Ocel nad hladinou rybníka
Rubrika: 2005
Výstavba dálnice D 47 pokračuje na řadě míst celé 80 kilometrů trasy z Lipníku n. B. přes Ostravu k polským hranicím. Naplno se staví především obchvat Bělotína a dále na několika lokalitách v Ostravě. V potřebném tempu také probíhají přípravné práce před ražením tunelu, který povede napříč mezi Klimkovicemi a nedalekými lázněmi.
Vysoká koncentrace stavebních kapacit je soustředěna na budování nového mostu na dopravně silně zatížené ulici Rudná. Jde především o výstavbu nového mostu na této ulici, několik silničních a dálničních přivaděčů a obří kruhový objezd či spíše elipsu.
NÁSYP JAKO MONTÁŽNÍ PLOCHA
V lokalitě Polanka nad Odrou postavili v loňském roce stavbaři ODS – Dopravních staveb Ostrava betonové podpěry pro jeden z mostů. Ten přivede dopravu na okraj Ostravy a překlene mimo silně frekventovanou železniční trať také místní rybník Rojek. Před výstavbou podpěr bylo nutné rybník rozdělit na dvě části dostatečně širokým násypem, který bude nutné po dokončení mostu odstranit a rybník uvést do původního stavu. Násyp nyní slouží jako dopravní komunikace pro navážení ocelových dílů mostu, jejich svařování do až 25 metrů dlouhých bloků a následné osazování na podpěry. Nosná ocelová konstrukce je zařazena do výrobní skupiny Aa , což je dynamicky namáhaná konstrukce s požadavkem dílenského sestavení. Ocel má obchodní název Atmofix a není ji nutné chránit proti korozi.
Ještě v loňském podzimu osadili montéři Hutních montáží tak zvaný zárodek ocelové konstrukce, což bylo první mostní pole ve směru od trati ČD směrem na Klimkovice. Pole má délku 26,3 metru. Ještě v závěru roku 2004 přibylo pole další. Třetí pole montéři zvedli a osadili v úterý 4. ledna 2005. Montáž probíhá originálním způsobem. Na hlavní ocelové nosníky a příčník již smontované části se ukotví montážní pomůcky s přesahem do dalšího pole. Na převislé konce montážních pomůcek montéři osadí čtyři kusy hydraulických lanových zařízení HLZ – 50, která mají nosnost 60 tun. Předem svařený montážní blok OK (na zemi, na zaměřeném roštu) je poté zakotven na koncích na lana a postupně tažen do výšky zhruba 14 metrů. Každé lanové zařízení obsluhuje jeden pracovník a zvedání trvá v optimálních poměrech okolo 1,5 hodiny. Po zaměření pozice a provizorním kotvení následuje svaření styku mezi předchozím a novým polem. Tímto způsobem bude montáž pokračovat i u dalších polí ve zhruba 10 - 14denním intervalu. Na klimkovické straně bude most ukončen na náspu.