„Vyrobíme všechno, co lze převézt,“
Rubrika: PR
tvrdí vedoucí konstrukčního oddělení společnosti Huisman Konstrukce, s. r. o. Ing. Pavel Mrázek.
Seznam výrobků skupiny Huisman je dost obsáhlý. Co konkrétně vyrábíte ve Sviadnově u Frýdku Místku?
Vyrábíme zde všechno, co se dá převézt. Je to jediné omezení, které máme. V rámci portfolia spolupracujeme na výrobě komponent pro všechny typy zařízení, tzn. zvedací technikou počínaje až po komponenty pro pokládkové systémy na mořské dno nebo komponenty pro vrtné systémy. Omezení spočívá v tom, že některé typy jeřábů, do určité velikosti a nosnosti, jsme schopni zde vyrobit prakticky kompletně, počínaje vývojovou konstrukcí, výrobní dokumentací, přípravou materiálů, výrobou, výrobou OK, výrobou mechaniky, povrchovou ochranou, kompletní montáží, testování až po finální certifikaci pro zákazníka, pokud se vejdeme do limitů našeho test pedestalu a jsme schopni to přepravit. Pokud je to něco většího, vyrobíme to zde do transportních limitů. Zkoušky už ale děláme u našich partnerů. Pokud výrobek rozměry přesáhne, vyrábíme jeho komponenty a to buď celé podsestavy, nebo komponenty pro ně.
Zmínil jste, že si sami zajišťujete projekční činnost. Kolik lidí jí má ve firmě na starost a s jakým softwarem pracujete?
Konstrukční sekce skupiny Huisman má několik oddělení. Mechanické a lodní konstrukce, hydraulika, elektrika a software. Co se týká mechanické konstrukce, tak s výjimkou Číny, která do toho není v současné době započítána, je to celkem 190 lidí v Holandsku, Česku a Brazílii. V ČR je to 40 lidí. Sedmnáct ve vývojové konstrukci, 21 na tvorbě výrobní dokumentace. K tomu spolupracujeme se třemi firmami v okolí, které pro nás na zakázku tvoří výrobní dokumentaci. U konstrukčních činností je stále základem AUTO CAD a k němu NX.
Podle jakých norem pracujete?
V oblasti off shore průmyslu firmy využívají standardů firem, které je pojišťují. Nejznámnější je Lloyd‘s Register Of Shipping, který má své standardy pro konstrukce. Další často používané jsou DNV nebo ABS. Všechny tyto firmy mají vlastní standardy. Ty se v mnoha směrech s evropskými normami překrývají, ale mají i svá specifika. Je zajímavé, že i když mezi sebou porovnáme například standardy DNV a Lloyd‘s, tak stejnou věc, když konstruujeme podle odlišných standardů nakonec vytvoříme s jiným výsledkem. Dá se říci, že něco jako opakovaná nebo sériová výroba u nás nehrozí.
Kladou vámi vyráběné offshore konstrukce vyšší nároky na ocel? Kdo je vašim dodavatelem a s jakým typem oceli pracujete?
Pro primary steel (nosné konstrukce – pozn. red.) používáme oceli s minimální mezí kluzu 360 MPa tzn. 360, 690, 900 nebo 1100 podle potřeby. Dodavatelé oceli jsou společnosti SSAB případně Dillingen. U secondary steel (plošiny, žebříky, platformy – pozn. red.) používáme kombinace ST 37 nebo ST 52.
Jaká je povrchová úprava vašich výrobků?
Ta je daná v každém kontraktu, kdy je po dohodě s klientem definována její specifikace. Standardně, když to zjednoduším, obnáší tryskání, základový nátěr, mezivrstvu, lak. Používáme většinou polyuretanové laky od firmy Hempel, záleží ale na specifikaci klienta. Někdo vyžaduje jiné tloušťky vrstev nebo jiný materiál pro základ. Dá se říci, že se systém povrchové úpravy liší kontrakt od kontraktu.
Sto procent vaší produkce vyvážíte. Jaká je konkurence v oboru offshore konstrukcí ve světě?
Jsme firma, která sídlí v Česku, ale v podstatě česká firma nejsme. Naším jediným klientem je mateřská firma, pro kterou vyrábíme. Dalo by se říci, že je to jedna firma, která má různé výrobní lokace, Česko, Čína atd. Organizační struktura je jasná. Jedna práce se dělá zde v Česku, na ní navazuje další krok v Holandsku apod. Konkurence se liší v závislosti na výrobní oblasti. Jiná konkurence je v oblasti malých jeřábů do 50–60 t nosnosti. Jiná konkurence je v oblasti velkých lodních jeřábů, kde jsou dva, tři hráči na trhu. Jiná situace je ve vrtných systémech, jiná v systémech podmořské pokládky. Jsou oblasti, kde jsme absolutní špička. Například v oblasti velkých lodních jeřábů ale očekáváme jisté zhoršení situace, protože nám doběhl patent na věžové jeřáby a můžeme očekávat nástup jiných firem. Jelikož ale dostáváme stále objednávky na pořád větší a těžší jeřáby, myslím si, že je naše pozice v tomto segmentu stále velmi dobrá. U vrtných systémů jsme začali nabízet něco, co trh v současné době nenabízí. Jde o kompaktní uzavřenou vrtnou věž, která je v podstatě multifunkční. Zařízení po určitých úpravách umí nejen vyvrtat, ale i instalovat komponenty vrtu, umí začít pokládat potrubí v tom místě. Co se týče pokládkových systémů tam jsme rovněž
na špici zejména díky tomu, že jsme schopni kombinovat různé typy pokládky do jednoho zařízení. Klient může použít jedno plavidlo pro tři základní typy pokládkových operací.
Kým jsou vaši významní klienti?
Nejvýznamnějším klientem z poslední doby v oblasti zvedací techniky je nizozemské Jumbo, na jehož plavidlech jsou z 90 % naše jeřáby. V oblasti vrtné techniky je to společnost Frontier, pro kterou vyrábíme vrtné lodě Buly 1 a 2. A v poslední době společnost Noble Drilling, pro kterou děláme loď Globe Trotter, což je vývoj vrtné věže Buly znamenající zvýšenou kapacitu, vyšší věž, větší dosah, větší nosnosti. U pokládkových systémů je významným klientem společnost SUBSEA 7 nebo společnost ACERGY.
Huisman má ale za sebou i řadu velmi zajímavých projektů. Například výroba speciálních kleští pro vyzvednutí ruské jaderné ponorky Kursk?
Na vyzvednutí Kursku jsme se podíleli v pozici technologického partnera. My jsme tu ponorku nevytahovali. Vytahovalo ji nizozemské konsorcium Mammoet – Smith, a jelikož s těmito firmami dlouhodobě spolupracujeme, oslovili nás, abychom dodali technologie. Z pohledu objemu se jednalo o relativně malou zakázku, ale z pohledu rychlosti dodávky to byla velice žhavá zakázka. Další specifickou zakázkou byly před několika lety práce na potopeném trajektu Tricolor v lamanšském kanále, který ležel uprostřed plavební dráhy, obrácený na boku a při odlivu vyčníval nad hladinu. Rozhodli se jej rozříznout na 9 kusů, vytáhnout, odvést do Nizozemí a sešrotovat. Tam jsme dodávali technologie pro vlastní řezání jako navijáky a OK pro platformy. Vrak tahaly jeřáby, které jsme rovněž vyráběli.
Jak vidíte budoucnost Huismanu?
Zajímavý obchod se vyvíjí v oblasti větrných elektráren. Probíhá výroba jeřábu s nosností 600 t, který je právě určen pro instalace větrných elektráren, což je vlastně jednoduchá konstrukce se kterou se ale velmi obtížně manipuluje. Ve fázi konceptu připravujeme plavidlo určené právě pro tento typ operací.