Na dopravu bude potřeba stovky miliard, pomoci mohou PPP projekty
Rubrika: 2005
Až 1.300 miliard korun bude potřeba do výstavby a údržby dálnic, silnic či železnic v České republice. Vyplývá to ze strategie hospodářského růstu, kterou vypracoval tým expertů vicepremiéra pro ekonomiku Martina Jahna. Potřebné peníze může stát získat ze spotřebních daní, fondů Evropské unie, silniční daně, dálničních známek, mýtného a privatizace, ale také z úvěrů a v rámci spolupráce státu a firem (PPP).
Síť dálnic a rychlostních silnic, jak uvádí dokument, bude nutné rozšířit o více než tisíc kilometrů. Polovina českých regionů stále není napojena na mezinárodní dálniční síť. Zaostává i modernizace a údržba komunikací. Tam jsou potřeba peníze zhruba na polovinu současných pozemních komunikací. Kvůli nedostatku financí pokračuje pomalu i výstavba koridorů.
V plánu je rozšíření sítě dálnic a rychlostních silnic z 838 na 2.103 km. Dále modernizovat 3.300 z 6.000 kilometrů silnic a zavedení elektronického mýtného. Od roku 2008 se počítá se zvýšeným podílem ministerstva dopravy na výběru spotřební daně z minerálních olejů z 9,1 na 40 procent a se zeštíhlením Ředitelství silnic a dálnic a Staveb železniční a dopravní sítě.
Klíčové dopravní projekty podle Strategie hospodářského růstu
-
dokončení dálnice D1 z Prahy do Brna, Vyškova a Kroměříže,
-
dokončení rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce a Lipníka nad Bečvou,
-
dokončit výstavbu dálnic a rychlostních silnic, které propojují krajská města na Moravě (Brno - Zlín, Zlín - Olomouc a Olomouc - Ostrava),
-
modernizovat silnice mezi Karlovými Vary a Ústím nad Labem, Libercem, Hradcem Králové a Pardubicemi, Českými Budějovicemi a Plzní,
-
modernizace silnic propojujících krajská města v prstenci kolem Prahy (Ústí na Labem - Liberec, Pardubice - Jihlava - České Budějovice, Plzeň - Karlovy Vary),
-
zavedení kolejové dopravy typu metra či rychlodráhy v aglomeracích Hradec Králové - Pardubice - Chrudim nebo Chomutov - Most - Teplice - Ústí nad Labem - Děčín,
-
rozvoj dopravy v průmyslové zóně Kutná Hora - Kolín - Poděbrady - Nymburk - Mladá Boleslav.
Potřebné peníze na dopravu v letech 2005 až 2013 (v mld. korun):
Infrastruktura Investice Provoz Celkem
Dálnice a rychl. kom.: 350 20 370
Silnice 1. třídy: 175 40 215
Silnice 2. a 3. třídy: 50 120 170
Železnice: 350 75 425
Vodní doprava: 15.520
Zdroje peněz na dopravu v letech 2005 až 2013 (v mld. korun)
-
Privatizace 65,1,
-
Podíl na spotřební dani 226,7,
-
Silniční daň 53,4,
-
Časové poplatky (kupóny) 17,2,
-
Mýtné 36,
-
Fondy EU 250,9,
-
Úvěry a PPP 140,3
-
Celkem 789,6
(Celkem po úpravě 950 - bere se v úvahu rostoucí efektivita stavebnictví, díky které půjde za stejné peníze postavit více.)