů. Myslím si, že se některé označením „odborný“ honosí bohužel neprávem… Médium, aby se takto mohlo pojmenovat, by totiž mělo splňovat několik zásadních předpokladů. Mělo by seznamovat s nejnovějšími trendy v oboru architektury a stavebnictví a návazných oborů v širších technicko-ekonomických souvislostech, sledovat vývoj na trhu, informovat o produktech a službách, spolupracovat s odbornými asociacemi a svazy, vysokými školami, vědecko-výzkumnými ústavy, samozřejmě i s odbornými časopisy v zahraničí a zajistit si tak zdroje k prezentování nejnovějších teoretických a především pak praktických poznatků ze světa. Důležité je, aby byl časopis i platformou výměn technických poznatků a podnětných informací a návrhů na zlepšení mezi odborníky a umožnit čtenářům reagovat na obsahovou náplň (a to případně i u placených, textových prezentací firem), a tím prakticky přispívat k rozvoji celého oboru stavebnictví,“ uvedl Stanislav Cieslar, šéfredaktor časopisu KONSTRUKCE. „Je otázkou kolik českých stavebních médií však uvedené znaky splňuje a spíše než odborným časopisem jsou katalogem produktů firem, navíc velmi širokého spektra působnosti, čili bez jednoznačné a silné cílové skupiny čtenářů? Část „odborných“ časopisů navíc svou nízkou kvalitu kompenzuje výrazně nižšími cenami, např. za komerční prezentace,“ dodal Stanislav Cieslar.
Další informace o cílech výzkumu potenciálu stavebnictví v zemích střední a východní Evropy najdete ZDE.