Stanovisko děkanů technických fakult
Publikováno: 18.5.2011
Rubrika: 2011
Rubrika: 2011
Setkání děkanů technických fakult ČR.
Děkani 27 technických fakult se na svém setkání dohodli na stanovisku:
- Pozorně sledujeme situaci českého vysokého technického školství a považujeme ji za neadekvátní pro rozvoj společnosti a dlouhodobě neudržitelnou.
- Předložený věcný návrh zákona o vysokých školách tuto situaci neřeší, naopak představuje zásadní ohrožení úrovně vzdělanosti v České republice.
- Obáváme se, že je v něm skryta hrozba omezení akademických svobod, potenciální možnost privatizace veřejných prostředků na vzdělávání a účelové zneužití akademické sféry.
- Z tohoto důvodu jsme se rozhodli vytvořit „Asociaci děkanů technických fakult“ jako platformu pro jednání o zásadních otázkách reálné podpory technického vzdělávání.
- Reforma systému vysokého školství musí obsahovat tyto zásadní principy:
- Akademické svobody
Autonomie akademické sféry je po dlouhá staletí chápána jako základní podmínka svobodného rozvoje kritického myšlení, která rozvíjí vzdělanost lidstva i v dobách společenských a politických zvratů. Totalitní režimy 20. století vždy likvidovaly akademické svobody. Obáváme se likvidace či omezení této autonomie v podobě oslabení vysokoškolských institucí při volbě představitelů akademických obcí i v dalších pravomocích. - Kvalita vzdělání
Vysokoškolské vzdělání vyžaduje soustavnou péči o jeho kvalitu, které lze dosáhnout pouze respektem k tradičním hodnotám a dlouhodobým úsilím, nikoliv rychlými administrativními direktivními zásahy ani vytvořením volného prostoru pro čistě komerční zájmy. Obáváme se dalšího snižování kvality, které je obsaženo v aktuálním věcném záměru zákona o vysokých školách. - Podpora technického vzdělávání
Stále více se projevuje nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků v různých technických oborech.
Požadujeme reálnou podporu k vytvoření ekonomických podmínek na vysokých školách pro vzdělávání dostatečného počtu technických odborníků na našich fakultách v kvalitě požadované praxí.