Nový pětisettunový mostový jeřáb v ArcelorMittal Ostrava přesouvá pánve s tekutou ocelí o hmotnosti 330 tun
Rubrika: 2015
V ocelárně huti ArcelorMittal Ostrava byl uveden do ostrého provozu nový mostový jeřáb. Kolos o hmotnosti 500 tun, šířce 22,13 metru a délce 20,5 metru bude v ocelárně přesouvat obří pánve s tekutou ocelí. Jeřáb v hodnotě 100 milionů korun nahradil dva původní, které sloužily k přepravě pánví v hale ocelárny od 60. let 20. století.
„Nový jeřáb přinese kromě snížení poruchovosti a nákladů na opravy zejména zlepšení bezpečnosti našich zaměstnanců, protože splňuje ta nejpřísnější bezpečnostní kritéria,“ říká Jiří Soudný, vedoucí podpory výrobních procesů v ArcelorMittal Ostrava.
Jeřáb je řízen z klimatizované kabiny, která je usazena pod hlavními nosníky. Kabina jeřábu je vybavena multifunkčním displejem, kde jeřábník sleduje všechny důležité údaje včetně aktuální váhy břemene, a nechybí ani černá skříňka zaznamenávající, stejně jako v letectví, všechna důležitá data o provozu pro případ nehody. Součástí vybavení je i systém automatického hlášení poruch.
„Jeřáb je vybaven hlavním zdvihem, který uzvedne zátěž o hmotnosti 330 tun a který bude přesouvat pánve s tekutou ocelí. Vedle toho má ještě dva vedlejší zdvihy. Ty unesou 65- a 20tunové náklady,“ popisuje Ivo Merta, vedoucí projektu instalace jeřábu.
Instalace jeřábu o takové hmotnosti a rozměrech nebyla vůbec snadná. Usadit jej do kolejové dráhy zcela bezpečně a bez poškození jeho částí kladlo obrovské nároky na obsluhu zdvihacího jeřábu. Například první nosník se s přesností na jednotky centimetrů usazoval na správné místo celých čtrnáct hodin.
Nový jeřáb vyrobila pro ArcelorMittal Ostrava brněnská firma Královopolská. Do haly ocelárny byly jednotlivé části převezeny v nočních hodinách šesti vysoce nadrozměrnými návěsy. Montáž jeřábu probíhala necelých 10 dní za pomoci speciálního 500tunového autojeřábu.
Instalace jeřábu v číslech:
- 330 tun těžký náklad je nový mostový jeřáb schopen přepravovat
- 500 tun je hmotnost jeřábu
- 22,13 metru měří nový jeřáb na šířku
- 20,5 metru je dlouhý
- Až 128 tun těžké části jeřábu bylo nutné vyzvednout a usadit do kolejové dráhy
- 10 dní trvala montáž jednotlivých částí jeřábu
- 6 vysoce nadrozměrných návěsů přepravilo jeřáb z Brna do Ostravy