Předsedové porot oceňují stavební díla
Publikováno: 25.10.2005, Aktualizováno: 25.12.2008 01:09
Rubrika: 2005
Rubrika: 2005
-
Porovnejte úroveň přihlášených staveb loni a letos. Co pro ně bylo charakteristické?
-
Která dopravní stavba vás osobně asi nejvíce zaujala a proč?
-
Vyzdvihněte jeden technický detail nebo zajímavost na přihlášené stavbě, která podle vás „předběhla dobu“ a ještě o nich hodně uslyšíme.
-
Zkuste, prosím, podle úrovně staveb okomentovat současný stav českého stavebnictví.
Petr Moos, proděkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze
předseda poroty Dopravní stavba roku 2005
-
Letos přihlášené stavby představují, oproti loňsku, díla podstatně komplexnější, a to jak po stránce projektové přípravy a financování, tak také po stránce vlastního provádění staveb. Škoda, že chyběla díla, spojená s vodní dopravou.
-
Komplexní řešení vzájemně dobře spolupracujících systémů, vytvořených v tunelovém komplexu Mrázovka. Zde jistě odborníci oceňují inovace v technologii NRTM, při které se v maximální míře využívá samonosnosti horniny. Postup byl aplikován v geologicky nepříznivém prostředí pro stavbu tunelů.
-
Velmi obdivuji systémy zabezpečení provozu tunelů Mrazovka a také kvalitu provedení stavby, jakož i její přínos pro zklidnění dopravy v Praze 5. Můj obdiv má též způsob provedení stavby tunelové části metra IV.C.
-
Podle ohlasů zahraničních odborníků i našich specialistů se české stavebnictví řadí v mnoha ohledech k evropské špičce. A je jistě chvályhodné, že v nejširší míře splňuje náročné evropské standardy.
Radomíra Sedláková
předsedkyně poroty Stavba roku 2005
-
Jednotlivé ročníky se porovnávají obtížně, protože se liší skladba soutěžících staveb. A to jak typologicky, tak místně a ekonomicky. Vždy se přitom docela zajímavě ukazuje, jaká jsou právě ve stavění aktuální témata. Například před několika lety jsme v porotě toužili po bytových stavbách a těch bylo letos hodně. Ale toužíme po nich pořád, nyní v bližším vymezení – po normálních bytových stavbách. Nikoliv jen těch luxusních, jak se samy označují. Vzhledem k tomu, že se po vzoru této soutěže vyrojila řada dalších, jak typologických, tak regionálních, z nichž některé údajně, nevím proč, doporučují, aby se stavby v nich soutěžící nehlásily jinam, nám letos téměř vymizely stavby dopravní, na rozdíl od loňska, kdy jich bylo hodně.
-
Pro mne je každá stavba vždy něčím přitažlivá. Jsem velmi ráda, že je jich každý rok tolik a tak rozmanitých. Opravdu jen výjimečně mě některá nezaujme. U „propadáku“ se chci dopátrat toho, kde se stala chyba a proč to tak špatně dopadlo...
-
Stavba roku není tak úplně soutěží, hledající realizace, zamířené do budoucna. Architektura i stavění jsou do značné míry obory, které pracují s tradicí. Dům musí dodržovat určitá pravidla...
I když pochopitelně novinky, které zaujmou, se každoročně objevují. Letos nás jedna stavba dokonce vyprovokovala k vypsání zvláštní ceny za dokonale inteligentní stavbu. I když je to imponující a úchvatné, nemyslím si, že by to byl příklad pro všechny stavby. Já na realizacích více než technické a technologické inovace oceňuji to, jaký vytvářejí prostor v sobě a kolem sebe, jaké prostředí nabízejí pro lidi uvnitř, jak se chovají ke stavbám kolem sebe, jak mají zvolené a zpracované materiály. -
Většina ze staveb, které se ocitly ve druhém kole, evropské srovnání snese. Každá stavba je vždy pevně zakotvena ve svém konkrétním prostředí, musí dobře plnit funkci, pro niž byla vystavěna. V mezinárodních architektonických soutěžích pro realizované stavby obvykle uspějí ty, které, poněkud zjednodušeně řečeno, jsou představeny dobrými fotografy. To, jak jsou posuzovány soutěže ze stavebního hlediska, nevím. Ale myslím si, že mnohé naše stavby by uspěly i tam. Ty oceněné jistě.