Stanice metra Národní třída
Rubrika: Quadrio
Historie rekonstrukce této stanice metra je spojena s opravami metra po povodni 2002. V té době byla oprava stanice provedena pouze v nejnutnějším rozsahu pro zajištění bezpečného provozu, neboť již tehdy se v tomto místě uvažovalo s brzkou zástavbou proluky za obchodním domem Máj. Ta se pod původním názvem Copa Centrum začala připravovat, ale vlastní realizace projektu se postupně posunovala v čase. Myšlenka na koordinaci dvou staveb – developerského projektu dnes nazvaného Quadrio a důkladné rekonstrukce stanice Národní třída zůstala. Tato časová koordinace má svůj racionální důvod, neboť oba projekty vyžadovaly dočasné uzavření stanice metra pro cestující. Vzhledem k exponovanému umístění v centrální části města byl tudíž zásah do funkce stanice časově minimalizován.
Vestibul a stanice metra Národní třída jsou součástí trasy I.B pražského metra. Stanice je ražená jako trojlodní pilířová se zkrácenou střední lodí a ostrovním nástupištěm. Osová vzdálenost kolejí je 21 m, délka nástupiště 100 m. Nástupiště se nachází v hloubce 39,5 m pod ulici Magdaleny Rettigové a pod blokem budov mezi ulicemi Vladislavovou a Spálenou.
Původní vestibul byl situován v úrovni terénu na volném prostranství, které vzniklo v rámci výstavby metra po demolici původního bloku deseti domů, které se nacházely mezi ulicemi Spálená, Purkyňova a Vladislavova na Praze 1.
Z důvodu zástavby této lokality obchodně administrativním centrem Quadrio bylo přistoupeno k demolici původního povrchového vestibulu a jeho tří podzemních podlaží.
Došlo ke zkrácení stávajícího eskalátorového tunelu do stanice o cca 10 m, přesunu hlavního vzduchotechnického výdechu metra a nově byla vybudovaná šachta pro uložení optických kabelů vedených do metra.
Na rekonstrukci stanice a zřízení nového vestibulu se investorsky podílejí Dopravní podnik hl. m. Prahy a. s. a developer centra Quadrio.
Autorem projektové dokumentace je METROPROJEKT Praha a. s.
Již před rekonstrukcí byl nejen pro imobilní občany vybudován druhý přístup do stanice z ulice Magdaleny Rettigové. Jedná se o bezbariérový přístup dvěma výtahy.
NOVÝ VESTIBUL STANICE NÁRODNÍ
Nový vestibul bude zakomponován do stavby multifunkčního centra Quadrio, které má osm nadzemních a čtyři podzemní podlaží.
Dispoziční uspořádání vestibulu metra zahrnuje jak veřejné prostory pro cestující, tak nezbytné technologické a provozní prostory pro funkce stanice metra. Prostory metra jsou situovány od 1. nadzemního podlaží, kde se nacházejí vstupy, jak veřejný, tak služební, až do 4. podzemního podlaží, kde je umístěno zázemí metra.
Vstup do metra je nově situován z rohu ulic Spálené a Purkyňovy. Zásadně se mění původní pojetí vestibulu v duchu nové koncepce centra Quadrio. Trojící eskalátorů o zdvihu 9,7 m se veřejnost dostane z uliční úrovně do 2. podzemního podlaží, kde se nachází veřejná část metra s vestibulem a podchodem. Dále se do stanice na úroveň nástupiště cestující dostanou původním, zkráceným, eskalátorovým tunelem, s trojící eskalátorů se zdvihem 27,4 m.
Kromě hlavního vstupu ze Spálené ulice je metro propojeno ve druhém podzemním patře s obchodní a kancelářskou časti budovy Quadrio. Cestující, kteří přicházejí od Jungmannovy a Vladislavovy ulice, se tak mohou v době provozu dostat do vestibulu metra i přes prostory Quadria, kde jsou instalovány výtahy a další eskalátory.
Služební vstup do metra s nákladním výtahem a pevným schodištěm je situován z ulice Purkyňovy.
Prostory metra jsou od ostatní části budovy Quadrio odděleny samostatnou železobetonovou konstrukcí, čímž je prostor stavebně, požárně i elektricky oddělen. Z důvodu elektrického oddělení prostor metra od budovy Quadrio je mezi konstrukce vložena foliová izolace z PVC tak, aby nedocházelo k pronikání bludných proudů, které mohou být indukovány stejnosměrnou napájecí soustavou metra.
Architektura prostoru veřejné části vestibulu je tvořena kombinací skla, nerezového broušeného plechu a kamene. Skleněný obklad je členěn vertikálně, pásy šířky 400 mm. Sklo je navrženo bezpečnostní, vrstvené, v odstínu žluté barvy. Při podlaze je lemován soklem z nerezi. Nerezový broušený plech je použit také na obkladech sloupů.
