KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Investiční celky    Letecké muzeum Metoděje Vlacha    „Stavby tohoto charakteru nejsou na našem stavebním trhu často realizovány,“

„Stavby tohoto charakteru nejsou na našem stavebním trhu často realizovány,“

Publikováno: 23.3.2015
Rubrika: Letecké muzeum Metoděje Vlacha

uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE ředitel divize 1 společnosti Energie-stavební a báňská a. s. Ing. Jan Kdýr.

Čím pro vás byla práce na stavbě leteckého muzea specifická?
Stavba Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi je především mimořádným tvůrčím výrazem Ing. Arch. Michala Hlaváčka, který se při zrodu projektu nechal inspirovat tvarem neviditelného letadla Stealth. To byl podnět pro základní geometrický tvar objektu, který byl dále doplněn o další prvky, čímž je dosaženo maximální využití objektu, při naplnění všech požadavků umístění muzea v bezprostřední blízkosti letiště. Tím je maximálně využit nejen vnitřní prostor pro expozice, instalaci leteckých trenažérů a dalších interaktivních prvků spojených s letectvím, ale i možnost sledovat pohyb po letecké ploše z tribuny, či širšího okolí z vyhlídkové věže. Specifičnost samotné realizace spočívala především ve skutečnosti, že kromě obecně platných právních a legislativních předpisů zde bylo nutné dodržovat i legislativu a předpisy spojené s prováděním prací v blízkosti letištní plochy. Proto na tuto stavbu nebylo vydáno stavební povolení stavebním odborem na místním městském úřadu, ale Úřadem pro civilní letectví ČR. Těmito předpisy jsme byli limitováni jak při využití jeřábů a dalších zdvihacích prostředků při provádění betonových konstrukcí, stavby nosné konstrukce z dřevěných lepených vazníků a opláštění, ale i při zřízení samotného zařízení staveniště s buňkovištěm, skládkami materiálu a deponií zeminy.

Atraktivní stavba nepochybně přináší některá netradiční řešení. Můžete čtenářům některá představit?
Stavby tohoto charakteru nejsou na našem stavebním trhu často realizovány a jedná se o ojedinělé případy. O to více jsme se zde setkávali s určitými specifičnostmi, které stavba hangáru představuje. Stavba je založena na kombinaci hlubinných a plošných základů. Nosná konstrukce haly je tvořena 13 rámy z lepeného lamelového dřeva o průřezu příčle 240 × 1 800 mm. Záklop na dřevěných vaznících je proveden z OSB desek. Opláštění objektu je kombinací hliníkových prosklených konstrukcí s falcovanou titanzinkovou krytinou. Na ploché části střechy je použita PVC fólie ve dvou barevných odstínech, kdy fólií v tmavší barvě jsou na střeše vytvořeny motivy s leteckou tématikou. Při realizaci bylo nutné řešit řadu složitých detailů, aby bylo předejito zatékání srážkových vod do objektu, popřípadě vzniku škod způsobeným navátím a následným odtáváním sněhu. Tuhost rámové konstrukce zajišťují ocelová ztužidla. V úrovni 2. NP je na ocelových táhlech zavěšena propojovací lávka, procházející středem hangáru. Nosné stěny, výtahová šachta se schodištěm a především vyhlídková věž jsou provedeny z pohledových železobetonů. Na vyhlídkové věži jsou pohledové betony doplněny ocelovou konstrukcí opláštěnou tahokovem. Výstavbou muzea s přilehlými komunikacemi došlo ke znemožnění vsakování značné části dešťových vod. Aby byl maximálně eliminován odvod dešťových vod, byl mezi jihovýchodní stranou objektu a přistávací dráhou vybudován vsakovací objekt. Přestože objekt působí spíše dojmem industriální stavby, tak jsou zde i prostory pro posezení a odpočinek, konference, zázemí pilotů a personálu muzea. Tyto prostory jsou koncipovány s maximálním citem pro prostor a především pro detail všech na sebe navazujících konstrukcí a ploch.

Jaké jsou požadavky na požární bezpečnost? Přeci jen je stavba z velké části dřevěná, navíc plná vzácných exponátů…
Z hlediska požárně-bezpečnostního je objekt vybaven elektrickým požárním zabezpečením. Jednotlivé požární úseky jsou odděleny stěnami a příčkami s příslušnou požární odolností a odpovídajícími únikovými východy z objektu. Prostupy instalací požárně dělícími konstrukcemi jsou opatřeny požárními ucpávkami. Na rozvodech vzduchotechniky jsou požární klapky. Dále jsou v objektu zřízeny požární hydranty a v několika prostorách umístěny přenosné hasicí přístroje.

Projekt Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi je díky ocenění v soutěži Stavba roku známým. Můžete ale představit jiné realizace, na kterých společnost Energie-stavební a báňská a. s. pracuje, nebo které v nedávné době dokončila?
S výstavbou Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi realizovala naše akciová společnost řadu projektů. Mezi největší projekty patří komplexní rekonstrukce křídla D1 v příbramské nemocnici, rekonstrukce části B, C1a a C1b v nemocnici Kladno, modernizace a přístavba psychiatrického oddělení v nemocnici Svitavy, rekonstrukce laboratoří na VŠCHT v Praze, nástavba laboratoří a výstavba laboratoře nanotechnologie pro FBMI v Kladně, výstavba kanalizace a ČOV v obcích Pchery a Kněževes, výstavba kanalizace v Krásné Lípě, rekonstrukce ČOV v Mníšku pod Brdy, výstavba sportovně-rekreačního areálu a multifunkčního centra ve Vrchbělé, rekonstrukce operačního střediska pro policii ČR na Zbraslavi, rekonstrukce kulturního střediska Průhon v Praze 17 – Řepy, výstavba areálu volnočasových aktivit v Mladé Boleslavi, rekonstrukce náměstí Kladno – Sítná a řada dalších rekonstrukcí objektů pozemního stavitelství.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Ing. Jan Kdýr

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

„Stavby tohoto charakteru nejsou na našem stavebním trhu často realizovány,“ „Stavby tohoto charakteru nejsou na našem stavebním trhu často realizovány,“ (19x)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE ředitel divize 1 společnosti Energie-stavební a báňská a. s. Ing. Jan Kdýr....
Vsakovací bloky na stavbě Leteckého muzea Metoděje VlachaVsakovací bloky na stavbě Leteckého muzea Metoděje Vlacha (18x)
Společnost GLYNWED s. r. o. stojí za dodávkou celkem 680 ks vsakovacích bloků Rain Bloc k novostavbě Leteckého muzea Met...
Letecké muzeum Metoděje Vlacha – zajímavá konstrukce a funkční řešeníLetecké muzeum Metoděje Vlacha – zajímavá konstrukce a funkční řešení (17x)
Stavba leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi neměla lehký osud. Projekt zmítaný politickými ambicemi od začá...

NEJdiskutovanější související články

Vsakovací bloky na stavbě Leteckého muzea Metoděje VlachaVsakovací bloky na stavbě Leteckého muzea Metoděje Vlacha (1x)
Společnost GLYNWED s. r. o. stojí za dodávkou celkem 680 ks vsakovacích bloků Rain Bloc k novostavbě Leteckého muzea Met...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice