Výroba a montáž dálničního mostu přes řeku Ybbs na dálnici A1 v Rakousku
Rubrika: PR
Na dálnici A1 West Autobahn probíhají v současnosti ve směru Linec – Vídeň stavební práce spočívající v rozšíření dálnice o jeden jízdní pruh. Součástí stavby je rekonstrukce a přestavba (rozšíření) dálničního mostu přes řeku Ybbs na km 103,155. Součástí této akce je demolice stávajícího železobetonového mostu, sanace podpěrných konstrukcí a vybudování nového přemostění pro každý jízdní směr. Hlavním zhotovitelem stavby je sdružení firem Alpine, Habau a Gebr. Haider. Jako podzhotovitele pro výrobu a montáž ocelové nosné konstrukce nového mostu včetně provedení protikorozní ochrany vybralo firmu MCE Stahl-und Maschinenbau, respektive firmu MCE Slaný.
Most překonává řeku Ybbs nedaleko jejího ústí do Dunaje u městečka Neumarkt an der Ybbs v Dolním Rakousku (Niederösterreich). Most je třípolový a je usazen na sanované původní pilíře a opěry. Celková délka mostu je 133 m, přičemž rozpětí jednotlivých polí jsou 41 m + 51,3 m + 41 m. Šikmost mostu je zhruba 48 stupňů. Celková šířka mostovky bude 2 × 17 m. Realizace první části stavebních prací (včetně rekonstrukce všech mostních objektů, které jsou součástí stavby) proběhla od 1. 4. 2011 do 14. 11. 2011. Most přes řeku Ybbs tvoří dva mosty, každý pro jeden jízdní směr. Jako první byla vyrobena a namontována mostní konstrukce pro směr Linec – Vídeň o celkové hmotnosti 498 tun. Celková hmotnost vyráběných konstrukcí je pak cca 985 tun.
STATIKA
Ze statického hlediska se jedná o spojitý nosník o třech polích. Nosná konstrukce mostu je tvořena dvěma ocelovými svařovanými trámy obdélníkového průřezu se spřaženou železobetonovou deskou mostovky. Nosníky budou vzájemně svázány železobetonovými příčníky vybudovanými spolu s betonáží mostovky. Osová vzdálenost ocelových nosníků v každém směru je 8,95 m. Rozměry trámů jsou 1 300 mm, respektive 1 360 mm (šířka horní, respektive spodní pásnice) × 2 300 mm, respektive 2 500 mm. Příčný sklon mostovky je zajištěn právě rozdílnou výškou trámů. Tloušťka horní i dolní pásnice je 35 mm, dolní pásnice je v místech ložisek zesílena lamelami tloušťek 10 až 100 mm a podélnými výztuhami. Stěny trámů jsou z plechu tloušťky 15 mm a jsou zesílené podélnými trapézovými výztuhami z plechu tl. 8 mm. Spřažení nosné ocelové konstrukce s železobetonovou deskou mostovky a s příčníky je zajištěno pomocí spřahovacích trnů průměru 22 a 25 mm a délek 75, 150 a 200 mm. Most je vyroben z oceli S355J2+N. Každý nosník byl rozdělen na 5 montážních dílců v délkách od 21,2 m do 35,2 m a hmotnostech 33,1 t až 65,5 t. Tyto montážní dílce byly ve výrobním závodě MCE Slaný ošetřeny protikorozní ochranou včetně vnitřních ploch (trámy jsou průchozí).
MONTÁŽ
Transport montážních dílců byl realizován nadrozměrnou přepravou po silnici, nosníky byly z prostorových důvodů dopravovány otočené na boku. Koncept montáže podélným výsuvem, včetně dokumentace, zpracovalo montážní oddělení MCE Slaný. Postup montáže byl následující: Na staveništi byly dílce složeny z návěsů, otočeny a usazeny do požadované polohy autojeřábem 200 t. Předmontážní plocha umožnila sestavení a svaření všech dílců, včetně provedení protikorozní ochrany montážních spojů a namontování dalších dodatečných konstrukcí (konzoly pro bednění betonáže mostovky). Souběžně byly na pilíře a opěry namontovány pomocné konstrukce pro podélný výsuv nosníku. Sestavené trámy byly poté vysunuty nad mostní pilíře. Z technických důvodů probíhal výsuv trámů poměrně vysoko nad pilíři, proto byly trámy ještě svisle spuštěny o cca 5 m níže. Vnější nosník byl poté příčně přesunut nad ložiska, zatímco nosník vnitřní byl vysouván přímo v nadložiskové poloze. Montážní práce MCE Slaný ukončila rozebráním pomocných konstrukcí, usazením obou trámů do definitivní polohy na ložiska, instalací a zavařením klínových desek. Během montáže byly nosníky na předmontážní ploše podrobeny opakované kontrole geometrie před i po svaření a byly provedeny nedestruktivní zkoušky svarů ultrazvukem a kontrola nátěrů.
Celá montáž byla naplánována a realizována tak, aby byly eliminovány všechny prostoje a čekací doby (nepřetržité svářečské práce, apod). Přes drobné komplikace, provázející každou stavbu podobné náročnosti a rozsahu, se celá montáž uskutečnila v rekordním čase 5 týdnů, zejména díky osobnímu nasazení všech montérů a stavba tak mohla být v termínu a požadované kvalitě předána objednateli. Výroba, protikorozní ochrana a montáž mostu přes řeku Ybbs firmou MCE Slaný trvala od konce června 2011 do 26. 8. 2011. Výroba a montáž druhé poloviny mostu (druhá etapa) bude probíhat od konce března 2012 do poloviny září 2012.