Podhledy ve veřejné části jsou navrženy lamelové se skladebným rozměrem lamel 200 mm. Barva podhledu je navržena šedostříbrná. Dlažba je v tomto prostoru navržena vzhledem k jeho významu a provoznímu zatížení kamenná, žulová.
Propojení vestibulu s nástupištěm zkráceným eskalátorovým tunelem bude architektonickým pojetím navazovat na vestibul. Vrchol klenby nad eskalátory zůstane dle původního řešení. Jsou zde použity smaltované plechy barvy bílé, na bocích eskalátorového tunelu dochází ke změně. Balustráda eskalátorů bude lemovaná pásem obkladu z nerezového broušeného plechu.
OPRAVA STANICE
V rámci uzavření stanice se přistoupilo i k rekonstrukci veřejné části stanice v úrovni nástupiště. Po demontáži původních obkladů a podhledů ve všech staničních tunelech, přístupové chodbě i mezi pilíři, byl nad podhledy demontován systém zachytávání a odvodu průsakové vody (tzv. zonty).
Po odhalení nosné konstrukce byly sanovány stávající průsaky.
Následně byly namontovány nové nerezové zonty, které slouží k odvádění případných průsaků do prostor pod nástupištěm a provedeny nové obklady. Obklady jsou v přístupové chodbě, na nástupišti, v kolejišti i kolem pilířů navrženy ze smaltovaných plechů. Šířka obkladu má vazbu na osovou vzdálenost zontů 1 250 mm a jednotlivé segmenty jsou skruženy do oblouku. Vrchol klenby je v barvě bílé, oblé stěny do výšky 2,5 m jsou řešeny barevně, v oranžovožlutém tónu. Obklady jsou lemovány svodidly z nerezového plechu.
Obložení stěny za kolejištěm je výškově vyskládáno ze tří obkladových panelů. Na středovém panelu je umístěn název stanice.
V rámci rekonstrukce byl také ve střední lodi zrekonstruován po obou stranách sdružený nosič. V levém a pravém staničním tunelu hrana nástupiště a osvětlení nad hranou nástupiště.
ŠTOLA A ŠACHTA VZT HLAVNÍHO VĚTRÁNÍ METRA
V rámci výstavby multifunkčního centra dochází k přeložení stávající VZT šachty hlavního větrání metra. Byla ubourána jeho nadzemní část, podzemní železobetonová část a část šachty, kterou tvoří litinové prstence – tybinky.
Nově byla v hloubce cca 25 m pod terénem a základovou deskou Quadria vybudovaná v délce cca 80 m propojovací železobetonová přístupová štola světlosti 4,4 × 5,4 m a nová obdélníková šachta, která na povrchu ústí do třech kruhových kiosků.
Nadzemní část větracího objektu je umístěna na nově vzniklém náměstíčku mezi novostavbou Quadrio a sousedními objekty podél Charvátovy a Vladislavovy ulice, zhruba v těžišti tohoto prostranství. Jeho poloha vyplynula z technických a požárně bezpečnostních předpisů na odstupy tohoto objektu od okolí. Rozdělením požadovaného objemu hmoty výdechu na tři objekty se zlepšuje pěší i optická propustnost náměstí.
Nadzemní část je tvořena železobetonovou monolitickou konstrukcí válců s nasávacím vrchlíkem z předepnuté nerezové sítě. Vlastní opláštění výdechů je nerezovým plechem. Tento návrh pracuje s motivem maximálního odhmotnění tubusů výdechů pomocí válcových zrcadlových ploch, které dokonale odrážejí okolí.
Objekt bude také sloužit jako požární zásahová cesta pro přístup z úrovně terénu do podzemních prostor metra se systémem provozních a požárních žebříků.
REKLAMY NA OBRAZOVKÁCH
Rekonstrukční práce v eskalátorovém tunelu do stanice metra byly využity k další paralelní investici – instalaci reklamních LCD panelů v tunelu podél hlavních eskalátorů do stanice. Jedná se o pilotní projekt reklamní agentury, který by se mohl následně opakovat i v některých dalších stanicích pražského metra.
Národní třída Underground Station
The history of reconstruction of this underground station is related to underground repairs following the 2002 flood. At that time, station repairs were only carried out in an extent necessary in order to ensure safe operation, as building in the gap side behind Máj shopping centre was already being considered in near future at that time. Its preparation was initiated under original name Copa Centre, however the project execution itself was gradually postponed. The idea of coordination of the two constructions – developer project currently named Quadrio and thorough reconstruction of Národní třída station has persisted. This time coordination has its rational reason, since both projects required temporary underground station closure for passengers. With regard to the exposed location in the city centre, interference with the station function was minimised in terms of time.