KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2005    Nový úsek dálnice D1 Vyškov - Vrchoslavice slavnostně otevřen

Nový úsek dálnice D1 Vyškov - Vrchoslavice slavnostně otevřen

Publikováno: 24.10.2005, Aktualizováno: 18.2.2010 22:22
Rubrika: 2005

Dne 24. 10. 2005 byl slavnostně uveden do provozu nový, bezmála osmnáct kilometrů dlouhý úsek dálnice D1 z Vyškova do Vrchoslavic. Stavbu v hodnotě téměř šest miliard korun vybudovalo sdružení dodavatelů Skanska DS a SSŽ v průběhu let 2002 až 2005. Investorem projektu bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.

Ekologické a bezpečnostní aspekty D1
Při budování dálnice byla věnována maximální pozornost ochraně životního prostředí. Vedení trasy respektuje stávající zástavbu, krajinný ráz i územní systém ekologické stability. Křížení dálnice s lokálními biokoridory bylo vyřešeno převážně vícepolovými mosty, které spolu s úpravami dotčených toků a vegetačními úpravami zajistí nerušenou migraci vodních i suchozemských živočichů. Dokončovací práce navíc zahrnovaly výsadbu velikého množství stromů a keřů podél celé trasy. Součástí stavby je také osm protihlukových stěn o celkové délce 5.170 metrů a čtyři protihlukové zemní valy v délce 2.680 metrů.

Nová dálnice má kvalitní cementobetonový povrch, který jí dodá delší životnost a vyšší odolnost proti vyježděným kolejím, a proto nebude vyžadovat tak časté opravy. Bezpečnost motoristů zajistí nejen vynikající adhezní schopnosti nové vozovky, ale i nejmodernější systém světelného a zvukového výstražného značení.

Na novém úseku dálnice D1 vzniklo přes 451 tisíc metrů čtverečních vozovek, z toho 334 tisíc metrů čtverečních tvoří cementobetonové povrchy. Stavba si dále vyžádala třicet kilometrů přeložek a oprav přilehlých komunikací druhých a třetích tříd a účelových komunikací a několik přeložek inženýrských sítí. Postaveno bylo celkem 22 mostních objektů v celkové délce přes 1.255 metrů.

Ocelové flexibilní mostní konstrukce - km 34,7 a 36,0
V km 34,7 a 36 přecházejí vysoké násypy dálnice přes terenní deprese. Pro převedení občasných vodotečí a umožnění cirkulace přízemního vzduchu se ukázalo ekologicky vhodné a současně i ekonomicky a provozně výhodné realizovat přesypané ocelové flexibilní mostní konstrukce navržené jako uzavřené klenby o rozpětí 6 m z vlnitých plechů vzájemně spojených šrouby. Poddajná ocelová konstrukce spolupůsobí se zásypem ze štěrkopísku, který se ve značné míře podílí na přenosu zatížení do podloží násypu. Výhodou konstrukcí tohoto typu je minimální náročnost na údržbu během provozu dálnice.

Ocelobetonový most na silnici III/428 11 Těšice - Tištín - km 44,6
V km 44,6 převádí přeložku silnice III. třídy nad dálnicí ocelobetonová konstrukce podepřená na pravé straně dvojicí šikmých podpěr. Nosnou konstrukci tvoři dvojice ocelových nosníků s podélným náběhem otevřeného průřezu se spřaženou deskou ze železobetonu. Rozpětí hlavního pole je 41,25 m, přilehlé krajní pole disponuje délkou 16,7 m. Takto nesymetrická geometrie mostu je podepřena šikmými vzpěrami, které v kombinaci s pilotami přenášejícími tahové zatížení vytvářejí staticky stabilní řešení.

Polystyrenový most
Jednu ze zajímavostí tohoto úseku představuje unikátní konstrukční řešení mostu přes údolí potoka Runza v katastru obce Ivanovice na Hané. Aby most co nejméně ovlivnil životní prostředí, byl navržen jako monolitická klenbová konstrukce v celkové délce devadesát metrů při výšce čtrnáct metrů nad dnem údolí. Charakter podloží však předpokládal sesedání mostu až o 80 centimetrů. Klasická konsolidační opatření, která by zajistila sednutí větší části podloží před položením dálniční vozovky, se ukázala jako časově i finančně náročná. Projektant proto přišel s originálním řešením: do konstrukce mostních náspů se založí bloky z expandovaného polystyrenu v objemu cca 20 tisíc kubických metrů, které omezí nežádoucí sesedání objektu. Tato ojedinělá technologie, navíc technicky a ekonomicky výhodná, byla v České republice použita vůbec poprvé, přestože například v Německu nebo ve Skandinávii je tento postup zcela běžný.

Technické údaje
Název stavby: Dálnice D1 stavba 0133 Vyškov – Mořice; Dálnice D1 stavba 0134.1/I Mořice – Kojetín
Délka úseku: 16,084 + 1,491 = 17,575 km
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projektant: HBH Projekt
Zhotovitel: konsorcium Skanska DS (vedoucí sdružení, podíl 80 %) a SSŽ (podíl 20 %)
Mostní objekty dálniční: 13 ks, délka 876 m
Mostní objekty ostatní: 11 ks, délka 510 m
Přeložky komunikací (bez oprav): 18,0 km
Plocha vozovek asfaltobetonových: 117.200 m2
Plocha vozovek cementobetonových: 334.000 m2

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Allianz Arena pohledem fotografa (28x)
Na několika záběrech je zachycena stavba unikátního fotbalového stadionu, který se buduje na severu Mnichova. Finanční o...
Ústí nad Labem bude mít moderní železniční uzel (27x)
Cesta po železnici mezi Prahou a Děčínem bude pohodlnější a rychlejší, a to díky modernizaci průjezdu železničním uzlem ...
Další velký ocelářský gigant je na světě (22x)
V Číně se zřejmě spojí dvě ocelářské firmy. Dvojka na největším ocelářském trhu nejlidnatější země stavě, Angang, se spo...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice