Veletrh For Industry se dnes stal místem živé debaty odborníků o korupci a protikorupčních opatřeních
Rubrika: 2010
Na For Industry v Pražském výstavním areálu Letňany se dnes v rámci doprovodného programu veletrhu živě diskutovalo o korupci a protikorupčních opatření. Na semináři „Bez úplatku to nejde“ představila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) výsledky průzkumu o názorech podnikatelů na korupci. Zároveň zde zástupci ministerstva financí, Transparency International, Americké obchodní komory i vystavovatelé živě diskutovali o korupci a možných protikorupčních opatřeních. Podle výzkumu, kterého se zúčastnilo přes 600 zástupců malých i středních firem, by 62 % podnikatelů nebylo ochotno dát úplatek pro získání zakázky. Na druhou stranu 10 % dotazovaných úplatek poskytlo. Zajímavá je i otázka provize ze zakázek. Ve státním sektoru se výše provize pro úředníka pohybuje ve výši 15 %, zatímco v komerčních firmách je prostředí více konkurenční a provize je tak o sedm procent nižší (8 %). Podrobné výsledky průzkumu najdete na www.amsp.cz
V rámci dalších kroků AMSP společně se svými partnery navrhuje balíček protikorupčních opatření, který se skládá ze čtyř kroků:
- Svlékání firem „do naha“ před vstupem do výběrového řízení
- Plné zveřejňování zakázek
- Novelizace zákona o finanční kontrole
- Posílení role NKÚ
Karel Havlíček, místopředseda AMSP ČR položil svým hostům v diskuzi následující otázky:
Myslíte si, že je v ČR situace v oblasti korupce horší než v USA či jinde v západní Evropě?
Odpovídá - Weston Stacey, ředitel Americké obchodní komory
Problém nevnímám jako horší, ale v poslední době zřejmější. Výsledky průzkumu bohužel odpovídají tomu, co slyšíme od investorů. Silná korupce je i důvodem, proč firmy se kterými pracujeme, nechtějí vstupovat do státních zakázek. Jednoduše nechtějí přijít o svoji dobrou pověst a důvěru zákazníků.
Domníváte se, že protikorupční balíčky jsou řešení? Je šance, aby se zde zlepšilo prostředí udělování zakázek?
Odpovídá – David Ondráčka, ředitel Transparency International Česká republika
Dnes, dvacet let po revoluci, jsme v bodě, kdy se již něco stát musí. Společnost to vyžaduje. Nejsem však skeptický, mnoho dobrého se udělalo a dělá, vznikla zde spousta iniciativ, které se snaží něco změnit. Zatím došlo ze strany státu jen ke snižování administrativy, ale to nestačí. Chybí zde institucionální odvaha. Kontrolní instituce tady jsou, ale plně nevyužívají svých pravomocí. Na papíře máme pravidla, ale nedodržujeme je.
Podniká Ministerstvo financí nějaké kroky ke zlepšení současného stavu zákonů?
Odpovídá Ing. Karel Mařík, ředitel interního auditu Ministerstva financí ČR
Ano víme, že zákon je starý, ale již jsme přichystali novelu současného zákona o finanční kontrole. Bude hovořit o řízení a kontrole ve finanční správě, bohužel jeho projednání bylo odkládáno. Podle mých posledních informací se novela zákona bude projednávat koncem října v parlamentu. Jeho účinnost by měla být od poloviny roku 2011. Bohužel musím dodat, co jsem již před dvěma roky zmínil. Pokud nebude odstraněna korupce v polických stranách, je naše snažení marné.
Co by podle vašich zkušeností mělo být hlavním pilířem změn?
Odpovídá David Ondráčka, ředitel Transaparency International Česká republika
Jako první vidím zefektivnění vyšetřování činů organizovaných skupin a korupce. Policejní specialisté musí mít k ruce další odborníky, jako jsou daňový poradci, specialisté na čerpání fondů z Evropské unie a další. To zde zásadním způsobem chybí. Dále je nutné snižovat příležitosti pro vytváření korupčního prostředí. Zamezit se tomu dá přísnější kontrolou vydávaných norem, novelizací zákonů zda neposkytují prostor pro vytváření korupčního prostředí. A třetím krokem je jednoznačně zvýšení kompetentnosti úředníků. Měli by být důkladně školení, aby byli schopni posoudit nabídky a jejich průhlednost, efektivitu a správnost.
Kdo má být odpovědný za jejich dodržování?
Odpovídá David Ondráčka, ředitel Transaparecy International Česká republika
Odpovědnost je nyní na Ministerstvu vnitra ČR. To je špatně. Měl by vzniknout úřad nebo zástupce, který by byl navázaný přímo na premiéra.