Špičkové nemocniční pracoviště pod heliportem ve Frýdku-Místku
Rubrika: 2015
Na začátku srpna předala společnost HOCHTIEF CZ investorovi Moravskoslezskému kraji pavilon chirurgických oborů v nemocnici ve Frýdku‑Místku. Novostavba nahradila původní objekt z roku 1935, který musel být kvůli havarijnímu stavu v roce 2010 zbourán. Do pětipodlažního objektu, který byl vybaven nejmodernějšími technologiemi, se přestěhovala tři oddělení. Na střeše pavilonu je umístěn heliport záchranné služby.
BEZPEČNÝ A MODERNÍ PROSTOR PRO LÉKAŘE I PACIENTY
Nový pavilon byl navržen jako funkcionalistická budova doplněná o moderní prvky tak, aby zapadal do původní architektonické koncepce ze 30. let minulého století. Do pětipatrového objektu se přestěhovaly oddělení chirurgicko‑traumatologické, ortopedické a urologické. Vzniklo zde 107 nových lůžek a 10 ambulancí. Část pokojů je bezbariérových. Jedná se o půdorysně souměrný objekt tvaru kruhového oblouku s pokračujícími křídly o pěti nadzemních a částečně jenom podzemním podlaží. Počet podlaží nad půdorysem objektu není konstantní. Krajní části jsou pětipodlažní, středová čtyřpodlažní. Šířka objektu je 38 m, celková délka na delší vnější straně 70 m. Výška objektu činí 27 m.
Při obou křídlech je přistavena ocelová konstrukce únikového točitého schodiště. Nosnou konstrukci venkovních ocelových schodišť tvoří ocelové vřeteno a vnější trubkové závěsy. V mezilehlém prostoru probíhají dvě šroubovice z ocelové pásoviny, do které jsou přišroubovány pororošty stupňů a podest.
Všechny střešní konstrukce jsou navrženy jako jednoplášťová plochá střecha s vnitřními vtoky – střešní plášť z živičných pásů s požární klasifikací BROOF (T3). Všechny typy střešních skladeb jsou navrženy jako lepené s lokálním liniovým kotvením kolem atiky a v nárožích a mají stejnou základní skladbu:
- železobetonová stropní deska,
- parozábrana – elastomerbitumenový modifikovaný SBS pás s Al vložkou,
- spádové klíny z EPS 150S,
- tepelná izolace z EPS 150S tl. 240 mm,
- tepelná izolace z minerální vlny ISOVER S tl. 40 mm,
- elastomerbitumenový modifikovaný SBS podkladní samolepící pás,
- elastomerbitumenový modifikovaný SBS vrchní izolační pás.
Na této skladbě jsou pak různé povrchové nášlapné vrstvy, a to buď velkoformátová betonová vymývaná dlažba položená na štěrkovém loži, pod kterým je drenážní systémová deska a geotextílie, nebo násyp s propraných bílých valounů (kačírek), pod kterým je filtrační, separační, ochranná a drenážní vrstva. Tyto skladby střešních plášťů jsou navrženy nad oběma křídly 5. NP a nad průjezdem sanitek v 1. NP.
Nad spojovacím traktem ve 4. NP a po jeho obou bocích nad 3. NP jsou pak vegetací osázené zelené střechy. Základní skladba je stejná jako u dříve zmíněných střech, avšak s přidaným dalším elastomerbitumenovým modifikovaným SBS pásem odolným proti prorůstání kořínků a následující vrchní skladbou pro osazení vegetace:
- ochranné desky z recyklovaného gumového granulátu,
- separační a ochranná HDPE folie,
- drenážní a zásobníková vrstva – nopová folie,
- filtrační, separační, ochranná a drenážní vrstva,
- střešní substrát s vegetací.
HELIPORT
Na budově se nachází také heliport záchranné služby, který má průměr 23 m. Heliport je uzpůsoben k dennímu provozu, Heliport je naprojektován na přistání jednoho vrtulníku o max. váze 3,5 t. Celková plocha heliportu činí 530 m2, spolu s podporami tvoří obestavěný prostor cca 1 900 m3. Nosná konstrukce střešní desky sloužící pro přistávání a stání vrtulníku na střeše novostavby je tvořena kruhovou železobetonovou deskou o průměru 24,4 m. Plocha heliportu je vynášena prostorovou žárově zinkovanou ocelovou konstrukcí do železobetonového nosného skeletu budovy. Heliport slouží k příjmu urgentních pacientů v ohrožení života, má přímou návaznost na trakt operačních sálů v objektu.
Heliport je řešen v souladu s požadavky předpisu MD L 14H jako pracovní, vyvýšený heliport HEMS 1 pro provoz podle pravidel letů VFR ve dne. Heliport bude sloužit výhradně pro Vrtulníkovou leteckou záchrannou službu (HEMS). Jako provozně kritický vrtulník je vzhledem k rozměrům půdorysu a tvaru střechy budovy uvažován vrtulník o max. parametrech:
- průměr rotoru 13,00 m,
- délka vrtulníku 13,00 m,
- hmotnost vrtulníku 3 500 kg.
Parametry provozních ploch jsou navrženy tak, aby vyhovovaly provozu návrhového vrtulníku podle pravidel letů ve dne.
DALŠÍ ÚDAJE O HELIPORTU
Heliport je navržen na střeše projektovaného pavilonu chirurgických oborů:
- nadmořská výška: 365,65 m/1,199.6 ft,
- relativní výška nad terénem: 23,6 m/77.4 ft.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE:
- Lokalita: Frýdek‑Místek
- Investor: Moravskoslezský kraj
- Projektant: Atelier Penta, v.o.s.
- Realizace: HOCHTIEF CZ, divize Pozemní stavby Morava
- Typ stavby: Občanské a administrativní stavby
- Doba výstavby: 5/2013 – 6/2015
Z podkladů HOCHTIEF CZ
The Top Hospital Department under the Heliport in Frydek‑Mistek
In early August, HOCHTIEF CZ Company presented to the investor Silesian Region the Pavilion of Surgery Departments at the hospital in Frydek‑Místek. The new building replaced the original building from 1935, which had to be demolished in 2010 due to its state of disrepair. Three departments moved to a five‑floor building, which was equipped with the latest technologies. On the roof of the pavilion a heliport of emergency services is located.