KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2016    Stáhne EIA dopravní stavitelství do propasti?

Stáhne EIA dopravní stavitelství do propasti?

Publikováno: 19.5.2016
Rubrika: 2016

Dopravní stavitelství se po krátkém optimistickém nádechu opět ocitá ve velmi složité situaci. Uplynulý rok vnímali všichni z oboru velmi pozitivně. Skončila krize, Státní fond dopravní infrastruktury měl k dispozici jeden z největších objemů prostředků v historii a zklidnily se i vztahy mezi jednotlivými aktéry dopravních staveb. „Idyla ale skončila. Hlavním důvodem jsou posudky EIA,“ řekl Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha.

I když jsou po letech na Ředitelství silnic a dálnic ve vedení lidé, kteří své práci rozumí, výrobny materiálů, zejména obalovny, dosáhly rekordních výkonů a stavební firmy pracovaly až na hranici své kapacity, perspektivy dobré nejsou. „Jak je v ČR neblahým zvykem, situaci jsme si zbytečně sami zkomplikovali,“ doplnil Petr Svoboda.

V roce 2014 byla odborná i laická veřejnost přesvědčována, že bez novely zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, nebudeme moci čerpat evropské prostředky. Přes námitky Sdružení pro výstavbu silnic Praha, Svazu podnikatelů ve stavebnictví a dalších odborných organizací byla schválena novela tohoto zákona (zákon č. 39/2015 Sb.) a 1. dubna 2015 vešla v platnost. Bohužel si nikdo ze zákonodárců neověřil, co všechno to způsobí a kolika staveb se novela razantně dotkne.

Podle platného zákona je mimo jiné nutné před územním rozhodnutím, stavebním povolením, změnou stavebního povolení a dalšími úředními úkony ověřit, zda dokumentace odpovídá původně vydanému stanovisku EIA, a to podle všech předchozích zákonů o vlivu na životní prostředí. Takové ověření se musí provést ve dvou dokumentech. Jedná se o Ověřující závazné stanovisko, kterým příslušný orgán ověří, zda vyhovuje původnímu stanovisku EIA, o Verifikační závazné stanovisko (tzv. Coherence Stamp), u kterého příslušný orgán (u kapacitních komunikací je jím pro oba dokumenty MŽP) ověří, zda došlo oproti záměru ke změnám, které by mohly mít významný negativní vliv. Když není jeden či druhý dokument vydán, musí se stavební projekt posuzovat novou EIA. Tak se může proces EIA pro jednu a tu samou stavbu několikrát opakovat.

„Největším problémem je nevydávání těchto dvou stanovisek pro stavební projekty, které zatím nebyly zahájeny, se stanoviskem EIA ještě dle původního zákona 244/1992 Sb., který platil až do konce roku 2001 a na nějž navazovala celá řada dalších rozhodnutí,“ uvedl Petr Svoboda. U těchto staveb se stanovisky dle zákona 244/1992 Sb. zatím vydávání výše uvedených stanovisek neprobíhá a ani probíhat nemůže, protože Evropská komise takový postup dosud neschválila a bez dohody s EK by České republice mohlo být omezeno nebo zastaveno čerpání dotací z EU. Dle Evropské komise jsme poslední zemí EU, která nerespektuje platnou evropskou legislativu. Zatím to vypadá, že EK bude posuzovat každou takovou stavbu jednotlivě. ŘSD údajně může zahájit práce na podkladech potřebných pro verifikace, které by mohly být případně využitelné pro opakování celého procesu EIA. Jisté je v podstatě jen to, že všechny stavby, které měly stanoviska EIA vydána dle zákona č. 244/1992 Sb., projdou novým posouzením EIA.

A to je problém, i když se politici snaží veřejnost přesvědčit o opaku. „Politici nám tvrdí, že zahajování páteřních silničních, ale i některých železničních staveb se tak zdrží maximálně o rok, ale realita je jiná. Opakování procesu EIA se týká kolem 100 staveb v celkové hodnotě cca 200 mld. Kč. Zopakování těchto procesů znamená v nejlepším případě zdržení 2 roky, ale spíš 3 a v složitých případech i 5 a více let. A u některých staveb se může stát, že se kladná stanoviska nepodaří získat už vůbec nikdy,“ doplnil Petr Svoboda. Otázkou je, jaké stavby se tak v příštích letech podaří zahájit, případně kolik let budeme na jejich realizaci muset čekat.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČAOK – Výkladový komentář k normě ČSN 73 2604 – rozhovor s Ing. Vladimírem Janatou, CSc. (52x)
Vzhledem k opakujícím se dotazům na některá ustanovení normy ČSN 73 2604 Ocelové konstrukce – Kontrola a údržba ocelovýc...
Stotunový jeřáb dorazil ze Sviadnova do Abú Dabí za 30 dní (31x)
Největší kompletní jeřáb vyrobený ve sviadnovském Huismanu v celé jeho 20leté historii převážela společnost DAN-CZECH SP...
Nový program TechCON pro návrhy vnitřních rozvodů TZB Nový program TechCON pro návrhy vnitřních rozvodů TZB (25x)
Wavin Ekoplastik, přední dodavatel plastových potrubních systémů, představil nový programový balíček pro snadné navrhová...

NEJlépe hodnocené související články

80 let Blaser Swisslube (5 b.)
„Bez práce nejsou koláče“ – s tímto heslem letos slaví výrobce chladicích a mazacích látek Blaser Swisslube své 80-ti le...
V Huismanu vyrobili specifický tensioner o váze 485 tunV Huismanu vyrobili specifický tensioner o váze 485 tun (5 b.)
Sviadnovští odborníci společnosti Huisman navrhli a vyrobili specifický tensioner o váze 485 tun. Zařízení je součástí p...
PSJ v Rusku dokončuje závod na výrobu rajčatové pastyPSJ v Rusku dokončuje závod na výrobu rajčatové pasty (5 b.)
V Charabalinském okrese Ruské federace finišuje netradiční zakázka exportní divize PSJ. V městečku Zavolžskoe by měla bý...

NEJdiskutovanější související články

„Hrozivá“ kampaň Poslední strojař začala. Akademici a průmyslníci spojili síly a lákají ke studiu techniky společně„Hrozivá“ kampaň Poslední strojař začala. Akademici a průmyslníci spojili síly a lákají ke studiu techniky společně (3x)
Zástupci Fakulty strojní VŠB-TU Ostrava vytvořili ojedinělou kampaň, jež se poprvé nesnaží jen o samoúčelnou propagaci v...
„V Brně rychle klesá počet volných nových bytů“„V Brně rychle klesá počet volných nových bytů“ (1x)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Marek Vinter, MBA, předseda správní rady Asociace brněnských architektů a ...
Vítkovice personálně zbrojí, do vedení přichází uznávaný Libor Witassek (1x)
Skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG), respektive její společnost VÍTKOVICE, a.s., personálně posiluje. Do léta ji dop...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice