KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2003    Technici obdivují silnici na vrchol pohoří Javorníků

Technici obdivují silnici na vrchol pohoří Javorníků

Publikováno: 6.11.2003, Aktualizováno: 16.2.2010 00:20
Rubrika: 2003

Přístupovou komunikaci „Velká Vranča - Hrdinka - pohoří Javorníků“ dokončila a slavnostně uvedla 7. listopadu do užívání společnost Skanska DS. První automobily tak mohly využít náhradu silničního spojení z Lysé pod Makytou ze Slovenské republiky do pohoří Javorníků. Rekreační chaty Kohútka, Javorka, Spartak, Portáš a chaty soukromníků tak již nebudou jako doposud přístupné pro motorová vozidla pouze ze slovenské strany.

Téměř tři kilometry dlouhá silnice, která se nachází na území Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Beskydy, respektuje přísné požadavky její správy. Technicky je navržena tak, aby byl minimalizován dopad stavby na okolí, z tohoto důvodu nebude komunikace přístupná pro veškerá vozidla a bude podléhat speciálnímu dopravnímu režimu. Celkové náklady na komunikaci představovaly necelých 180 milionů korun.

Převýšení téměř 300 metrů v horských podmínkách předurčovalo technickou náročnost celé stavby. Minimální trvalý zábor přinutil projektanty využít na této stavbě všech dostupných moderních metod a materiálů používaných v dopravním stavitelství. Firma například využila nabídky firmy ViaCon a postavila dva mosty typu TUBOSIDER (pružné, žárově zinkované ocelové obloukové konstrukce). Technickou „lahůdkou“ se staly i kotvené zářezy metodou hřebíkování s torkretovou omítkou a také vyztužené násypy se zatravněným povrchem. Zde bylo použito separačních, výztužných i protierozních a geomřížovin k docílení maximálních sklonů svahů 1:1. „Tak náročnou akci z technického hlediska za svou asi třicetiletou stavební praxi nepamatuji,“ uvedl k tomu Ing. Jiří Škubna, ředitel Skanska DS, a.s., závod 75 - Olomouc.

Jednopruhová komunikace je široká tři metry s rozšířením ve směrových obloucích. Šířka krajnice je 0,75 metrů v místech se směrovými sloupky a 1,5 metru v místech se svodidly. Maximální podélný sklon komunikace činí 15% a v točkách 8%. Jednostranný příčný sklon představuje 3 %, ve vhodných místech je vybudováno osm výhyben, povrchová voda je svedena dlážděnými příkopy do vodotečí. Součástí komunikace je vybudované parkoviště pro 60 vozidel na konci úseku v blízkosti lyžařských vleků. K celkovému začlenění stavby do okolní valašské přírody Javorníků slouží i veškeré obklady mostních opěr, dlážděné příkopy, propustky a elegantní gabionové zdi z dovezeného kamene, pohledově stejného jako místní pískovce. „Příroda toto dílo jistě příjme,“ řekl před slavnostním přestřižením pásky místopředseda představenstva firmy Skanska DS Ing. Milan Matzenauer.



Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Železnice již nerozděluje Mladou Boleslav (17x)
Největší investiční akce novodobých dějin města Mladá Boleslav, zapuštění železniční trati u Slovanky (tedy na trati mez...
Německý fotbal získá supermoderní stánek (16x)
Celkem 2 500 tun oceli a 14 tisíc metrů krychlových betonu bude využito při výstavbě nového supermoderního fotbalového s...
Velký rozsah prací na letišti Ruzyně (14x)
Výstavba hlavního objektu Terminálu Sever 1 ruzyňského letiště s největší pravděpodobností začne 21.listopadu 2003. Real...

NEJlépe hodnocené související články

Velký rozsah prací na letišti Ruzyně (0.5 b.)
Výstavba hlavního objektu Terminálu Sever 1 ruzyňského letiště s největší pravděpodobností začne 21.listopadu 2003. Real...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice