V Praze připravují nové železniční spojení
Rubrika: 2003
Nové spojení, které řeší zaústění železničních tratí do stanic Praha-Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží, přímo navazuje na stavbu „Modernizace Hlavního nádraží“. Stanice hlavního nádraží by se měla stát především cílovou stanicí dálkových a expresních linek a zároveň průjezdnou stanicí příměstské dopravy, Masarykovo nádraží pak cílem zejména příměstské dopravy. Pro tento záměr je nutné postavit nové přivedení tratí na pražské hlavní nádraží ze severovýchodního sektoru Prahy.
Stavba „Nového spojení“ je urbanisticky významný soubor liniových objektů, které mají svůj počátek za křižovatkou Bulhar (podél Husitské ulice) v místě napojení na realizované nové mostní objekty přes Seifertovu třídu, které nahrazují původní příhradové mosty. Nové severní kolejové zhlaví hlavního nádraží se postupně sbíhá do čtyřkolejné estakády, která půdorysným směrovým obloukem překračuje Husitskou ulici, přechází nad areálem budoucího železničního muzea (dříve lokomotivní depo Masarykova nádraží) a dále přes Trocnovskou ulici. Následně proniká do západního svahu Vítkova, kde jsou situovány dva tunelové portály. Železniční trasa spojení následně prochází dvojicí nových ražených dvoukolejných tunelů, které na východní straně vyúsťují přibližně ve stejné vzdálenosti, jako východní tunelový portál původní jednokolejné vítkovské trati.
Za nově navrženou dvojicí východních tunelových portálů, výškově situovaných níže než portál původní vítkovské tratě, nastává poměrně složitá konstrukce kolejového rozpletu tratě do směru na Libeň a na Holešovice a Vysočany. Zároveň v tomto místě dochází k zaústění tratě od Masarykova nádraží. Celý kolejový rozplet využívá kolejových úseků na estakádě i na terasovitých galeriích na opěrných stěnách. Celý kolejově složitý úsek je situován do stráně nad Karlínem nad sídlištěm Invalidovna a ulicí U Sluncové.
Generální projektant: SUDOP Praha, a.s.
Hlavní inženýr projektu: Ing. Ivan Pomykáček
Urbanistické a architektonické řešení: Ing. arch. Patrik Kotas, Ing. arch. Petr Šafránek
Konstrukční řešení čtyřkolejné estakády: Ing. Roman Šafář
Design západního portálu dvojice tunelů pod vrchem Vítkov (vjezd od hlavního nádraží).
Design východního portálu dvojice tunelů pod vrchem Vítkov s přechodem na navazující úseky tratí.